• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49659
+
-

نقشه راه صنعت گردشگری مرکزی

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی: با توجه به محدودیت امکانات، باید با مشارکت بخش خصوصی ابنیه تاریخی مرکزی را به کانون اشتغال و درآمدزایی تبدیل کنیم

گردشگری
نقشه راه صنعت گردشگری مرکزی

آوا صادق|‌  اراک- خبرنگار:


 بسیاری از کارشناسان بر این باورند که صنعت گردشگری و رونق صنایع دستی‌ می‌تواند در کنار حوزه‌هایی همچون صنعت و کشاورزی، یکی از منابع تولید ثروت، اشتغال و هویت‌بخشی باشد. با این حال، استان مرکزی با همه ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی، روستاها، آداب و رسوم، آیین‌ها، معماری و صنایع دستی منحصر به فرد دارد، تا به حال نتوانسته داشته‌های خود را به خوبی به مردم سراسر کشور بشناساند و به صورت جدی در مورد تبلیغات گسترده و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در 1200 روستای خود برنامه‌‌ریزی کند.

این در حالی است که حدود 2 هزار جاذبه گردشگری منحصر به فرد در استان مرکزی وجود دارد و بیش از 850 اثر آن به ثبت ملی رسیده که برخی در حوزه تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی، بناها و ابنیه تاریخی برجسته، جلوه‌های بی‌نظیر طبیعی، آیین‌‌ها، آداب و رسوم و میراث معنوی است. بی‌شک مدیریت، برنامه‌ریزی و نقشه ‌راه هدفمند، در کنار این ظرفیت‌ها می‌تواند سود کلانی را هر سال از صنعت پردرآمد گردشگری نصیب استان کند.


رشد گردشگری در برنامه ششم توسعه

مدیر پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی می‌گوید: توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی این استان علاوه بر تعاریف جامع و برنامه‌های اثرگذار، نیازمند فرهنگ‌سازی و تقویت زیرساخت‌های مناسب است و این موارد می‌تواند بر رشد اقتصادی و همچنین اشتغالزایی مرکزی تأثیرگذار باشد.
«زهرا آقاخانی» به همشهری بیان می‌کند: آثار تاریخی و مذهبی متنوع، آیین‌ها و رسوم‌ جذاب محلی و باورهای کهن آنها در مرکزی سازنده هویت و پیشینه این استان است که باید از طریق ایده‌پردازی‌های نو به عنوان بستری در زمینه تولید ثروت و ایجاد اشتغال مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از محورهای مهم و جدی در برنامه ششم توسعه، رشد موثر در حوزه گردشگری و صنایع دستی است، زیرا این موضوع در رشد اقتصادی و اشتغال بدون وابستگی به نفت بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.
مدیر پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار می‌کند: توجه به گردشگری، به‌ویژه در استان تاریخی مرکزی با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری سلامت، صنعتی، مذهبی، تاریخی و طبیعی با قابلیت‌های منحصر به فرد، باید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گیرد و برای بهبود وضعیت این حوزه تدابیر مناسبی اندیشیده شود.

آقاخانی با اشاره به این‌که باید با رویکرد عمیق و تخصصی بسترهای دائمی شدن کسب درآمد و ایجاد امکانات مناسب برای حضور گردشگران را فراهم کرد، می‌افزاید: در این زمینه باید از ابزارهای قانونی و حمایتی در جذب سرمایه‌گذاران به منظور تقویت ظرفیت‌های این بخش استفاده شود، زیرا معمولاً سرمایه‌گذاران به دلیل وجود شرایط سخت اداری، تمایلی به سرمایه‌گذاری در این استان ندارند.
وی می‌گوید: به منظور دستیابی به توسعه متوازن در حوزه گردشگری باید همه اقدامات به صورت کارشناسانه، هدفمند و با اطلاع از کانون‌های گردشگری انجام شود. به منظور معرفی هویت و چهره فرهنگی استان باید همه پیوندهای قومیتی، ذوق، علاقه و سلیقه هنرمندان و داشته‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی استان با یکدیگر تلفیق و به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود، البته فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری نیز در جذب، ماندگاری و تداوم سفر به این استان بسیار مهم است که باید برای آن هم برنامه جدی وجود داشته باشد.


اهمیت تبلیغات در صنعت گردشگری 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز به اهمیت تبلیغات در جذب گردشگر اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکزی با دارا بودن 850 اثر ثبت ملی شده و جاذبه‌های گردشگری متنوع می‌تواند در صورت تبلیغات مناسب و معرفی صحیح آنها، به رشد و شکوفایی اقتصادی و اشتغال پایدار دست یابد.«سید حسن حسینی» به همشهری بیان می‌کند: باید تلاش کنیم تا با استفاده از جذب سرمایه‌گذاران در حفظ بناهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان گام برداشته شود و از این ظرفیت با یک نگاه علمی، کارشناسانه و هدفمند برای تولید ثروت به درستی استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در برخی از موارد نیز با توجه به این‌که با محدودیت امکانات مواجه هستیم و این موضوع ممکن است سبب تخریب بناهای تاریخی شود، باید با تغییر کاربری و مشارکت بخش خصوصی این اماکن را به کانون شغل و درآمدزایی تبدیل کنیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار می‌کند: وجود یک نقشه راه هدفمند در زمینه معرفی گردشگری استان می‌تواند در معرفی  بهینه داشته‌های مرکزی در کنار توانمندی صنعتی دارای اهمیت باشد. متأسفانه روند سرمایه‌گذاری در استان در چند سال گذشته بسیار کُند بوده و رفع این مشکل با استفاده از روش‌های تشویقی و انگیزشی در جلب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به طور یقین رفع خواهد شد.
وی عنوان می‌کند: با توجه به اهمیت گردشگری در استان مرکزی پیش‌بینی ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز محورها و قطب‌های گردشگری، ایجاد اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق نمونه گردشگری در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌ شده است.


توسعه اقتصادی در گرو حضور گردشگران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می‌گوید: به منظور دست‌یابی به رشد و توسعه اقتصادی در استان، تقویت جایگاه گردشگری در کشور دارای اهمیت بسیار زیادی است که در این زمینه باید زیرساخت‌های انسانی و آموزش‌های لازم و امکانات خاص، با توجه به وجود جاذبه‌های گردشگری فراوانی که در مرکزی وجود دارد، دیده شود.
حسینی بیان می‌کند: به منظور توسعه متوازن نیز طبیعت‌گردی، بوم‌گردی و گردشگری روستایی باید مد نظر قرار گیرد که دستیابی به آن نیازمند ایجاد و تقویت زیرساخت‌های انسانی و آموزش‌های لازم و همچنین امکانات خاص در استان است.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه هر منطقه، تنها منابع مالی یا صنعت و کشاورزی نیست و باید به داشته‌های دیگر نیز توجه داشت. در هر منطقه به‌خصوص خطه استان مرکزی که ظرفیت‌های مناسب گردشگری دارد، نیازمند فرصت‌شناسی هستیم تا با یک حرکت هدفمند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار ایجاد شغل و تولید ثروت نزدیک‌تر شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید