• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49716
+
-

آغاز ماراتن بررسی جزئیات بودجه پایتخت

شورا
آغاز ماراتن بررسی جزئیات بودجه پایتخت

معصومه مهدیانی/خبر‌نگار

بودجه سال‌٩٨ شهرداری تهران پس از گذشت حدود یک‌ماه از ارسال به شورای شهر برای بررسی و تصویب نهایی در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت تا جزئیات لایحه بودجه در ماراتنی ٥روزه و در 2 نوبت صبح و عصر  بررسی شود. به این ترتیب، اعضای شورای شهر تهران دیروز در نخستین جلسه بودجه‌ای خود، کلیات بودجه 18هزار و 930میلیارد تومانی سال‌1398 شهر تهران را با اکثریت آرا‌ به تصویب رساندند. موضوع قابل توجه اینکه بودجه امسال شهرداری تهران با رشد 1500میلیارد تومانی نسبت به سال 97، حدود 8درصد رشد داشته است. در جریان بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران، با تصویب اعضای شورای شهر رقم بودجه بافت فرسوده از ۲۵میلیارد تومان به ۳۶میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. این رقم از بودجه زیرمجموعه شهرداری تامین خواهد شد.
دیروز در جلسه شورا که به  بررسی کلیات لایحه بودجه اختصاص داشت، ابتدا مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این‌باره سخن گفت و سپس 2 مخالف و 2موافق نظرات خود را درباره کلیات بودجه بیان کردند.

عدم‌انطباق بودجه با برنامه سوم
الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورا به‌عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال98 با اشاره به عدم‌انطباق بودجه با احکام برنامه سوم توسعه، گفت: به این دلیل با کلیات بودجه مخالفم که منطق بودجه سال‌98 همان منطق سال‌های 96 و 97 است و نشانی از تغییر در آن نیست. این در حالی است که در بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شاهد کاهش چشمگیر اعتبارات هستیم و این در حالی است که در بودجه سال‌98 به مفاهیم عدالت، شفافیت و در واقع انضباط مالی و درآمد‌های پایدار به اندازه کافی توجه نشده است.

شرایط موجود در بودجه‌نویسی را بپذیریم
سید‌محمود میر‌لوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا اما در موافقت با کلیات بودجه بیان کرد: «در ساختار بودجه‌نویسی باید شرایط موجود را بپذیریم و اینکه با چه محدودیت‌هایی مواجهیم. ما در موضوع تامین منابع و اصلاح ساختار و شیوه هزینه‌کرد بودجه قدرت محدودی داریم اما با این وصف من معتقدم با وجود تورم بودجه شهرداری تهران حتی می‌تواند تا 20هزار میلیارد تومان باشد، چرا‌که تهران هنوز ظرفیت‌های فراوانی دارد که در گذشته مورد غفلت واقع شده است؛ ظرفیت‌هایی که مدیریت شهری نه توانسته آنها را تحصیل کند و نه آنها را به‌کار گیرد.»

خلاف آنچه به مردم گفتیم، عمل نکنیم
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز به‌عنوان مخالف دوم کلیات با اشاره به عدم‌تطابق مصارف بودجه با مفاد برنامه سوم، گفت: تاخیر 2هفته‌ای شهرداری در ارائه لایحه بودجه98 به شورا از این بابت بود که بودجه را مبتنی بر مفاد برنامه سوم تنظیم کنند. این در حالی است که بررسی ردیف‌های بودجه در بخش مصارف به وضوح نشان می‌دهد که کوچک‌ترین تغییری نسبت به بودجه سال97 نداشته و این بدان معناست که چنانچه این لایحه بودجه در شورا تصویب شود، عملا سال نخست از برنامه سوم را با انحراف فاحش از برنامه به پایان خواهیم برد. همچنین سهم درآمدهای ناپایدار در منابع بودجه افزایش یافته است. متاسفانه بررسی ردیف‌های درآمدی لایحه بودجه سال‌98 نشان می‌دهد در برخی ردیف‌های ناپایدار درآمدی با افزایش بی‌سابقه مواجهیم. برای نمونه، درحالی‌که شورا عوارض تراکم مازاد را در سال97 به میزان 3500میلیارد تومان مصوب کرد، در بودجه پیشنهادی‌98 این ردیف با افزایش 37درصدی به 4782میلیارد تومان رسیده است. این برخلاف مسیری بود که شورای پنجم برای آن روی کارآمد. با مواردی از این دست که در بودجه98 وجود دارد، ما عملا داریم خلاف آنچه را که به مردم گفتیم، عمل می‌کنیم.

مخالفت با بودجه سالانه
در ادامه روند بررسی کلیات بودجه شهربانو امانی هم به‌عنوان دومین موافق سخن گفت. او با بیان اینکه من به‌شدت مخالفم که بودجه را به‌صورت برش سالانه اعلام کنیم، اظهارکرد: این کار به نوعی اعلام ورشکستگی شهرداری است؛ سیاستگذاری ما در مسیر احقاق مطالبات مردم قرار گرفته هر چند مواردی است که شرایط بیرونی محدودیت‌هایی بر ما اعمال می‌کند.
به هر حال منابع ما محدود و درخواست‌ها زیاد است؛ سالیان سال است که بودجه شهرداری می‌خواهد عملیاتی تنظیم شود اما شرایط بیرونی این اجازه را نمی‌دهد. بنابراین امروز انتظار مردم از ما پل‌سازی‌ و زیرگذر‌سازی‌ نیست؛ امروز انتظار مردم از ما شفافیت و عدالت است و ما در این مسیر داریم حرکت می‌کنیم.
در نهایت و پس از صحبت‌های مخالفان و موافقان، کلیات بودجه به رأی گذاشته شد که اعضای شورای شهر با اکثریت آرا آن را تصویب کردند. 


حمل‌ونقل عمومی و پروژه‌های مشارکتی، اولویت‌‌های بودجه
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران  

​​​​​​​

هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو و پروژه‌های مشارکتی از مهم‌ترین اولویت‌های بودجه سال ۹۸ است و امیدواریم بتوانیم در حوزه پروژه‌های مشارکتی، نقدینگی لجام‌گسیخته‌ای را که در جامعه وجود دارد به سمت سرمایه‌گذاری‌های عام‌المنفعه در شهرداری هدایت کنیم.علت اینکه برخی اعضا با کلیات بودجه مخالفت داشتند این بود که آنان معتقد بودند این لایحه با برنامه سوم مطابقت ندارد. اما شهرداری گزارشی تهیه کرده که نشان می‌دهد بودجه با برنامه سوم مطابقت داشته باشد. برخی از اعضا نیز درخواست داشتند فرصت تطبیق داده شود تا بودجه تصویب شود. همچنین درباره اعتراضات چند هفته اخیر کمیسیون فرهنگی  و اجتماعی به لایحه بودجه نیز لازم است بگویم که همه کمیسیون‌ها علاقه‌مندند عدد بودجه حوزه تصمیم‌گیری خود را بالا ببرند و وقتی این عدد کاهش پیدا می‌کند ناراحت می‌شوند. کمیسیون فرهنگی مدعی است در شرایطی که شهرداری مشکلات نقدینگی دارد و نمی‌تواند پروژه‌های بزرگ را احداث کند، می‌تواند در بعد فرهنگی اثرگذار بوده و با افزایش بودجه فرهنگی، زمینه رضایت شهروندان را فراهم کند. اعضای این کمیسیون می‌توانند پیشنهاد خود را مجددا در صحن مطرح و اگر اعضا به آن رأی دادند، اهداف خود را پیگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید