• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49949
+
-

کشاورزی فارس در برزخ مشکلات

ظرفیت‌های کشت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی در فارس نیازمند توسعه است

کشاورزی
کشاورزی فارس در برزخ مشکلات

امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


 فارس یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در بخش کشاورزی به شمار می‌رود و کیفیت و تنوع محصولات آن بر کسی پوشیده نیست. در حال حاضر 25 قلم از محصولات کشاورزی این استان در گروه اول و دوم تولیدات کشور قرار دارد و از این لحاظ دارای اهمیت زیادی است. با این حال خشکسالی‌های اخیر، مهاجرت به دلیل نبود شغل و ضعف صنایع تبدیلی، چرخه تولیدات کشاورزی را در این استان پهناور با مشکلات متعددی روبه‌رو و دچار آسیب کرده است. 


توسعه کشت گلخانه ای

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مشکلات عشایر و کشاورزان فارس باید در منطقه تولید برطرف شود، می‌گوید: ضروری است که نیازهای آنها برای تولید در محدوده خودشان رفع شود و مثلا برای ارائه تسهیلات بانکی آنها را به شهرهای بزرگ نکشانیم.

«علی اکبری» با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی فارس در کشت گلخانه‌ای و ارائه سازوکارهای آبیاری تحت فشار موفق عمل کرده است، می‌افزاید: کشت گلخانه‌ای در استان با توجه به مقتضیات هر منطقه راه‌اندازی شده و جدا از اشتغال‌زایی گسترده، مصرف آب را نیز به مقدار 10 درصد کاهش داده است.
وی با اعلام این‌که کشت گلخانه‌ای راندمان تولید محصولات را 10 درصد افزایش داده است، ادامه می‌دهد: رویکرد مسئولان و کشاورزان باید نسبت به تولید تغییر کند که در این راستا تقویت سخت‌افزاری در زمینه ابزار و امکانات و موارد نرم افزاری مانند آموزش از الزامات است.

اکبری در عین حال معتقد است: توسعه گلخانه‌ها در فارس با کندی پیش می‌رود، چراکه کشت گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان است و به شدت نیاز به توسعه دارد.
وی از این‌که فارس در حوزه تولید، دست برتر را در کشور دارد ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: تلاش‌های مستمری را در حوزه کشاورزی شاهد بوده‌ایم، اما متاسفانه خشکسالی و کم‌بارشی مشکلات متعددی به وجود آورده است.


ضعف صنایع تبدیلی

نماینده مجلس دهم، ضعف صنایع تبدیلی را یکی از آسیب‌های تولید در استان می‌داند و می‌گوید: در فارس دانش کشاورزی و ظرفیت‌های فراوانی برای صادرات محصولات وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل ضعف صنایع تبدیلی از بازار عقب مانده‌ایم.اکبری با اشاره به این‌که محصولات کشاورزی فارس از کیفیت بسیار مناسبی برخوردارند، اضافه می‌کند: خرمای مرغوب ما در کشورهای دیگر به دلیل ضعف بسته‌بندی از خرمای بی‌کیفیت تونس قیمت پایین‌تری دارد.

وی بهره‌گیری از فناوری و ارتقای مکانیزاسیون را در توسعه صنایع تبدیلی و گسترش بازار بین‌المللی موثر می‌داند و می‌افزاید: بیمه محصولات کشاورزی نیز در این میان نقش قابل ملاحظه‌ای دارد و یک‌هزار میلیارد تومان بودجه این بخش، برای سال آینده به یک‌هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

اکبری به تشریح وضعیت صنایع تبدیلی در استان می‌پردازد و ادامه می‌دهد: بخش گسترده‌ای از صنایع تبدیلی فارس نیاز به راه‌اندازی دارد و البته فعالان این عرصه نیز به اندازه ظرفیت‌ها، موفق عمل نکرده‌اند.
وی اضافه می‌کند: انگور بوانات فارس در ارومیه فشرده می‌شود و سپس به استان باز می‌گردد که این ضعف در مورد گوجه فرنگی و خرما نیز مصداق بارز دارد.

اکبری با بیان این‌که 25 درصد از سردرختی‌ها تبدیل به ضایعات می‌شوند، می‌گوید: اگر این ضایعات در چرخه صنایع تبدیلی مدیریت شوند، ارزش افزوده خواهند داشت.وی که با تمرکز بر صنایع بزرگ مخالف است، اضافه می‌کند: صنایع باید حتی در داخل خانه‌ها رشد کنند؛ چراکه صنایع بزرگ نیاز به سرمایه کلان دارند و با محدودیت‌هایی مانند تحریم‌ها و فقدان دسترسی به بازارهای بین‌المللی چندان کارآمد نیستند.


معضل سود و جریمه

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که بانک‌ها عامل اصلی اختلال در صنعت و تولید به شمار می‌روند، می‌گوید: بانک‌ها با روی خوش تولید‌کننده و صنعت‌گر را به دریافت تسهیلات ترغیب می‌کنند، اما پس از گذشت یکسال با محاسبه جریمه و سود، وام را تمدید می‌کنند.

«علی اکبری» ادامه می‌دهد: وام گیرنده نیز که درگیر تولید است از تمدید وام به صورت متوالی خوشحال می‌شود، غافل از این‌که سود و جریمه به صورت مرکب محاسبه شده است و باعث ورشکستگی او می‌شود.
وی به مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص بخشودگی جریمه وام‌های زیر یک صد میلیون تومان بخش تولید اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر وام گیرنده اصل پول را بپردازد، سود را دولت متقبل و جریمه بخشیده می‌شود.
اکبری از مختومه شدن 390 هزار پرونده در بانک کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از این پرونده‌های بانکی در مرحله اجرا و دادگاه بودند که با این مصوبه هم بانک به منافع خود رسید و هم تولیدکننده متحمل زیان نشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید