• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 49976
+
-

زندگی پشت دیوارهای شهر

مشکلات و دغدغه‌های اهالی خیابان «آق تپه» در گفت‌وگو با مردم و مسئولان بررسی شده است

محله
زندگی پشت دیوارهای شهر

رویا علیزاده|  البرز- خبرنگار:


«آق تپه» در همسایگی محله معروف و اعیان‌نشین «مهرشهر» یکی از مناطقی است که با وجود هویت و قدمت طولانی هنوز از استانداردهای مناسب شهری برخوردار نیست و به دلیل غفلت مسئولان و مردم در توسعه و گسترش غیرمجاز در اطراف این محله‌ها و حاشیه‌نشینی اکنون ساکنان آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان گفت مسبب آن نه فقط مسئولان شهری دوره‌های قبل، بلکه خود اهالی هستند که بدون توجه به نبود زیرساخت و امکانات مناسب شهری در این مناطق و به امید پیشرفت و بهبود شرایط منطقه در این محله ساکن شده‌اند. 

خیابان سوم آق تپه یکی از خیابان‌هایی است که به دلیل غیرمجاز بودن ساخت‌و‌ساز در آن و خارج از محدوده خدماتی شهرداری بودن از حداقل امکانات مانند آسفالت، پیاده‌رو و روشنایی بی‌نصیب مانده و ساخت‌و‌ساز بدون نظارت در این خیابان تا حدی توسعه داشته است که تا محله سهرابیه ادامه دارد. جالب این‌که هنوز چند قطعه زمین کشاورزی در این خیابان و لابه‌لای خانه‌ها به چشم می‌خورد که کشاورزان (صاحبان) آنها از قدیمی‌های منطقه‌اند و از تغییر شکل محله دل خوشی ندارند.


نداشتن آسفالت؛ معضل تابستان و زمستان

یکی از ساکنان این خیابان با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت می‌گوید: سال‌هاست این خیابان به این وضعیت است و دیگر اثری از آسفالتی که سال‌های خیلی دور داشت به چشم نمی‌خورد و خیابان پر از چاله و دست‌انداز است.
«زهرا سلیمانی» می‌افزاید: خاکی بودن خیابان در تابستان یک‌جور و در پاییز و زمستان هم به شکلی دیگر دردسر و مشکل دارد. گرد و خاک تابستان و گل و لای پاییز و زمستان هردو رفت و آمد را برای اهالی سخت می‌کند. با عبور هر خودرو تا چند متر پشت آن خاک به هوا بلند می‌شود. وی می‌گوید: زمین‌های خالی اطراف این خیابان زیاد است که همه خاکی هستند و مشکل مردم را چند برابر می‌کنند.


 وضع نا مناسب روشنایی

وی با نشان دادن تیرهای برق که قاب بیشتر آنها شکسته و آویزان است، می‌گوید: نبود روشنایی در این خیابان از عصر به بعد رفت و آمد را با ترس و مشکل همراه می‌کند. نه‌تنها زن‌ها، بلکه مردها هم به‌راحتی نمی‌توانند عبور کنند. شاید از ابتدا تا انتهای خیابان 3 یا 4 لامپ روشن باشد. سلیمانی می‌افزاید: به دلیل نبود خط تاکسی و اتوبوس در این خیابان اهالی باید مسیر طولانی را طی کنند تا به نزدیک‌ترین ایستگاه برسند. در تاریکی، امنیت وجود ندارد و کیف‌قاپ‌ها با استفاده از تاریکی به زن و مرد رحم نمی‌کنند.


دردسر‌های وجود مرکز بازیافت و عرضه دام زنده

یکی دیگر از ساکنان این خیابان با اشاره به وجود یک مرکز بازیافت زباله در اواسط خیابان می‌گوید: مرکز بازیافت که نباید در محدوده مسکونی باشد. رفت و آمد چرخی‌ها، وانتی‌ها و همچنین آلودگی‌های ناشی از آن باعث نارضایتی اهالی می‌شود. «خسرو اربابی» می‌افزاید: دیوار به دیوار این مرکز بازیافت زباله، وجود یک مرکز عرضه غیرمجاز گوسفند  است. هر چند وقت یک بار به طور موقت این مرکز تعطیل می‌شود، اما دوباره همه‌چیز به حال عادی و سابق خود برمی‌گردد.

وی می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد به‌ویژه در ساعات پایانی شب و ابتدای صبح از دیگر معضلاتی است که در این خیابان وجود دارد و صبح و شب، هنگام رفت وآمد، حتی آدم بزرگ‌ها را می‌ترساند. گاهی سگ‌ها که گرسنه هستند، عابران را دنبال می‌کنند و دانش‌آموزان هم در مسیر مدرسه با ترس و لرز رفت و آمد می‌کنند.اربابی می‌افزاید: این منطقه یک پارک یا فضای سبز ندارد تا کودکان و بزرگسالان بتوانند اوقات فراغت را در آن بگذرانند.


بلاتکلیفی زمین‌های کشاورزی

یکی دیگر از اهالی که کشاورز و در زمینش مشغول به کار است، با بیان این‌که در سال‌های گذشته این محله تغییرات زیادی داشته می‌گوید: گاهی برخی افراد زباله‌های خود را در زمین کشاورزی رها می‌کنند.
«محمد ایمانی» می‌افزاید: در سال‌های گذشته بدون نظارت و بی‌رویه ساخت‌وسازهایی در این محدوده انجام شد و منطقه را از حالت کشاورزی به مسکونی تبدیل کرد، اما هنوز هم کشاورزانی در زمین‌های خود مشغول به کارند که با مشکلات زیادی درگیر هستند، چراکه منطقه دیگر نه بافت کشاورزی دارد و نه شهری و بلاتکلیف و بی‌هویت است.

وی می‌گوید: در گذشته برای آبیاری از نهری که از سد کرج می‌آمد زمین‌ها را آبیاری می‌کردیم، ولی سال‌هاست که با قطع شدن این سهمیه با استفاده از آب چاه زمین‌ها را آبیاری می‌کنیم. به نظر می‌رسد با تبدیل کامل محل به بافت شهری، سال‌های کوتاهی بتوانیم در این محدوده کشاورزی کنیم.


زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌ها

«لیلا رضالو» مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 4 در مورد سگ‌های ولگرد می‌گوید: مکاتبات زیادی در این مورد با سازمان پسماند انجام می‌شود و به طور مرتب سگ‌ها زنده‌گیری و عقیم‌سازی می‌شوند و سگ‌هایی که روی گوش آنها مشخصه دارد و در محل هستند عقیم شده‌اند. اما معضل سگ‌های ولگرد یکی از مشکلات مشترک همه مناطق شده است و هر چقدر جمع‌آوری می‌شوند باز هم تمام‌شدنی نیستند.
وی می‌افزاید: یک پارک 3 هکتاری در قنبرآباد که نزدیک این محله است، در حال ساخت است که همه نوع امکانات تفریحی و فرهنگی در آن در نظر گرفته شده است و پس از تکمیل این پارک، اهالی این محدوده نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.


پاسخ شهردار منطقه 4 به انتقادات

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 4 با بیان این‌که شمال خیابان سوم آق تپه  در محدوده منطقه 4 و جنوب آن در محدوده خدماتی منطقه 12 شهرداری است می‌گوید:  بخشی از این خیابان که در حریم شهرداری است، آسفالت دارد و قسمت‌هایی که آسفالت ندارد در محدوده خدمات شهری و حریم نیست. شهرداری زمانی می‌تواند برای حریم هزینه کند که از آن محل درآمد داشته باشد و با توجه به این‌که این محدوده بیشتر زمین‌های کشاورزی است و مسکونی نیست و اهالی این منطقه از قشر ضعیف هستند، هزینه‌های نوسازی و عوارض شهرداری را پرداخت نمی‌کنند.

«لیلا رضالو» می‌افزاید: با وجود این شرایط شهرداری به طور مستمر و روزانه جمع‌آوری زباله و رفت و روب را انجام می‌دهد و در ماه 3 یا 4 بار با ماشین‌آلات سنگین گل و لای کنار زمین‌های کشاورزی را پاک‌سازی می‌کند. وی با رد اظهارات مردم در خصوص پخش بودن زباله در منطقه و عدم جمع‌آوری آن می‌گوید: معاون خدمات شهر منطقه شخصا هر روز صبح منطقه را رصد می‌کند و بر این کار نظارت دارد و هیچ زباله‌ای در منطقه نمی‌ماند. رضالو در مورد ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در منطقه می‌گوید: به هیچ عنوان در محدوده شهرداری منطقه 4 ساخت‌و‌ساز غیرمجاز انجام نمی‌شود و اگر ساخت‌وسازهایی هم بوده مربوط به سال‌های گذشته است. مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 4 در مورد مرکز بازیافت زباله و نگهداری گوسفند می‌گوید: این بخش از خیابان مربوط به محدوده و حریم منطقه 4 شهرداری نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید