• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49664
+
-

بازار نوروزی خوزستان زیر ذره‌بین بهداشت

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: 50 اکیپ سیار برای بازدید از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌ها، فست‌فودی‌ها، نانوایی‌ها و... راه‌اندازی می‌شود

بازار
بازار نوروزی خوزستان زیر ذره‌بین بهداشت

محمدرضا عبادی|  اهواز- خبرنگار:


رسیدن روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به آغاز سفرهای نوروزی به شهرهای مختلف سبب به صدر آمدن اخبار بهداشت و درمان می‌شود و نظارت بر بهداشت اماکن بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.
یکی از مسئولیت‌های مهم دولت‌ها تامین سلامت زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره است و برای عملی کردن آن همکاری بین‌بخشی وسیعی لازم است و هر بخشی باید وظایف خود را به ‌درستی انجام دهد. 
پدیده جهانی ‌شدن و افزایش مسافرت‌ها و توسعه گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل در جوامع مختلف، بیماری‌های منتقل‌شونده از طریق غذا را به عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح کرده است. 
مواد غذایی از تولید تا مصرف دچار تغییرات زیادی می‌شوند و با موارد مختلفی در تماسند بنابراین به منظور حفظ سلامت و عرضه سالم به کنترل مستمر نیاز دارند. یکی از مراحل مهم کنترل بهداشتی مواد غذایی در سطح عرضه است.


فعال شدن تیم‌های ویژه نظارتی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از فعال شدن تیم‌های ویژه نظارتی برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران داخلی و خارجی خبر می‌دهد و می‌گوید: تلاش مرکز توسعه سلامت خوزستان بر این است که از 15 اسفند 97 تا ۱۵ فروردین 98 با راه‌اندازی تیم‌های نظارتی همه اماکن فعال در تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن اقامتی و عرضه‌کنندگان اقلام آرایشی و بهداشتی را به‌ صورت مستمر مورد بازرسی قرار دهد.
«مهدی حسینی‌زاده» با اشاره به تعداد زیاد مسافران و مهمانان نوروزی و گردشگران در شهرهای مختلف خوزستان در ایام نوروز می‌افزاید: این طرح نظارتی در قالب 50 اکیپ سیار با بازدید از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، فست‌فودی‌ها، نانوایی‌ها و مراکز عمده‌ فروش مواد غذایی اجرا می‌شود.


نظارت بر کیفیت مواد غذایی

این مسئول درباره هدف اجرای این طرح نظارتی اظهار می‌کند: هدف بهبود وضعیت بهداشت محیط به ‌ویژه رعایت اصول بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی و کاهش نواقص بحرانی در صنوف به ‌منظور فراهم کردن شرایط و محیط سالم در ایام نوروز است.

حسینی‌زاده ادامه می‌دهد: مهم‌ترین هدف ما نظارت بر بهداشت و کیفیت مواد غذایی است و انتظار می‌رود همه صنوف با بازرسان بهداشتی همکاری کنند. همچنین تمام متصدیان و شاغلان در مراکز عرضه‌کننده مواد غذایی و صنوف حساس باید به دریافت کارت سلامت اقدام کنند.
وی اضافه می‌کند: رعایت بهداشت فردی، استفاده از دستکش، کلاه و روپوش، دریافت کارت تندرستی، رعایت بهداشت عمومی و بهسازی محل کار از مهم‌ترین نکات بهداشتی هستند که بازرسان بهداشتی بر آنها نظارت می‌کنند.


تشدید نظارت بر اسکله‌ها

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز از تشدید نظارت بهداشتی بر اسکله‌ها و اماکن عرضه مواد غذایی در نوروز خبر می‌دهد و می‌گوید: وظیفه ترخیص کالاهای سلامت‌محور از جمله مواد غذایی و دارو در بنادر بر عهده همکاران ما در دانشکده علوم پزشکی آبادان است.

«شکرالله سلمان‌زاده» می‌افزاید: مواد غذایی بسته‌بندی شده در اسکله‌ها از نظر داشتن برچسب استاندارد و تاریخ تولید و انقضا بررسی و موارد مشکوک جمع‌آوری می‌شوند. اما مواد غذایی بسته‌بندی‌نشده ابتدا نمونه‌برداری می‌شوند و اگر قابل مصرف باشند، اجازه ترخیص آنها از بنادر داده می‌شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: نیروهای بهداشت محیط به‌ طور مستمر بر اسکله‌ها نظارت می‌کنند اما در ایام نوروز نظارت بر اماکن عرضه غذا، رستوران‌‌‌‌‌‌ها و اسکله‌ها تشدید می‌شود.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار می‌کند: همچنین در همه مبادی ورودی که حکم مرز زمینی، دریایی یا هوایی را دارند، پایگاه مراقبت مرزی سلامت فعال است و افرادی را که به کشور وارد می‌شوند از نظر بیماری‌ها بررسی می‌کند. اگر در این افراد موارد مشکوک مشاهده شود، قرنطینه و آزمایش‌های لازم از آنها گرفته می‌شود.


بازدید از 7 هزار واحد صنفی 

سلمان‌زاده می‌گوید: به منظور تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراکز و اماکن عمومی حساس، طرح بسیج سلامت نوروزی از سوی دانشکده علوم پزشکی آبادان از ۱۵ اسفند جاری آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این‌که بازرسی این اماکن از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب ادامه دارد، می‌افزاید: در طرح یادشده نیروهای ستادی و بازرسان بهداشت محیط شهرستان‌های تابعه در قالب تیم‌های 2 یا 3 ‌نفره از اماکن عمومی شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بازدید خواهند کرد.این مسئول با اشاره به این‌که در شهرهای تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان ۵۵ نفر در قالب ۱۰ اکیپ طرح بسیج سلامت نوروزی را اجرا می‌کنند، می‌گوید: جامعه هدف این طرح 7 هزار واحد صنفی است که مورد ارزیابی و پایش مداوم قرار می‌گیرند.


تخلفات را گزارش دهید

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه می‌دهد: هتل‌ها، مراکز سیاحتی و اقامتی، رستوران‌‎ها، قنادی‌‎ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آش و حلیم‌پزی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، اماکن و مراکز بین‌راهی، آرایشگاه‌ها، استخرها، مساجد، پمپ‌بنزین‌ها، پایانه‌های مسافری، کبابی‌ها، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و همچنین سامانه‌های تامین و توزیع آب آشامیدنی شهری و روستایی مهم‌ترین اماکن هدف اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی هستند.
سلمان‌زاده با تاکید بر این‌که بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ با متخلفان برخورد قضایی صورت می‌گیرد، می‌گوید: از شهروندان و مسافران درخواست می‌کنیم تخلفات بهداشتی احتمالی را از طریق سامانه ۲۴ ساعته ۱۹۰ به ما اطلاع 
دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید