• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 16 اسفند 1397
کد مطلب : 50143
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0j5N
+
-

با اتمام بررسی بودجه سال98 شهرداری مشخص شد؛

تعیین تکلیف 473پرونده بلاتکلیف در مصوبه برج‌باغ‌ها

سال پیش بود که شورای پنجم شهر تهران در پی صیانت از باغ‌های پایتخت اقدام به لغو مصوبه برج‌باغ‌ها کرد تا رویکرد جدی شورای شهر را در حفاظت از سرمایه‌های سبز پایتخت نشان دهد؛ اقدامی که از دید بسیاری از کارشناسان در مدیریت شهری بی‌سابقه بود. با لغو این مصوبه بود که تعداد 473پرونده در این میان بلاتکلیف ماندند و مالکانشان بین قانونی‌بودن و نبودن شروع ساخت‌وساز در باغ‌هایشان سرگردان شدند. هرچند که انتظار می‌رفت روند صدور پروانه در باغ‌هایی که تا پیش از تصویب مصوبه لغو برج‌باغ‌ها اقدام به ثبت در سیستم و پرداخت کامل عوارض کرده‌اند، بدون مشکل انجام شود اما با وجود این تمامی این پرونده‌ها چشم‌انتظار تعیین تکلیف قانونی و صدور مجوز شورای شهر بودند.
با ارائه استفساریه شهرداری تهران درخصوص تعیین تکلیف 473پرونده باقیمانده در مصوبه برج‌باغ‌ها، اعضای شورای شهر در صدوسی‌امین جلسه علنی خود به بررسی جزئیات این پرونده‌ها پرداختند تا ضمن ممانعت از تضییع حقوق مالکان، رویکرد صیانت از باغ‌های پایتخت را نیز حفظ کنند. طبق این استفساریه از میان 473پرونده بلاتکلیف حدود 62پرونده به‌طور کاملا قانونی و از طریق سیستم شهرداری اقدام به پرداخت کامل عوارض کرده‌اند که عملا این پرونده‌ها تکلیفشان قبل از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها مشخص بوده و باید پروانه ساخت برایشان صادر می‌شد. بنا به گفته زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا این افراد به‌صورت کاملا قانونی اقدام به ثبت درخواست و پرداخت عوارض کرده‌اند و از همین‌رو حقی برایشان ایجاد شده که باید به این حق پاسخ داده شود. وی در ادامه سخنانش گفت: «وضعیت پرونده‌هایی که بخشی از عوارض تعیین‌شده را پرداخت کرده‌اند و یا بعد از ابلاغ مصوبه اقدام به پرداخت عوارض کرده‌اند کاملا مشخص است و نیاز به رسیدگی ندارد. این 62پرونده مبلغی حدود 170میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند و اکنون باید به حقشان برسند.»

صدور پروانه حق مکتسبه مالکان 62پرونده
علی اعطا در جریان بررسی استفساریه شهرداری تهران اظهار کرد: «تعدادی از صاحبان باغ‌ها پیش از لغو مصوبه «برج‌باغ» و لازم‌الاجرا شدن بند مربوط به برج‌باغ پول‌هایی را پرداخت کرده‌اند که در کمیسیون و کمیته حقوقی به تفصیل بررسی شد و نتیجه این بود که این افراد دارای حقوق مکتسبه هستند، زیرا تمام مراحل قانونی را طی کرده‌اند و صرفاً باید پروانه خود را دریافت کنند و این حق مکتسبه آنهاست.» رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه این افراد به‌صورت سیستمی و براساس قانون و ضوابط عمل کرده‌اند، عنوان کرد: «اگر ما در مرحله آخر صدور مجوز آنها را متوقف کنیم و به آنها اجازه ساخت‌وساز ندهیم امنیت هرگونه کار اقتصادی را به خطر انداخته‌ایم. اگر بین شورای شهر، شورای‌عالی معماری و شهرسازی و همچنین معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران توافق صورت نمی‌گرفت امکان این جایگزینی وجود نداشت و شهرداری می‌توانست با استناد به پیوست شماره3 طرح جامع به این افراد مجوز ساخت‌وساز دهد و اعلام کند در صلاحیت شورای شهر نیست و در حوزه مقررات ساختمانی وضع مقرره انجام دهد.» وی در ادامه تأکید کرد: «اگر امروز از صدور پروانه برای این افراد خودداری کنیم، آنها می‌توانند به دیوان عدالت اداری بروند. این کار لغو مصوبه برج‌باغ را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.» در پایان جلسه ضمن تصویب صدور پروانه برای 62پرونده‌ای که تا پیش از تصویب مصوبه لغو برج‌باغ‌ها اقدام به واریز کامل عوارض کرده‌اند، بنا شد وضعیت سایر پرونده‌ها نیز تا پایان شهریورماه مشخص شود. البته با تصویب اعضای شورا بنا شد باغ‌هایی که تاریخی هستند و یا ابنیه تاریخی در آنها قرار دارد از لیست این پرونده‌ها خارج شوند.

پایان تصویب بودجه98
در انتهای جلسه علنی روز گذشته بررسی بودجه شهرداری تهران در سال۹۸ به اتمام رسید و اعضا به بودجه ۱۸هزار میلیارد و ۸۲۸میلیون تومانی شهرداری تهران رأی مثبت دادند. محسن هاشمی پس از پایان رأی‌گیری گفت: «مصوبه شورا به فرمانداری و هیأت تطبیق ارسال شد و امیدواریم شهرداری در سال۹۸ با بودجه قانونی کار خود را آغاز کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید