• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50294
+
-

بوی عید در فروشگاه‌های اراک

رئیس اتاق اصناف مرکزی: جشنواره کالاهای پرمصرف شب عید تا پایان اسفند امسال در 10 مجتمع تجاری و 1500 غرفه در حال برگزاری است

نمایشگاه
بوی عید در فروشگاه‌های اراک

مریم جباری | اراک - خبرنگار :


طی چند روز اخیر نمایشگاه‌های متعددی برای عرضه اقلام مورد نیاز مردم در آستانه سال جدید‌ در مرکزی برپا شده و مردم این استان که اکثر آنها جزو قشر کارگر هستند، از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار گلایه دارند. از سوی دیگر، دولت و مسئولان استان قصد دارند که با برگزاری این نمایشگاه‌ها که به نمایشگاه‌های بهاره شهرت دارند، قیمت‌‌ها را کنترل کنند و مردم نیز به امید تخفیف گرفتن و خرید اقلام ضروری‌شان به این نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. 

از مهم‌ترین این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه تخصصی عرضه پوشاک، کیف و کفش و آجیل و خشکبار با 15 درصد تخفیف و جشنواره فروش اراک در 10 مرکز تجاری این شهر که تا پایان اسفندماه با 10 درصد تخفیف در حال برگزاری است، اشاره کرد. حال باید دید برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها تا چه اندازه می‌تواند مانع افزایش قیمت‌ها در روزهایی شود که قدرت خرید مردم بیش از پیش در حال کاهش است.


تعدیل قیمت باید دائمی باشد

یکی از شهروندان اراکی در این رابطه می‌گوید: این‌که دولت و مسئولان استان در این روزهای سخت اقتصادی با برگزاری نمایشگاه تخصصی و جشنواره در مراکز تجاری اراک به فکر جیب مردم هستند، اقدام بسیار قابلی توجهی است. اما افسوس که نظارت بر غرفه‌ها و مغازه‌ها بسیار ضعیف است و اجناسی که با تخفیف‌ ارائه می‌شوند اصلا کیفیت خوبی ندارند.

«سمانه غفاری» بیان می‌کند: با توجه به این‌که بسیاری از مردم توان خرید کالاها را با هر قیمتی ندارند، برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها که تخفیف ویژه در آنها اعمال می‌شود، می‌تواند کمی به آنها کمک کند. البته این قیمت‌گذاری کالا مقطعی است در حالی که مردم خواستار تعدیل دائمی قیمت کالاها هستند. 
وی می‌افزاید: مسئولان باید تدبیری بیندیشند که قیمت‌ها در طول سال با قدرت خرید اکثر مردم که از قشر ضعیف یا متوسط جامعه هستند، تطابق داشته باشد تا همه بتوانند از اقلام و کالاهای اساسی در بازار به صورت حداقلی برخوردار شوند.


رضایت از برگزاری جشنواره‌ها

شهروند دیگری می‌گوید: من از برگزاری این نوع جشنواره‌ها رضایت دارم. البته واقعا فضای نمایشگاه شلوغ و ازدحام جمعیت زیاد است، اما باز هم برای افرادی همچون من که چند ماه حقوق معوق دارم،‌ خوب است. 
«مهدیه ذوالفقاری» ادامه می‌دهد: مسئولان باید به حال قشر ضعیف و متوسط جامعه فکری کنند، زیرا با این شرایط که هر روز بر قیمت‌ها افزوده می‌شود، این اقشار در سال آینده توان خرید مایحتاج اولیه خود را هم نخواهند داشت.


همکاری کسبه 10 مجتمع تجاری

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز در زمینه برگزاری جشنواره فروش ویژه در اراک بیان می‌کند: این جشنواره با همکاری کسبه بازار و 10 مجتمع تجاری اراک از 10 اسفند تا پایان این ماه در 1500 غرفه در حال برگزاری است. «جمشید زند» به همشهری می‌گوید: در این جشنواره کالاهای پرمصرف شب عید با تخفیف 5 تا 15 درصدی در بازار تاریخی اراک و مجتمع‌های تجاری اسلامی، آسمان، امیرکبیر، گلستان، سعادت، یعقوب‌ز‌اده و... به شهروندان ارائه می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: در این مراکز از کسبه خواسته شده است که تخفیف‌های مناسب و ویژه‌ای را به شهروندان ارائه دهند تا آنها بتوانند اقلام مورد نیاز و اساسی شب عید را با قیمت مناسب تهیه کنند. در این زمینه نظارت‌های روزانه توسط بازرسان در دستور کار قرار دارد تا از هرگونه گران‌فروشی و ارائه اجناس با قیمت بالا و کیفیت پایین به شهروندان جلوگیری شود. تمامی تلاش‌ها بر این است که مردم بتوانند با اطمینان و آرامش خاطر خرید اقلام مورد نیاز خود را انجام دهند.


کاهش دغدغه مردم در تامین مایحتاج ضروری 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با بیان این‌که در شرایط اقتصادی موجود و با توجه به افزایش قیمت‌ها دغدغه اصلی و مهم مردم به‌ویژه در ایام پایانی سال تامین و خرید کالاها و اقلام اساسی شب عید است، می‌گوید: به همین منظور برگزاری جشنواره در مراکز تجاری با تخفیف 5 تا 15 درصدی با همکاری اتاق اصناف در نظر گرفته شده است که می‌تواند هم به شهروندان و هم به اصناف بسیار کمک کند.

«سعید فرخی» بیان می‌کند: باید بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که هم مردم بتوانند مایحتاج و کالاهای اساسی و مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند و هم کسبه و اصناف، با توجه به رکود کسب و کار در طول سال، درآمدی داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مساله در این ایام مقابله با گران‌فروشی و نظارت بر این مورد است زیرا مردم به ‌قدر کافی با مشکلات اقتصادی مواجهند و کسبه باید در این شرایط با آنها همکاری و مدارا و از گران‌فروشی پرهیز کنند.

این مسئول می‌افزاید: هدف از برگزاری این جشنواره ارائه کالاهای پرمصرف مردم و توزیع آنها در بازار با قیمت مناسب و تخفیف است. امیدواریم با این اقدام، علاوه بر تامین مایحتاج ضروری مردم، گامی تاثیرگذار در جهت تعدیل قیمت‌ها در بازار برداریم و از گران‌فروشی نیز جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید