• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49871
+
-

چقدر مرغ می‌خوریم؟

سهم 22 درصدی تهرانی‌ها از مصرف مرغ

سرانه مصرف مرغ در ایران بالاتر از میانگین جهانی است

مریم سمائی

مردم ایران مردمی خوش‌خوراک هستند که وجود انواع پروتئین ازجمله گوشت قرمز و گوشت‌مرغ در سبد غذایی آنها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بدن انسان از پروتئین تشکیل‌شده و منابع حیوانی و گیاهی متنوعی هستند که پروتئین مورد‌نیاز بدن انسان را تامین می‌کنند. یکی از منابع خوب پروتئین، گوشت مرغ است که 120گرم آن حدود 70درصد نیاز پروتئین بدن ما را برآورده می‌کند.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد و از این لحاظ می‌تواند برای همه افراد جامعه مفید باشد. هم‌اکنون ایران با تولید بیش از 5.2میلیون تن گوشت مرغ در سال یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این نوع گوشت در جهان است به‌طوری که این رقم، سرانه مصرف را هم نسبت به سایر کشورها بالا برده است.

طبق برآوردها امسال بیش از 2میلیون و 400هزار تن گوشت مرغ، 870هزار تن تخم مرغ و 850هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده است.

محمد یوسفخانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده، مرغ و ماهی تهران در این‌باره به همشهری درنگ می‌گوید: مصرف روزانه گوشت مرغ در کل کشور حدود 9هزار تن و در تهران حدود 2هزار و 500تن است؛ یعنی مصرف تهرانی‌ها حدود 22 درصد از گوشت مرغ تولیدی کشور است.
طبق آمارهای موجود سرانه مصرف مرغ در کشور ما رکورد زده است. هم‌اکنون سرانه مصرف گوشت مرغ در جهان چیزی بین 13تا 15کیلوگرم در سال است، این در حالی است که این سرانه در کشور ما بیش از 2 برابر سرانه جهانی است.

یوسفخانی با اشاره به اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران به حدود 29کیلوگرم در سال رسیده است می‌گوید: سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران بالاتر از سرانه مصرف جهانی است و فاصله آن زیاد است. هم‌اکنون با گران‌شدن گوشت قرمز و افزایش صد‌درصدی قیمت آن نسبت به سال گذشته مصرف گوشت مرغ در کشور بالاتر رفته و افراد مواد پروتئینی مورد نیاز خود را از گوشت مرغ تامین می‌کنند.

او اضافه می‌کند: اگرچه قیمت گوشت مرغ هم نسبت به سال گذشته افزایش30 درصدی داشته اما به نسبت گوشت قرمز و سایر مواد پروتئینی افزایش قیمت آن زیاد نبوده است.

یوسفخانی در ادامه به مشکلات تولید گوشت مرغ در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: ما امسال کاهش تولید مرغ داشتیم زیرا نهاده‌های طیور گران شد، از طرفی نهاده‌ها دیر به‌دست مرغداران رسید و این بی‌نظمی‌ها کاهش تولید و گرانی گوشت مرغ را به‌دنبال داشت.

او با بیان اینکه هنوز برای تامین گوشت مرغ نیاز به واردات نداریم تصریح می‌کند: اگرچه تولید مرغ کاهش یافته اما همچنان جوابگوی نیاز کشور هست. ما پیش از این حدود 30درصد مازاد تولید داشتیم که صادر می‌شد اما هم‌اکنون صادرات گوشت مرغ کم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید