• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50186
+
-

گذار فیسبوک از «فضای تاریک»

ایده زاکربرگ برای افزایش حفاظت از حریم شخصی کاربران باعث نگرانی سازمان‌های امنیتی شده است

گذار فیسبوک از «فضای تاریک»

مارک زاکربرگ اخیرا ایده‌ای را در حساب کاربری‌اش مطرح کرده که نظرات موافق و مخالف بسیاری را به‌دنبال داشته است. او از نیاز جدید کاربران شبکه‌های اجتماعی و تعامل آنها با جهان گفته و خبر داده که برنامه‌های جدیدی برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران دارد. طبق آنچه او در صفحه کاربری‌اش در فیسبوک منتشر کرده، قرار است تغییرات جدی در زمینه دادوستد اطلاعات و رمزگذاری‌ پیام‌های خصوصی کاربران در این شبکه اجتماعی رخ دهد. جزئیات فنی این موضوع هنوز مشخص نیست و به‌خاطر مسائل امنیتی، بعید است در این‌باره اطلاعاتی نیز منتشر شود اما کارشناسان می‌گویند ‌این تغییرات می‌تواند به‌طور جدی قوانین و اصول فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی را دچار تغییر کند.

برنامه جدید اما غیرشفاف فیسبوک
به گزارش همشهری، هنوز جزئیات دقیقی از طرح جدید فیسبوک ارائه نشده اما زاکربرگ در حساب کاربری‌اش در فیسبوک به نیازهای جدید کاربران و راه‌حل‌های خودش اینطور اشاره کرده است: «فضایی که در آن بتوانید پیام‌هایتان را به‌صورت خصوصی بفرستید، پیام‌های حساس‌تان را به‌صورت خودکار پاک کنید، ‌اطلاعات‌تان را از دسترس کشورهای اقتدارگرا حفظ کرده و پرداخت‌ و دریافت مالی‌تان را به‌صورت امن انجام دهید.»

تغییر در قوانین حریم خصوصی
بعد از درگیری‌های چند ‌ماه پیش فیسبوک درباره فروش اطلاعات کاربرانش به مؤسسه‌های تحلیل اجتماعی و احتمال تأثیر این شبکه اجتماعی بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حرف‌هایی به گوش می‌رسید درباره اینکه بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان قرار است برنامه‌های جدیدی را پیاده کند. هرچند این برنامه‌ها هنوز دقیقا مشخص نیستند اما کارشناسان علمی می‌گویند این نگاه جدید باعث دگرگونی‌های جدی در زمینه حفاظت از حقوق کاربران شده و می‌تواند بحث‌های حقوقی مربوط به حریم خصوصی را نیز دگرگون کند. با این حساب اطلاعات کاربران و ارتباطات درون این شبکه «غیرشفاف و تاریک»‌ نخواهد بود. گفته می‌شود بخشی از این تغییرات به رمزگذاری جدید اطلاعات کاربران و پیام‌های آنها مربوط خواهد شد؛ اتفاقی که مانع لو رفتن پیام کاربران یا استفاده از آنها توسط شرکت‌های ثالث می‌شود.

نگرانی سازمان‌های اطلاعاتی
در عین حال که بسیاری نسبت به امنیت این اطلاعات خوش‌بین هستند، ‌کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نسبت به این موضوع چندان خوش‌بین نیستند. آنها می‌گویند ‌اطلاعاتی که در فیسبوک رد و بدل می‌شده، در بسیاری از زمینه‌ها، ازجمله زمینه‌های تروریستی بوده است. این گروه‌های اطلاعاتی با پیدا کردن منشأ این داده‌ها توانسته بودند برخی از حمله‌ها بر ضد‌ خودشان را خنثی کنند. حالا اما آنها نگران هستند که با امن‌تر شدن فضا، ‌امکان ردیابی اطلاعات و داده‌ها از سیستم‌های اطلاعاتی آنها گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید