• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50295
+
-

جاده‌های نفسگیر اصفهان

امسال 949 نفر در حوادث جاده‌ای در استان جان خود را از دست دادند

گزارش
جاده‌های نفسگیر اصفهان

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:



شمارش معکوس برای آغاز سفرهای نوروزی، زنگ خطر افزایش تصادفات و تلفات در جاده‌های استان اصفهان را به صدا درآورده است.
تا چشم کار می‌کند جاده و مسیرهای کویری در استان اصفهان است؛ جاده‌هایی که هر سال بار سنگین رفت و آمد 260 میلیون مسافر را به دوش می‌کشند و شاهراه ارتباطی کشور را به یکی از رکوردداران تصادفات و تلفات جاده‌ای تبدیل کرده‌اند؛ حوادثی که در روزهای آخر سال تا چند روز پس از تعطیلات نوروزی به اوج می‌رسند و کام بسیاری از هموطنان را تلخ می‌کنند.


آمار مرگ ومیر در جاده‌های استان

 بر اساس آمار پزشکی قانونی، در ١٠ سال گذشته 11/870 ایرانی در تصادف‌های نوروزی کشته شده‌اند. همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین ۹۷ تا پایان آبان بیش از ۱۲ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی سراسر کشور، جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر تصادفات منجر به فوت در جاده‌های برون‌شهری با مرگ و میر بیش از ۷ هزار نفر گزارش شده است و استان‌های فارس، تهران و اصفهان به ترتیب با ۹۹۲، ۹۱۶ و ۸۴۸ نفره بیشترین میزان تلفات را داشته‌اند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان نیز با اشاره به افزایش آمار متوفیات حوادث ترافیکی در استان اصفهان در 10 ماه سال 1397 می‌گوید: در این مدت، 949 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 873 نفر (198 زن و 675 مرد) معادل 7/8 درصد افزایش داشته است.

«علی سلیمانپور» بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با 583 نفر را مربوط به جاده‌های برون‌شهری، 319 نفردر مسیرهای درون‌شهری، 8 نفر جاده‌های روستایی و 39 نفر سایر اعلام می‌کند و می‌افزاید: همچنین در این مدت 23 هزار و 676 مصدوم حوادث ترافیکی به اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان و مراکز تابعه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 6502 نفر زن و 17 هزار و 174 نفر مرد هستند. آمار مصدومان حوادث ترافیکی در 10 ماه امسال نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 5/8 درصد افزایش داشته است.


12 هزار کیلومتر راه و 200 میلیون مسافر

استان اصفهان با داشتن 12 هزار کیلومتر راه‌ فرعی و روستایی، شاهراه ترافیکی کشور است. مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با تایید این مطلب می‌گوید: امسال 200 میلیون رفت و آمد خودرو در جاده‌های اصفهان ثبت شد که این آمار استان را در جایگاه نخست حمل و نقل بار و همچنین رتبه سوم جابه‌جایی مسافر در کشور قرار می‌دهد.

«مهدی خضری» با اشاره به 396 مورد تلفات جاده‌های برون‌شهری و روستایی استان در ۸ ماه سال گذشته اعلام می‌کند: این آمار در 8 ماه امسال به ۴۶۸ مورد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده افزایش ۱۸ درصدی تلفات در راه‌های استان است.
او تخلفاتی مانند نبستن کمربند ایمنی برای ۷۲ درصد از سرنشینان عقب خودرو و استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را از دیگر دلایل افزایش حوادث جاده‌ای می‌داند و می‌افزاید: آمار نشان می‌دهد ۷۸ درصد رانندگان در طول مسیر از تلفن همراه استفاده می‌کنند. همچنین ۸۴ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل، ۱۴ درصد متوفیان برون‌شهری موتورسواران هستند و علت اصلی مرگ آنها ضربه به سر است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تشویق رانندگان درون‌شهری به رعایت قوانین و رعایت سرعت و نکات ایمنی در جاده‌ها را موثرترین راهکار کاهش تلفات رانندگی معرفی می‌کند و می‌گوید: برای افزایش ایمنی جاده‌ها 109 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اصفهان شناسایی شده که اصلاح و ساماندهی 67 نقطه از آن در اولویت قرار گرفته است.

خضری با اشاره به نصب 34 دوربین نظارتی و 105 دوربین ثبت تخلف با نظارت تصویری کنترل سرعت در محورهای مواصلاتی استان اصفهان یادآور می‌شود: افزایش ۷درصدی تردد در محورهای مواصلاتی استان به دلیل استفاده بیشتر مردم از خودروهای شخصی است، آن هم در حالی که اصفهان بهترین ناوگان عمومی بین‌جاده‌ای را دارد، اما ظرفیت اشغال صندلی‌های ناوگان عمومی بین‌جاده‌ای تقریبا به ۱۳ نفر می‌رسد.


راهکارهای کاهش سوانح ترافیکی

نزدیک به 40 درصد حوادث رانندگی به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رخ می‌دهد و برای کنترل این حوادث، متولیان راه باید سراغ اقداماتی مانند ساخت استراحتگاه‌ها و تشویق رانندگان به توقف و استراحت در آنها بروند.«محمد رضایی» کارشناس   حوزه مسائل ترافیکی، با اشاره به این مطلب می‌گوید: مدیریت تعطیلات، آموزش رانندگان، تقویت سامانه‌های هوشمند و عرضه خودروهای باکیفیت و ایمن به شهروندان از متغیرهای مهم کاهش سوانح ترافیکی است.

وی درباره مدیریت تعطیلات توضیح می‌دهد: مهم‌ترین تعطیلات در ایران که بستر مسافرت‌ها را فراهم می‌آورد، در 2 مقطع عید نوروز و تابستان متمرکز شده است و انبوهی از سفرها در این ایام رخ می‌دهد، در حالی که در کشورهای دیگر تعطیلات را در طول سال تقسیم می‌کنند تا مردم با برنامه‌‌ریزی دقیق و اصولی بتوانند سفرهای خود را در طول سال توزیع کنند.

رضایی نظارت پلیس را نیز یکی دیگر از ابزارهای کاهش تصادفات جاده‌ای معرفی می‌کند و می‌گوید: پلیس در حوزه معاینه فنی خودروها، نحوه رانندگی، کنترل ناوگان مسافربری و تشدید نظارت‌ها برای کاهش سوانح رانندگی اقدام می‌کند. همچنین یکی از بدیهیات جامعه امروز استفاده از سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی است که اکنون وضعیت مناسبی در این حوزه نسبت به سال‌های قبل داریم.


خستگی، خواب‌آلودگیو بی‌توجهی به جلو

رئیس پلیس راه استان اصفهان نیز درباره آمادگی پلیس برای مدیریت ترافیک و کاهش حوادث جاده‌ای در نوروز امسال به همشهری می‌گوید: زیبنده استان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نیست که آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در آن بالا باشد و با این‌که حجم تردد در راه‌های برون‌شهری استان زیاد است تلاش می‌کنیم که این آمار در تعطیلات نوروز 98 کاهش یابد.

 سرهنگ «حسین پورقیصری» با تاکید بر نقش مهم عامل انسانی در حوادث جاده‌ای استان ادامه می‌دهد: البته بیشترین تصادفاتی که امسال در جاده‌ها گزارش شد مربوط به شهریور ماه بود و بررسی دلایل این حوادث نشان می‌دهد خستگی، خواب‌آلودگی، بی‌توجهی به جلو و به طور کلی، عامل انسانی مهم‌ترین دلایل حوادث بوده است.


نصب دوربین‌های ثبت تخلف و بازدارنده‌های دیگر

سرهنگ «جهانگیر کریمی» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، می‌گوید: 105 دوربین کنترل ثابت در جاده‌های اصفهان نصب شده است. 113 دوربین دستی و 110 دستگاه ترددشمار برای مدیریت ترافیک جاده‌های استان اصفهان نیز در حال استفاده است، اما برای کاهش قابل قبول حوادث در نوروز باید 23 دستگاه، اداره، ارگان و سازمان به کمک پلیس بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید