• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50292
+
-

خرید کالاهای ایرانی در جنب و جوش پایان سال

نایب رئیس اتاق اصناف قزوین: بازاریان می‌توانند در عرصه فرهنگسازی برای افزایش مصرف کالاهای تولید داخل ورود کنند

اقتصادی
خرید کالاهای ایرانی در جنب و جوش پایان سال

مرضیه اردکانی |  قزوین - خبرنگار:


روزهای آخر سال را سپری می‌کنیم، سالی که با تأکید مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی اعلام شد.
حمایت از کالای ایرانی شامل 3 بخش تولید، توزیع و مصرف است که هر کدام از این بخش‌ها جداگانه نیازمند حمایت و توجه هستند. در این میان اصناف در تمام نقاط کشور حلقه اتصال میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و از مروجان اصلی این حرکت هستند که در جایگاه خود یک نقش حائز اهمیت است. در واقع، اصناف و کسبه بازوان اقتصادی جامعه به حساب می‌آیند که با ترویج مصرف کالای ایرانی می‌توانند در توسعه و ارتقای تولیدات ایرانی نقش‌آفرینی کنند.
در مقابل اصناف نیز اعتقاد دارند که نمی‌توانند تاثیر چندانی بر سلیقه و انتخاب مشتریان داشته باشند؛ چراکه هنوز اعتماد لازم به کالای ایرانی بین همه مردم شکل نگرفته است و مهم‌ترین نقش در ایجاد این اعتماد را تولیدکنندگان با بالا بردن کیفیت محصولات خود بر عهده دارند. 


 افزایش کیفیت

یکی از فروشندگان لوازم خانگی قزوین اعتقاد دارد افزایش کیفیت کالاهای ایرانی باید در حدی باشد که اصناف بتوانند خرید آن را به مصرف‌کننده توصیه کنند.
 علیرضا مرتضوی در مورد نقش اصناف و فروشندگان در حمایت از کالای ایرانی به همشهری گفت: اصناف زمانی می‌توانند توصیه خرید کالای ایرانی را به خریداران کنند که کالاهای ایرانی افزایش کیفیت داشته باشند یا حداقل به نوع خارجی مشابه نزدیک شوند. قطعا اصناف به فروش کالاهای ایرانی تمایل بیشتری دارند؛ چون نرخ کالاهای خارجی خیلی بیشتر است و اغلب مصرف‌کنندگان راحت‌تر می‌توانند محصولات ایرانی را خریداری کنند؛ اما در کنار این موضوع اصناف باید رضایت خریداران را هم در نظر بگیرند و این مهم فقط با افزایش کیفیت کالاهای ایرانی به دست می‌آید.

آیا می‌توان مصرف‌کننده را به استفاده از کالای ایرانی ترغیب کرد، بدون آن‌که تولید‌کننده کیفیت آن را بالا ببرد؟
زهرا مددی یکی از خریداران فروشگاه او گفت: تولیدکنندگان داخلی در برخی موارد از نظر مدل و ایجاد تغییرات جدید در محصولات خود از تولیدکنندگان خارجی عقب‌تر هستند که این مهم در عرصه رقابت باید در نظر گرفته شود. ما هر سال شاهد ایجاد تغییراتی در تولیدات خارجی هستیم که باعث جذب مصرف‌کنندگان می‌شود.


 موفقیت اصناف 

نایب رئیس اتاق اصناف استان قزوین در مورد میزان تاثیرگذاری اصناف در حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی جامعه، اصناف هر چند کم اما توانسته‌اند در فرهنگسازی موفق عمل کنند و تاثیرگذار باشند. 
عبدالحسین کولجی با اشاره به فعالیت 47 صنف در استان توضیح داد: در حمایت از کالای ایرانی، دو مقوله پایه‌های پولی و مالی و تورم مطرح است که در زنجیره اقتصادی جامعه به هم وصل هستند. مفهوم کلی حمایت از کالای ایرانی توسط مصرف‌کننده به معنای شیوه انتخاب و جسارت انتخاب کردن محصول با توجه به شاخصه‌های اجتماعی آن است. مشکلی که اکنون در جامعه با آن مواجه هستیم به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش در عرصه اقتصادی و بخش دیگر در عرصه فرهنگی است. 

این کارشناس امور صنفی ادامه داد: در عرصه فرهنگی ما در برخی موارد با عدم اعتماد مردم به کالای ایرانی روبه‌رو هستیم که معمولا به دلیل تبلیغات بسیار سوئی است که در کشور اتفاق افتاده است و مردم به دلیل این‌که انضباط کالایی را از محصولات ایرانی ندیده‌اند، اعتماد لازم را به کالای ایرانی از دست داده‌اند، اما باید به عرصه‌های فرهنگی، عرصه‌های معیشتی و سایر عرصه‌های علمی وارد شویم و بتوانیم این توانمندی را در مردم به لحاظ فرهنگی ایجاد کنیم که به آن اعتقاد و اعتماد برسند و امیدواریم که به زودی شاهد این اتفاق باشیم.

کولجی اضافه کرد: قطعا با توجه به رقابتی که بین کالای ایرانی و خارجی وجود دارد، اصناف فقط می‌توانند در عرصه فرهنگسازی ورود کنند و با جذب مشتریان و تشویق آنان، بستر استفاده از محصولات ایرانی را فراهم سازند. توصیه اول ما به اصناف و بازاریان که در این زمینه ورود پیدا می‌کنند توجه به این است که کالای ایرانی از مصادیق چرخش حرکت اقتصادی است و به همین دلیل نیازهای جامعه را در روند بهبود فضای کسب و کار بالا می‌برد؛ بنابراین اگر ما به این مقوله توجه اساسی کنیم، به طور طبیعی، طرف مقابل ما هم که خریداران هستند با توجه به این‌که خود آنها هم شهروند این کشور هستند، به خرید و مصرف تولیدات داخل تشویق می‌شوند.


مشکلات اقتصادی

کولجی بیان کرد: اصناف بیشتر روی فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی می‌توانند کار کنند، اما در مسائل اقتصادی نمی‌توانند خیلی ورود کنند؛ زیرا مسائل اقتصادی ارتباط زیادی با اصناف پیدا نمی‌کنند. 
نایب رئیس اتاق اصناف استان قزوین اظهار کرد: در مقوله اقتصادی، مسئله خیلی پیچیده‌تر است. از آنجایی‌که قیمت تمام‌شده کالای داخلی معمولا بنا به دلایل خاص پایه‌های پولی و مالی و به دلیل مسائل خاصی که در نظام اقتصادی کشور داریم، بالاتر از قیمت خارجی است، این موضوع قدرت رقابت تولیدکننده داخلی با تولیدکننده خارجی را گرفته و عرصه را به تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است؛ البته دلایلی مثل بوروکراسی اداری، قوانین مالیاتی، بیمه و مسائل خاص حاشیه‌ای اقتصادی که تولیدکننده‌های ما با آن درگیر هستند عرصه را برای تولیدکنندگان داخلی تحت‌الشعاع قرار داده است.

کولجی گفت: اگر بخواهیم از محصولات ایرانی حمایت کنیم، اولین مولفه‌ای که باید به آن توجه کنیم سهولت در ارائه خدمت به فضای کسب و کار و در برنامه‌‌ریزی برای تولید بهینه با قیمت تمام‌شده پایین‌تر است؛ البته در گمرکات هم مشکلات خاصی داریم. اگر حمایت‌های پولی و مالی به عنوان ارز در اختیار تولیدکنندگانی قرار بدهیم که بتوانند مشوق‌های تولید را کاملا به عرصه اقتصاد برگردانند، حمایت از کالای ایرانی شکل گرفته است. 


حمایت مردم

علی امانی کارشناس اقتصادی معتقد است افزایش نرخ ارز بسیار سریع تولیدات داخلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.وی در گفت‌وگو با همشهری گفت: با توجه به این‌که تولید کالاهای نیمه‌ساخته، مواد اولیه خام و حتی خرید تکنولوژی برای تولید داخلی مبتنی بر واردات است، پس قطعا گرانی دلار و افزایش نرخ ارز بر قیمت تولیدات داخلی اثر می‌گذارد؛ با این حال حمایت اقشار مختلف از کالاهای ایرانی می‌تواند قسمتی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی را مرتفع سازد. حس اقتدار و عزت ملی و حل شدن قسمتی از مسائل اشتغال و برطرف شدن معضل بیکاری از پیامد‌های مثبت حمایت از کالای داخلی است. امانی از فرصت به‌وجودآمده در بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز و کاهش واردات به عنوان زمان طلایی یاد و اضافه کرد: شاید در این سال‌ها این تنها بازه زمانی برای تغییر ذائقه مردم برای استفاده از کالای داخلی باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: امروزه نمی‌توان از نقش سازنده اصناف در اقتصاد کشور به سادگی عبور کرد. به‌ویژه این‌که نیرو‌های متخصص و کارآمد هم وارد قشر اصناف شده‌اند. ظرفیت اعتبار و ارزش اصناف بین مردم می‌تواند یکی از کانال‌های حمایتی از تولیدکنندگان داخلی باشد. آنها می‌توانند با مشتری‌مداری و فرهنگسازی یک حلقه اتصال محکم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید