• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49801
+
-

بازار دربسته آجیل

صادرات ۹۰ درصدی خشکبار و آجیل تاثیر فراوانی روی قیمت‌ها می‌گذارد

بازار
بازار دربسته آجیل

نفیسه زمانی‌نژاد|  اصفهان- خبرنگار:



افزایش 80 درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته از سوژه‌های خبر‌سازی است که در این هفته‌های پایانی سال به معضلی جدی برای خریداران تبدیل شده، به طوری که فعالان این عرصه از سردی بازار آجیل حتی در این ایام می‌گویند.


کسادی بازار

همواره تغییر قیمت خشکبار تحت تاثیر مواردی چون میزان تولید، میزان عرضه، تقاضا و همچنین نرخ ارز بوده، ولی امسال این نوسان قیمت با افزایش بسیار بالایی همراه بوده است، تا جایی که بسیاری به دلیل کسادی بازار ترجیح  داده‌اند تعطیل کنند یا تغییر شغل دهند و البته با گذری بر بازارهای آجیل در اصفهان در این ایام پایانی سال، رکود عمیق این بازار به‌وضوح خود را نشان می‌دهد.

«علی راسخی» یکی از آجیل‌فروشان شهر اصفهان است که با اشاره به بی‌سابقه بودن کسادی بازار آجیل اصفهان در این سال‌های اخیر می‌گوید: در چند سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، با استقبال گرمی در بازار آجیل مواجه نبودیم و معمولا خریداران در چند روز پایانی سال اقلام مورد نیاز خود را تهیه می‌کردند، ولی امسال با شرایطی بی‌سابقه مواجه شده‌ایم که دلیلی جز گرانی ندارد. 
وی بیان می‌کند: فعلا بازار آجیل شهر در شرایط مناسبی نیست، به طوری که تعدادی از فعالان تصمیم به تعطیلی فروشگاه خود گرفته‌اند.


دلایل گرانی

اگرچه دلیل اصلی گرانی آجیل به موردی چون نرخ ارز مربوط می‌شود، مسئولان از عوامل دیگری نیز نام می‌برند که در این وضعیت تاثیرگذارند.رئیس کشوری اتحادیه آجیل، درباره دلایل افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار اظهار می‌کند: آجیل و خشکبار هم مصرف داخلی دارد و هم مصرف خارجی که با نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش و تغییر قیمت انواع خشکبار هستیم.

«مصطفی احمدی»  می‌افزاید: مصرف داخلی فقط ۱۰ درصد میزان تولید را شامل می‌شود. بنابراین با توجه به صادرات ۹۰ درصدی خشکبار و آجیل، ارز و نوسانات آن تاثیر فراوانی روی قیمت‌ها می‌گذارد. ضمن آن‌که تاکید می‌شود که مخالف صادرات نیستیم، زیرا بیشتر تولیدکنندگان به عنوان صادر‌کننده نیز زحمات فراوانی می‌کشند تا در خارج از کشور مشتری پیدا کنند و با اقدامات خود در شرایط تحریم بتوانند ارزآوری کنند. بنابراین باید گفت ما هم راضی نیستیم در این شرایط مشتریان خارجی از دست بروند، اما باید با تنظیم بازار، شرایط بازار داخلی را هم باید سامان بخشید.


کاهش تولید

از طرفی، امسال شاهد کاهش تولید انواع خشکبار و آجیل در کشور به‌ویژه در استان‌های کم‌آبی مانند اصفهان بودیم، به طوری که توسط سازمان جهاد کشاورزی اعلام شد برداشت پسته در این استان به کمتر از نصف رسیده است.  «احمدرضا رئیس‌زاده» مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان، در زمان برداشت پسته امسال خبر از کاهش 70 درصدی برداشت پسته در این استان داد.

به گفته این مسئول، با وجود افزایش سطح زیر کشت پسته در اصفهان، تولید کمتری داشتیم. تولید پسته نسبت به سال گذشته 75 درصد کاهش داشته است و قطعا این کمبود بر افزایش نرخ تاثیرگذار است، تا آنجا که عده‌ای بر این باورند عمده گرانی‌ها مربوط به کاهش چشمگیر تولید اقلام آجیل و خشکبار است.


بازار هنوز گرم نشده است

«حسین جوانی» عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان، درباره گرانی آجیل و میزان استقبال مردم شهر از این محصول بیان می‌کند: با این که توان تولید برخی از اقلام آجیل در کشور وجود دارد به دلیل تغییر شرایط آب و هوا و سرمای هوای اصفهان در فروردین و اردیبهشت امسال و گرمازدگی‌های بعدی محصول کاهش یافت و کمبود محصول هم باعث گرانی شد. همچنین با افزایش نرخ دلار، نرخ آجیل و خشکبار چند برابر قیمت قبلی خود شده است. وی توضیح می‌دهد: به طور میانگین پسته افزایش 4 - 5 برابری و تخمه افزایش 20 تا 100 درصدی داشته است. 

جوانی می‌افزاید: قیمت برخی از اقلام آجیل همچون نخودچی و کشمش بین 20 تا 40 درصد گران شده است، اما برخی دیگر حتی بین 300 تا 400 درصد نیز افزایش قیمت داشته‌اند.
به گفته وی، در کل به دلیل گرانی ارز، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بیشتر تمایل به صادرات دارند. علاوه بر آن، آجیل وارداتی هم با توجه به گرانی ارز با قیمت بسیار بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. 
جوانی تصریح می‌کند: 50 درصد محصول مورد مصرف تولید داخل و 50 درصد هم وارد می‌شود که این واردات بیشتر از عراق، هند، دوبی و شیلی انجام می‌شود.

این عضو هیات رئیسه اتحادیه آجیل درباره میزان استقبال مردم اصفهان از خرید آجیل می‌گوید: در اوضاع فعلی هنوز بازار چندان گرم نشده، ولی تجربه سال‌های قبلی نشان داده است شاید میزان خرید کمتر شود. با این حال، خانواده‌های اصفهانی خریدار این محصول حتی با حجم اندک برای ایام نوروز خود هستند. در پایان این مسئول یادآور می‌شود: حدود 1300 واحد صنفی آجیل و خشکبار در اصفهان فعالند که از این تعداد حدود 600 تا 700 واحد آجیل‌فروش هستند. 

جوانی تاکید می‌کند: مردم هنگام خرید حتماً از فروشندگان آجیل برگه رسید دریافت کنند و شماره 33355355 هم برای دریافت شکایات و دیدگاه‌های مردم در مورد نحوه عملکرد فروشندگان آجیل و خشکبار در بازار اصفهان در نظر گرفته شده است.


تعطیلی نمایشگاه بهاره

برگزاری نمایشگاه در پل شهرستان در سال‌های گذشته از سیاست‌هایی بود که برای حمایت از مصرف‌کننده انجام می‌شد، ولی در آن سال‌ها اغلب اجناس بی‌کیفیتی عرضه می‌شد که شکایات مشتریان را در پی داشت. از طرفی هم به دلیل قیمت‌های پایین، بازار داخل شهر را دچار نابسامانی می‌کرد. بنابراین در یکی - دو سال اخیر تصمیم گرفته شد که این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و به جای آن از تولیدکنندگانی که مالیات‌های خود را به‌موقع پرداخت می‌کردند و یک سال منتظر بودند تا شب عید فرا برسد حمایت شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید