• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49663
+
-

کاهش 25 هزار هکتاری سطح کشت گندم

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: ارزش‌ تولیدات بخش کشاورزی ۱۵ هزار میلیارد تومان شامل زراعت، باغداری و شیلات است

کشاورزی
کاهش 25 هزار هکتاری سطح کشت گندم

راحله حسین‌زاده|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:


همایش سراسری معاونان بهبود تولید گیاهی و مدیران باغبانی جهاد کشاورزی کشور در مشهد با حضور معاون وزیر کشاورزی برگزار شد.  به گزارش همشهری، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این همایش به همشهری گفت: با توجه به این‌که کشور در شرایط سختی قرار دارد باید تلاش کنیم درآمدهای ملی افزایش یابد و در این خصوص باید بر افزایش بهره‌وریدر بخش‌های مختلف کشاورزی تمرکز کنیم. «محمدعلی طهماسبی» با بیان این‌که باید کاشت ارقام گیاهی با بهره‌وری بالا را در اولویت قرار دهیم، افزود: مشکلات ناشی از جابه‌جایی اقلیمی و کمبود آب باید با مدیریت صحیح، کار کارشناسی و بررسی ارقام مختلف گیاهی کنترل و برنامه‌ریزی شود. 

وی مهم‌ترین دارایی در بخش کشاورزی را سرمایه انسانی دانست و بیان کرد: با به‌روز شدن کارشناسان و مطلع کردن آنان بهره‌وری افزایش می‌یابد و می‌توان شرایط سخت را بهتر مدیریت کرد. 
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که تغییرات اقلیم و مشکلات ناشی از کمبود آب با مدیریت صحیح کنترل می‌شود، گفت: نرم‌افزاری به نام «نت وات» در خصوص مساله آب طراحی شده که مصرف آب و نیاز آبی را بررسی می‌کند و مرکز ملی بهره‌برداری اتاق بازرگانی ایران حمایت از آن را برعهده گرفته است. 

طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی مساله هرس را یکی از ضعف‌های اساسی در بخش باغداری دانست و ادامه داد: هرس یک فن و هنر است که در حال حاضر این فن در موسسات تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها وجود دارد و در صورت اصلاح آن بسیاری از ضایعات را نخواهیم داشت. با هرس به موقع محصولات باغی 20 تا 25 درصد افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد. 
وی با بیان این‌که سالانه بیش از 100 میلیون نهال جابه‌جا می‌شود، افزود: گیاهان دارویی فرصت درآمدی و اشتغال‌زایی خوبی را در کشور فراهم آورده است. فعالیت ستاد گیاهان دارویی بسیار مطلوب است و رونق و توسعه این بخش یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار است. 


تسهیلات 3200 میلیارد تومانی کشاورزان 

مدیرعامل بانک کشاورزی درباره طرح‌های دارای بالاترین سطح اولویت گفت: مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، پرورش ماهی دریایی و تولید و تدارک بذر گواهی شده از جمله طرح‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. 

«روح‌الله خدارحمی» تصریح کرد: کم بودن شمار مجریان توانمند در عرصه کشت گلخانه، ضرورت جذب سرمایه‌گذاران عمده در این حوزه، بالا بودن وثیقه‌های بانکی و مشکلات موجود در شبکه بازاریابی و فروش از مهم‌ترین مشکلات و ضرورت‌ها در حوزه کشت گلخانه است و ظرف یک سال آینده همه تلاش بانک کشاورزی بر توسعه کشت گلخانه‌ای و اعطای تسهیلات در این بخش متمرکز 
بود. وی با بیان این‌که در خصوص ماشین‌آلات کشاورزی عملکرد مناسبی داشته‌ایم و نمره قبولی را دریافت کردیم، افزود: صد درصد ماشین‌آلات کشاورزی هم‌اکنون تامین مالی شده است و از طرف بانک کشاورزی تسهیلات به صورت کامل به متقاضیان این حوزه اعطا می‌شود. مدیرعامل بانک کشاورزی ادامه داد: در سال ۹۷ حدود 3200 میلیارد تومان تسهیلات با سود 6 درصد در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. 


250 هزار نفر  عضو نظام مهندسی کشاورزی

در این همایش رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور با بیان این‌که 250 هزار دانش‌آموخته دانشگاهی رشته کشاورزی عضو این سازمان هستند، گفت: اگر هریک از این افراد فقط دانش‌آموخته دوره کارشناسی باشند، هم‌اکنون یک میلیون سال سابقه دانش‌اندوزی دانشگاهی و تجربی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی وجود دارد. 

«شاهرخ رمضان‌نژاد» رسالت سازمان نظام مهندسی کشاورزی را دانش‌گستری در محیط کشاورزی و انتشار اطلاعات به ‌معنای عام به کشاورزان دانست و افزود: باید سهم دانش از تولید محصولات کشاورزی مشخص و پرداخته شود و به واسطه اهمیت این موضوع، نگاه جدید حاکم بر فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی سهم‌بری دانش کشاورزی از تولید محصولات این عرصه است. 


رتبه دوم کشت باغی

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در ۲۹ شهرستان استان، ۳۳۸ هزار بهره‌بردار داریم و کل ارزش‌ تولیدات بخش کشاورزی ۱۵ هزار میلیارد تومان شامل زراعت، باغداری و شیلات است. 
«نجف قلی صالحی» با اشاره به این‌که میزان تولیدات 7/6 درصد، سهم اشتغال کشاورزی استان 22/9 درصد و سطح زیر کشت حدود یک میلیون هکتار است، گفت: به دلیل کاهش بارندگی از سطح زیر کشت آبی در کشور به شدت کاسته شده و وضعیت آن از زراعی به باغی تغییر پیدا کرده همچنین امسال سطح زیر کشت گندم ۲۵ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است. وی توضیح داد: باغ‌های استان ۳۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۰۶ هزار هکتار پسته، ۹۶ هزار هکتار آن زعفران و بقیه آن به محصولات دیگر اختصاص یافته است. در زمینه سطح کشت باغ‌ها رتبه دوم و در تولید رتبه هفتم را داراهستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید