• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50270
+
-

خسارت سنگین کم‌توجهی به قوانین رانندگی

سرهنگ رضا رضایی| رئیس پلیس راهور اصفهان:


بر اساس آماری که اداره کل پزشکی قانونی اصفهان اعلام کرده است، در 10 ماه امسال 949 نفر در حوادث ترافیکی استان جان باختند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (یعنی 873 نفر) نزدیک به 7/8 درصد افزایش نشان می‌دهد. 

بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با 583 نفر در جاده‌های برون‌شهری، 319 نفر در مسیرهای درون‌شهری، 8 نفر در جاده‌‌های روستایی و 39 نفر در مسیرهای دیگر گزارش شده است. همچنین آمار مصدومان حوادث ترافیکی در 10 ماه امسال 5/8 درصد افزایش یافته است و به عبارت دیگر، می‌توان گفت که در این مدت 23 هزار و 676 نفر بر اثر سانحه‌های رانندگی مصدوم شدند. 

این نکته را هم در نظر بگیریم که طبق گزارش‌های رسمی پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی، در ایران در هر 24 ساعت، به طور متوسط 8/42 نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند. موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تصادفات موضوعی خودساخته است که دقت و توجه راننده به عنوان عامل انسانی می‌تواند باعث جلوگیری از رخ دادن آن شود. همان گونه که پلیس بارها پیش از این اعلام کرده است، سرعت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و بی‌توجهی به جلو از سوی رانندگان مهم‌ترین عوامل تصادفات در استان به شمار می‌آیند. 

از سوی دیگر، قوانین رانندگی از مدرن‌ترین و مدون‌ترین قواعد جهانی هستند و در بسیاری از کشورها با مسببان بی‌توجهی به قواعد و قوانین رانندگی حتی در جزئی‌ترین موارد به‌شدت برخورد می‌شود، تا جایی که برای آنها محرومیت اجتماعی به وجود می‌آورند و یا این‌که امکان دست‌یابی به برخی مشاغل را ناممکن می‌کنند. 

بنابراین مهم‌ترین موضوعی که باید بر آن تاکید شود اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی است، چراکه این قوانین لازمه زندگی مدرن هستند و احترام و تبعیت اجتماعی به دنبال دارد. مهم‌ترین راهکار افزایش توجه به این قوانین در جامعه ما نیز آموزش و تاکید بر اجرای مقررات رانندگی است. در کنار آن، مانیتورینگ و رصد جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری نیز در اصلاح فرهنگ رانندگی نقش مهم و موثری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید