• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50302
+
-

گردشگری مذهبی ایلام رونق می‌گیرد

سالانه شمار زیادی از مردم ایلام و مسافران به زیارت بقاع متبرکه این استان می‌روند

گردشگری
گردشگری مذهبی ایلام رونق می‌گیرد

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:


هر سال با فرارسیدن تعطیلات نوروز شاهد بازدید تعداد زیادی از گردشگران از مناطق دیدنی استان ایلام هستیم. این بازدیدها در مناطق زیارتی کمتر از سایر مناطق نیست.شماری از بقعه‌های مذهبی هر سال درصد قابل‌توجهی از مسافران و گردشگران را به خود جذب می‌کنند. امامزاده علی‌صالح(ع) در صالح‌آباد، سیدناصرالدین(ع) در دهلران و سیدعبدالله(ع) در ایوان از جمله بقعه‌هایی هستند که در تعطیلات نوروز ازسوی مسافران و همچنین مردم استان مورد بازدید قرار می‌گیرند.  با توجه به این‌که این اماکن مذهبی در جذب گردشگر تاثیر خواهند داشت، توسعه زیرساخت‌ها در آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است و مسئولان استانی باید به این مهم توجه کنند.


زیارت بقاع متبرکه؛ انگیزه سفر 

یک کارشناس مذهبی در این باره به همشهری می‌گوید: باورهای مذهبی ازجمله عمیق‌ترین باورها هستند و مذهب یکی از انگیزه‌های اصلی‌ سفر برای خیلی از مردم است.
«نورالدین جاسمی» می‌افزاید: استان ایلام از وجود بقعه‌های مذهبی بسیاری بهره‌مند است و هر سال بسیاری از مسافران نوروزی از آنها بازدید می‌کنند که این موضوع به نوبه خود می‌تواند به توسعه گردشگری مذهبی در استان کمک کند. وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های گردشگری، زیارت است.

این نوع گردشگری یکی از پایدارترین انواع گردشگری است و بقاع متبرکه، علاوه بر نقش و تاثیر مذهبی، می‌توانند بر عمران و آبادانی منطقه تاثیرگذار باشند و در کنار فضای معنوی، فضای تفریحی نیز برای مردم ایجاد کنند. این کارشناس بیان می‌کند: در استان ایلام این بقاع، در کنار برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی که در باورها و اعتقادات مردم ریشه دارند، به پیوند بین فرهنگ و مذهب منجر شده‌اند. با توسعه زیرساخت‌های عمرانی در بقاع متبرکه می‌توان تعداد بیشتری از گردشگران مذهبی را جذب کرد و گردشگری مذهبی را در استان توسعه داد.


بهسازی و توسعه بقاع متبرکه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در این رابطه می‌گوید: تلاش می‌کنیم با اجرای پروژه‌های عمرانی زیربنای بقاع متبرکه و امامزادگان استان ایلام را افزایش دهیم و در حال حاضر بسیاری از این اماکن در دست بهسازی و توسعه هستند. حجت‌الاسلام «مرتضی عزیزی» می‌افزاید: البته کار توسعه و بازسازی بعضی از بقاع به دلیل کمبود اعتبار طول کشیده است. مثلا بازسازی امامزاده عباس(ع) شیروان از سال 77 آغاز شده اما نیمه‌تمام مانده است و به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به پایان برسد. این مسئول اظهار می‌کند: در این زمینه به کمک دولت و خیّران استان ایلام نیاز داریم که مانند سایر اقدامات خیرخواهانه خود به این مهم هم توجه کنند.


گازرسانی به 3 بقعه متبرکه

عزیزی در ادامه از اجرای طرح گازرسانی به آستان سه امامزاده در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این طرح عمرانی که در دست اجراست، آستان امامزاده حاج بختیار(ع) چوار، امامزاده سیدصلاح‌الدین (ع) آبدانان و امامزاده سیدحسن(ع) مهران به شبکه گاز متصل می‌شوند. وی اضافه می‌کند: با اجرای این طرح، زائرسراها و شبستان‌های این امامزاده‌ها از گاز برخوردار و به نحو مطلوب‌تری به گردشگران و زائران خدمت‌رسانی می‌شود.


توسعه آستان صلاح‌الدین محمد(ع)

مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام با اشاره به این‌که بهسازی بقاع متبرکه و امامزادگان این استان با کمک‌های مردمی انجام می‌شود، می‌افزاید: توسعه زیربنای بقعه امامزادگان و دیگر بقاع متبرکه ازجمله اقدامات زیرساختی برای تبدیل شدن این اماکن به قطب فرهنگی استان ایلام است. بنای بسیاری از امامزادگان و بقاع متبرکه موجود در استان کوچک است و گنجایش تعداد زیادی از مردم را برای اجرای برنامه‌های گوناگون در مناسبت‌ها ندارد. عزیزی با بیان این‌که بودجه اداره اوقاف برای اجرای پروژه‌های عمرانی کم است، می‌گوید: اداره‌کل اوقاف برای بازسازی خیلی از بقاع و توسعه زمین‌ها و زیرساخت‌های آنها به کمک خیّران نیاز دارد.


طرح آرامش بهاری

این مسئول همچنین به اجرای طرح «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه استان در تعطیلات نوروز 98 اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه ویژه تحویل سال نو، برپایی خیمه‌های معرفت، برگزاری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، برپایی غرفه‌های پاسخگویی به شبهات دینی، مشاوره خانواده و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری هستند که در همه بقاع متبرکه استان اجرا می‌شوند. عزیزی با بیان این‌که بهترین راهکار برای تقویت گردشگری مذهبی در ایلام فراهم کردن امکانات رفاهی نظیر زائرسرا و راه دسترسی مناسب در اماکن مذهبی برای زائران است، ادامه می‌دهد: طرح جامع ساماندهی امامزادگان استان تدوین شده است که در قالب آن، با نظر مشاوران و کارشناسان، نیازهای زیرساختی این اماکن سنجیده و براساس نتایج آن اقدام خواهد شد. وی با بیان این‌که از ابتدای تعطیلات نوروز ۹۶ تا پایان روز ۱۴ فروردین ۹۷ یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از زیارتگاه‌ها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان ایلام بازدید کردند، می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم که این آمار در تعطیلات نوروز 98 بیشتر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید