• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50298
+
-

نمایشگر سنجش آلودگی هوا خاموش است

یک کارشناس: اداره محیط زیست پلدختر دستگاه سنجش آلاینده‌ها را دارد، اما کارشناس ندارد تا اطلاعات را دسته‌بندی و اعلام کند

نمای نزدیک
نمایشگر سنجش آلودگی هوا خاموش است

احمد مرادی|  پلدختر- خبرنگار:


نمایشگر سنجش آنلاین آلاینده‌ها در پلدختر فعالیتی ندارد و خاموش است. این نمایشگر ازسوی اداره‌کل محیط ‌زیست لرستان به منظور‌ اندازه‌گیری غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا در پلدختر نصب شده اما چند سال است فعالیتی ندارد و در خاموشی به سر می‌برد. 

پلدختر یکی از شهرستان‌های در معرض آلودگی هوا و ذرات آلاینده و ریزگردهاست که به دلیل قرار گرفتن در جنوب لرستان و مجاورت با استان خوزستان در ماه‌های مختلف سال در معرض آلودگی قرار دارد. به همین دلیل نیاز به دستگاه سنجش آنلاین آلاینده‌ها در این شهر بیش از پیش احساس می‌شود و ضرورت دارد این دستگاه به منظور اطلاع‌رسانی درخصوص میزان دقیق آلاینده‌ها و آلودگی هوا به مردم فعال شود. 


لزوم سنجش دقیق آلودگی 

یک فعال زیست‌محیطی در گفت‌و‌گو با همشهری اظهار می‌کند: پلدختر یکی از شهرهایی است که در معرض آلاینده‌ها و گازهای خطرناک قرار دارد. میزان آلودگی هوا در این شهر به دلیل ریزگردها و همچنین وجود صنایع آلاینده در آن ازجمله کارخانه‌های تولید گچ و آهک بسیار بالا و غالبا در طول سال هوای این شهرستان آلوده است و باید میزان این آلودگی به طور دقیق سنجیده شود. 

 «امین فرهادی» می‌افزاید: اغلب آنچه از میزان آلودگی هوا در مواقع بحرانی نظیر هجوم ریزگردها توسط متولیان امر اعلام می‌شود، با واقعیاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تناسب ندارد. از این رو انتظار می‌رود میزان دقیق از طریق نمایشگر به اطلاع مردم برسد. وی بیان می‌کند: نمایشگر سنجش آنلاینی که به منظور اطلاع‌رسانی در زمینه سنجش لحظه‌ای آلاینده‌ها و میزان آلودگی هوا در میدان شهید بهشتی پلدختر نصب شده بود، کار نمی‌کند و خاموش است. سال‌هاست اداره محیط‌ زیست به این موضوع توجهی ندارد. 


خلأ اطلاع‌رسانی 

یک کارشناس ارشد محیط ‌زیست نیز به همشهری می‌گوید: اطلاعات مربوط به میزان آلاینده‌ها را معمولا اداره‌کل محیط ‌زیست لرستان اطلاع‌رسانی می‌کند و ظاهرا اداره محیط ‌زیست پلدختر در این خصوص نقشی
 ندارد.  «اکبر میررضایی» ادامه می‌دهد: سنجش دقیق آلاینده‌ها به وسیله دستگاه‌ها انجام می‌شود اما اداره محیط‌زیست پلدختر، با وجود بهره‌مندی از این دستگاه، نیروی متخصصی ندارد که بتواند این اطلاعات را دسته‌بندی و اعلام کند. 
وی می‌گوید: در مواقعی میزان آلاینده‌ها و آلودگی هوا در پلدختر که از سوی اداره محیط‌ زیست این شهرستان اطلاع‌رسانی می‌شود، با آنچه اداره‌کل محیط ‌زیست لرستان اعلام می‌کند، تفاوت دارد و این نشان می‌دهد در جمع‌بندی اطلاعات اشتباه رخ داده است. 

میررضایی تصریح می‌کند: حق مردم است که به صورت آنلاین از میزان آلاینده‌ها و آلودگی هوا اطلاع داشته باشند و محیط‌ زیست باید برای فعال کردن نمایشگر اطلاع‌رسانی سنجش آلاینده‌ها اقدام کند. 


نقش نمایشگر آنلاین میدان شهید بهشتی 

همچنین، مدیرکل محیط‌ زیست لرستان در این خصوص به همشهری می‌گوید: نمایشگر سنجش آنلاین میزان آلاینده‌ها که در میدان شهید بهشتی پلدختر نصب شده فقط درباره میزان لحظه‌ای آلاینده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند و دستگاه اصلی نیست.   «مهرداد فتحی بیرانوند» می‌افزاید: دستگاه آنلاین سنجش آلاینده‌ها که میزان دقیق آلودگی هوا را مشخص می‌کند داخل اداره محیط ‌زیست پل دختر نصب شده و براساس اطلاعات آن، میزان دقیق و لحظه‌ای آلاینده‌ها مشخص می‌شود. 

وی اظهار می‌کند: این اطلاعات معمولا با تابلوهای نشانگر در اختیار مردم قرار داده می‌شوند که متاسفانه تابلوی نشانگر شهر پلدختر دارای مشکلاتی است. به همین دلیل اطلاعات از طریق این تابلوی دیجیتال نشان داده نمی‌شوند اما دستگاه اصلی ثبت آلاینده‌ها داخل اداره نصب است. 


کسب اطلاعات دستگاه‌ها در خرم‌آباد

فتحی بیرانوند با بیان این‌که این تابلوها میزان ذرات آلاینده را نشان می‌دهد، می‌گوید: دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها که در شهرهای استان نصب شده‌اند، به وسیله سیستم مرکزی محیط ‌زیست هدایت می‌شوند و اطلاعات دقیق مربوط به آلاینده‌ها از طریق این دستگاه مرکزی دریافت و  به صورت آنلاین قابل مشاهده است. وی می‌افزاید: دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها در 7 شهر استان شامل خرم‌آباد (2 دستگاه)، کوهدشت، پلدختر، بروجرد، دورود، الیگودرز و نورآباد نصب شده‌اند که میزان دقیق آلاینده‌ها را نشان می‌دهند. اطلاعات این دستگاه‌ها از طریق سرور مرکزی به صورت آنلاین دریافت می‌شود. مدیرکل محیط ‌زیست لرستان ادامه می‌دهد: این دستگاه‌ها تمام آلاینده‌های هوا را مورد سنجش و ‌اندازه‌گیری قرار می‌دهند. این در حالی است که برخی دستگاه‌های مشابه معمولا قادر به ‌اندازه‌‌گیری 6 نوع آلاینده هستند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید