• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50042
+
-

فرمول افزایش حقوق دولتی‌ها

با اجرای مصوبه مجلس، بر اساس جدول زیر حقوق کارکنان دولت در سال آینده از 9تا 38درصد افزایش می‌یابد


باوجوداینکه دولت در لایحه بودجه سال‌1398، افزایش 20درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی را پیشنهاد داده بود، عاقبت به مصوبه مجلس مبنی بر افزایش 400هزار تومان به‌علاوه یک تا 10درصد حقوق همه دولتی‌ها تن داد؛ هرچند این طرح را غیرکارشناسی و به‌دور از عدالت می‌دانست. به گزارش همشهری، براساس مصوبه مجلس دولت مکلف است به حقوق همه کارکنان و بازنشستگان خود اعم از قراردادی و رسمی یا کشوری و لشگری 400هزار تومان اضافه کند و در گام دوم اختیار دارد با توجه به منابع موجود، بین یک تا 10درصد دیگر نیز به این حقوق بیفزاید. ابتدا محمدباقر نوبخت با غیرکارشناسی دانستن این مصوبه، گفته بود دولت آن را اجرا نمی‌کند؛ اما بعد از تشر رئیس مجلس و موضع‌گیری ‌برخی از نمایندگان علیه دولت، اعلام کرد که حقوق را بر مبنای همین مصوبه و در صورت تایید توسط شورای نگهبان افزایش می‌دهد اما پس از افزایش 400هزار تومان، منابع باقی‌مانده برای افزایش حداکثر 5درصدی حقوق کفاف می‌دهد، نه بیشتر.

نوبخت می‌گوید: هم‌اکنون تعداد کارکنان شاغل و بازنشسته دولت به حدود 5میلیون نفر می‌رسد که جمع رقم حقوق آنها در سال‌جاری 160هزار میلیارد تومان و متوسط حقوق ماهانه این 5میلیون نفر 3میلیون و 200هزار تومان است. به گفته او، دولت در لایحه بودجه سال آینده 32هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارکنان درنظر گرفته تا با استفاده از آن 20درصد به حقوق همه کارکنان خود اضافه کند که درصورت اجرا میانگین افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان به 640هزار تومان در‌ ماه می‌رسید. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به مصوبه مزدی مجلس گفت: براساس مصوبه مجلس باید 400هزار تومان به‌طور ثابت به‌اضافه یک تا 10درصد به حقوق همه کارکنان دولت اضافه شود که برای واریز این مبلغ در 12‌ماه سال، باید 24هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کند و فقط 8هزار میلیارد تومان دیگر برای افزایش درصدی باقی می‌ماند که با آن نهایتاً تا 5درصد امکان افزایش حقوق در سال آینده وجود خواهد داشت.

ریز دریافتی کارکنان دولت
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد مصوبه مجلس نسبت به پیشنهاد دولت برای افزایش 20درصدی حقوق، به نفع آن دسته از حقوق‌بگیران دولتی است که کمتر از 2.5میلیون تومان در ‌ماه حقوق می‌گیرند اما افزایش حاصل از آن برای دریافتی‌های بالاتر، از افزایش 20درصدی مدنظر دولت کمتر خواهد بود. البته در هم‌سنجی این ارقام با اظهارات رئیس سازمان برنامه‌وبودجه چنین برمی‌آید که حقوق‌بگیران کمتر از 2.5میلیون تومان عدد قابل‌توجهی است که با افزایش 21تا 40درصدی حقوق آنها، بخش عمده منابع درنظر گرفته شده برای افزایش حقوق کارکنان مصرف می‌شود.

نوبخت می‌گوید: از جمعیت حدود 5میلیون نفری کارکنان و بازنشستگان دولت، فقط یک میلیون و 100هزار نفر زیر 2میلیون تومان در‌ ماه حقوق می‌گیرند که در سال آینده با اجرای مصوبه مجلس بیش از 20درصد پیشنهادی دولت در لایحه بودجه 98اضافه ‌حقوق می‌گیرند و این یعنی افزایش حقوق 4میلیون نفر در سال آینده از 20درصد پیشنهادی دولت کمتر خواهد بود. به گفته او، حداقل حقوق کارکنان دولت اکنون حدود یک میلیون و 240هزار تومان است که براساس قانون تا حداکثر 7برابر آن یعنی حدود 8میلیون و 400هزار تومان می‌تواند به‌عنوان حداقل حقوق رده‌های بالاتر محاسبه شود که مشمول افزایش حقوق سالانه نیز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید