• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49652
+
-

تلاش برای کنترل سیلاب‌‌ها در خرم‌آباد

مینا معظمی|  خرم آباد - خبرنگار:


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در وقوع سیل بهمن‌ماه شهر خرم‌آباد علل و عوامل مختلفی دخیل بودند که باعث وارد آمدن خساراتی به خیابان‌ها و اماکن مسکونی و تجاری ساحلی شد. 
«رضا میرزایی» اظهار کرد: بارندگی‌های شدید و کم‌سابقه، شیب تند حوضه آبریز، بی‌توجهی به حریم و بستر رودخانه در ساخت‌ و سازها،  فرسایش واحدهای سنگی در قسمت علیای حوضه آبریز و حمل رسوبات به داخل بستر رودخانه از مهم‌ترین عوامل راه افتادن سیلاب در این شهر است. 

وی با بیان این‌که در ابتدای سال آبی جاری و قبل از شروع بارندگی‌ها هشدارهای لازم درخصوص ساماندهی وضعیت خرم‌رود و احتمال بروز سیلاب اعلام شد، گفت: الان باید به دنبال جبران خسارات وارد شده، ترمیم دیواره‌های حفاظتی و اتمام پل‌های در حال ساخت با رعایت اصول فنی و بر اساس برنامه مدون باشیم. 

میرزایی با اشاره به این‌که با جوسازی و حاشیه‌سازی مشکل خرم‌آباد حل نمی‌شود، افزود: اگر سیلابی با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله در خرم‌رود رخ دهد، تلفات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورد. لازم است با برنامه‌های مدون کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مشکل سیلاب این شهر را به طور اساسی حل کرد. 
مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: در سال آبی جاری هنوز خطر سیل برای خرم‌آباد رفع نشده است و باران‌های سیل‌آسا در اسفند و به ‌ویژه فصل بهار می‌توانند خطرآفرین باشند. 

میرزایی درباره مهم‌ترین راهکارهای ممکن گفت: ساماندهی خرم‌رود از تنگه شبیخون تا ایستگاه چم مهر با استفاده از سازه‌های مناسب مهندسی رودخانه و افزایش ارتفاع دیواره‌های حفاظتی 2 طرف رودخانه برای افزایش ظرفیت رودخانه و جلوگیری از طغیان‌های فصلی از جمله راهکارها برای مهار سیلاب است. همچنین مطالعه و اجرای سیستم جمع‌آوری دفع آب‌های سطحی، مدیریت صحیح حوضه آبریز خرم‌آباد و احداث سدهای مخزنی و تاخیری مخملکوه و تنگه شبیخون در بالادست (که مطالعات آنها نیز با کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای لرستان انجام شده) از دیگر راهکارها برای حل مشکل سیلاب در خرم‌آباد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید