• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 19 اسفند 1397
کد مطلب : 50319
+
-

بازار صنایع دستی قاچاق کساد شد

در 4-5 سال گذشته، بیش از 95 درصد صنایع دستی به صورت قاچاق عرضه می‌شد که امروزه به کمتر از 5 درصد رسیده است

صنایع دستی
بازار صنایع دستی قاچاق کساد شد

عاطفه علیان|  اصفهان- خبرنگار:



چند وقتی است که به علت نوسانات ارزی، قاچاق صنایع دستی در اصفهان مقرون به صرفه نیست. قاچاقچیان صنایع دستی به علت افزایش نرخ ارز، بالا رفتن ریسک قاچاق کالا، ممنوعیت واردات صنایع دستی و اجرا شدن این دستور در گمرکات کشور عطای قاچاق را به لقایش بخشیده‌اند و هنرمندان صنایع دستی کرکره مغازه‌هایشان را بالا کشیده‌اند و در این رکود تورمی خوشحالند که می‌توانند تولیداتشان را بفروشند و صادرات محصولاتشان رونق گرفته است.

در نابسامانی اقتصادی اخیر، تولیدکنندگان صنایع دستی و هنرمندان از وضعیت بازار و میزان درخواست و سفارش مشتریان داخلی و خارجی خشنودند. با تکانه‌های ارزی قاچاق صنایع دستی جذابیت خود را از دست داده است. از سوی دیگر، کالای صنایع دستی به اندازه تورم سایر کالاها در یک سال اخیر افزایش بها نداشته و به نسبتا با قیمت مناسب‌تری عرضه شده است. در حال حاضر، صنایع دستی اصفهان به عنوان کالای مصرفی، دکوری یا هدیه، گزینه مناسب و به‌صرفه‌ای به شمار می‌آید و مصرف‌کنندگان با طیب خاطر از تقلبی نبودن صنایع دستی دست به جیب می‌شوند.


پایانی بر قاچاق صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی  اصفهان با تاکید بر مبارزه با مصنوعات و محصولات قاچاق صنایع دستی می‌گوید: صنایع دستی نقش مهمی در استمرار حیات فرهنگی و هنری ایرانیان داشته است. بنابراین باید تلاش کنیم تا با مبارزه با صنایع دستی قاچاق و غیراستاندارد از گسست این روند جلوگیری کنیم. به منظور تحقق این هدف، معاونت صنایع دستی با همکاری بازرسی و نظارت اصناف اصفهان توانسته است بخشی از کالاهای وارداتی غیرمجاز و مصنوعات تقلبی‌ای را که به اصالت و برند جهانی صنایع دستی اصفهان آسیب وارد می‌کند تا حدود زیادی متوقف کند. در این مورد در سال‌های گذشته اقدامات خوبی با تمرکز بر بازار نقش جهان صورت گرفت و این موفقیت را به سایر بازارهای عمده در استان تسری بخشیدیم.

«فریدون اللهیاری» با اشاره به نوسانات ارزی در چند ماه اخیر ادامه می‌دهد: تکانه‌های ارزی در چند ماه اخیر انگیزه واردات قاچاق را کاهش داد. کاهش مصنوعات قاچاق فرصتی برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی فراهم می‌کند تا آثار هنری خود را با کیفیت و سطح هنر بالا عرضه کنند و به صادرات صنایع دستی استان و کشور رونق بدهند.
این مسئول با اشاره به 800 فروشگاه صنایع دستی فعال در استان اصفهان می‌افزاید: با بالا رفتن نرخ ارز پیش‌بینی می‌شود نوروز 98 اصفهان یکی از مقصدهای مهم گردشگرانی شود که سال‌های گذشته سفر خارجی را در برنامه داشتند.


همت دسته جمعی برای مبارزه با قاچاق

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان با اشاره به همت دسته‌جمعی در کاهش مصنوعات قاچاق تصریح می‌کند: در 4-5 سال گذشته، بیش از 95 درصد صنایع دستی به صورت قاچاق عرضه می‌شد که امروزه به کمتر از 5 درصد رسیده است. متاسفانه کالای صنایع دستی با عنوان کالای آشپزخانه و با برگه گمرکی به کشور وارد می‌شود؛ کالاهایی بسیار بی‌کیفیت که به تولیدکننده و کشور ضرر جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. امروزه نه‌تنها به علت نوسانات ارز، بلکه به همت تولیدکننده، اتحادیه، بازرسان اصناف اصفهان و مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی توانسته‌ایم قاچاق صنایع دستی را به پایین‌ترین حد ممکن برسانیم.

«جواد محمدی فشارکی» اضافه می‌کند: با بازرسی‌های مستمر و مشترک هر روزه و برخورد قاطع و جدی با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق، سوداگران صنایع دستی قاچاق به این نتیجه رسیدند که این اقدام مقرون به صرفه نیست. بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی که از سر اجبار کارگاه‌هایشان را تعطیل کرده بودند، مجددا کسب و کارشان را راه انداختند و با عرضه تولیدات داخلی به رونق اقتصاد کشور کمک می‌کنند.


نخستین دفتر پست صنایع دستی در نقش جهان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار می‌کند: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین دفتر پست تخصصی صنایع دستی، گردشگری و تجارت الکترونیک با همکاری شرکت تجارت الکترونیکی آفاق بیست و پست جمهوری اسلامی در میدان نقش جهان، جنب عالی‌قاپو راه‌اندازی شد. با استفاده از خدمات ارائه‌شده، گردشگران دیگر دغدغه حمل ‌و ‌نقل و انتقال صنایع دستی خریداری‌شده در داخل کشور را نخواهند داشت.
 در این دفتر خدمات پست تخصصی صنایع دستی و تمهیدات لازم برای ارسال تولیدات صنایع دستی برای تولیدکنندگان و گردشگران با تخفیف ارائه می‌شود.

«جعفر جعفرصالحی» می‌افزاید: با درایت صورت‌گرفته در کنترل قاچاق صنایع دستی امیدواریم خدمات پستی بین‌المللی را راه‌اندازی کنیم. برای نیل به این مقصود کمیته‌ای در استانداری شکل گرفته است تا کارگروه مربوطه با نمایندگانی از بانک بتوانند کارت‌خوان‌هایی نصب کنند که خدمات بین‌المللی را فراهم آورد. از آن پس گردشگران خارجی می‌توانند با آسودگی خاطر و بدون نیاز به تبدیل پولشان در صرافی‌ها که گاه از حوصله خارج است، خرید کنند. از امسال برای اولین بار این اطمینان خاطر برای شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی در عید نوروز فراهم آمده است که به‌راحتی از خدمات باجه پستی صنایع دستی در میدان نقش جهان بهره‌‌مند شوند. محصول خریداری‌شده با قیمت و بسته‌بندی مناسب در هر تاریخی که مد نظرشان است دم منزلشان خواهد رسید.


با خیال راحت صنایع دستی بخرید

از مجموع 300 رشته صنایع دستی ثبت‌شده و شناخته‌شده در ایران 196 رشته و هنر صنایع دستی در اصفهان وجود دارد و این روزها گردشگران می‌توانند با آسودگی خاطر برند صنایع دستی اصفهان را که حاصل هنر هنرمندان اصفهانی است و در فروشگاه‌های صنایع دستی عرضه می‌شود، تهیه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید