• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 18 اسفند 1397
کد مطلب : 50184
+
-

نبرد 5G میان چین و آمریکا

با شکایت هواوی از دولت آمریکا، دعوای دوطرف درباره تجهیزات 5G وارد فاز تازه‌ای شده است

فناوری
نبرد 5G میان چین و آمریکا

نسل پنجم موبایل یا همان 5G می‌تواند دنیا را متحول کند. بازار این فناوری، جدید اما مرکز اصلی نبرد تازه چین و آمریکاست که حالا تبدیل به یک دعوای حقوقی تمام‌عیار شده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، پس از تحریم تجهیزات شرکت چینی هواوی از سوی آمریکا و متحدان این کشور، حالا این شرکت شکایتی را علیه دولت آمریکا ارائه کرده که همراهی دولت چین را هم به دنبال داشته است. هواوی اعلام کرده که دعوی خود را به دادگاهی فدرال در ایالت تگزاس تسلیم کرده و «بخش ۸۸۹» طرح «اختیارات دفاع ملی» (ان دی‌ای ای) را که در ‌ماه اوت با امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قانون شد به چالش کشیده است. این قانون سازمان‌های دولتی و پیمانکاران آنها را از خریداری تجهیزات و خدمات هواوی منع می‌کند. آمریکا مدت‌هاست که هواوی را متهم به «جاسوسی برای دولت چین» و ایجاد ریسک‌های امنیتی برای غرب می‌کند. این بار اما پای نسل پنجم تلفن همراه و تجهیزات مرتبط با آن در میان است. علاوه بر آمریکا تاکنون به‌صورت رسمی دولت‌های نیوزیلند و استرالیا مانع از مشارکت هواوی در راه‌اندازی و گسترش نسل ۵ تلفن همراه یا 5G در کشورهای خود شده‌اند. این تقابل چند‌ ماه پیش با بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت فناوری هواوی و دختر بنیانگذار این شرکت به درخواست مقام‌های آمریکا به اوج رسید.

چرا 5G مهم است؟
برای نسل جدید موبایل یا 5G این شرکت‌های چینی هستند که پیشتاز تولید تجهیزاتند. به همین‌خاطر بسیاری از اپراتورهای موبایل تجهیزات لازم برای نسل جدید را از چین خریداری کرده‌اند. فشار آمریکا روی متحدانش باعث شده تا برخی از آنها مجبور به خارج کردن تجهیزات چین از شبکه خود شوند. درباره نسل جدید تلفن همراه همیشه در رسانه‌ها از افزایش سرعت دسترسی به اینترنت صحبت شده است. هرچند این ماجرا مسئله مهمی است اما اهمیت بیشتر 5G برای کاهش تأخیر شبکه است که بسیاری از کارهای محال امروز را ممکن می‌کند. به‌خاطر همین ویژگی است که مثلا چندی پیش بر بستر این شبکه جراحان توانستند از راه دور و به وسیله بازوی روباتیک عمل جراحی انجام دهند. تأخیر یا مدت پاسخ‌دهی، در واقع فاصله زمانی بین یک درخواست و پاسخ آن است. وقتی که شما آدرسی در نوار آدرس مرورگر وب گوشی خود وارد می‌کنید، چند ثانیه‌ طول می‌کشد تا صفحه مورد نظرتان به نمایش دربیاید. این تأخیر ناشی از 2 عامل است: زمانی که طول می‌کشد تا درخواست ارسالی تأیید شود (تأخیر) و زمانی که به طول می‌انجامد تا محتوای متنی، تصاویر و ویدئوهای صفحه مورد نظر به گوشی شما ارسال شود، (سرعت داده) 5G به‌طور چشمگیری تأخیر و سرعت داده را بهبود می‌بخشد. این فناوری زمان پاسخ‌دهی را که در 4G به‌طور میانگین برابر با ۵۰ میلی‌ثانیه است، به ۱ تا ۲ میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد. همچنین 5G می‌تواند نرخ سرعت داده‌ها را از ۰.۰۲ تا ۰.۰۳ گیگابیت در ثانیه در فناوری 4G به ۱ تا ۵ گیگابیت در ثانیه افزایش دهد.
با همین خصوصیات است که امکان جراحی پزشکان حاذق از دفتر خود روی بیمارانی در نقاط دور افتاده فراهم می‌شود. خودروها با استفاده از نسل جدید می‌توانند با هم ارتباط داشته باشد و خودروهای بدون تصادف رونمایی شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید