• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49658
+
-

بازار کساد پوشاک در شیراز

افزایش قیمت پوشاک و کاهش قدرت خرید مردم، بازار فروشندگان پوشاک را با رکود مواجه کرده است

نمای نزدیک
بازار کساد پوشاک در شیراز

لیلا کریمی|  شیراز- خبرنگار:

 خرید پوشاک عید یکی از سنت‌های رایج مردم در ماه آخر سال محسوب می‌شود، اما شرایط اقتصادی این سنت قدیمی را تحت تاثیر قرار داده است. صنف پوشاک شیراز نیز مانند دیگر واحدهای صنفی رونق خود را از دست داده و فعالان این عرصه هنوز نتوانسته‌اند پوشاک‌ زمستانی خود را بفروشند. پاساژهای شهر که مهم‌ترین مراکز فروش پوشاک در شیراز به‌شمار می‌روند مانند هر سال شلوغ است، اما اغلب مردم خریدار نیستند و فقط به تماشای لباس‌ها از پشت ویترین اکتفا می‌کنند.


کسادی بازار پوشاک زمستانی

یکی از فروشندگان پوشاک شیراز از کسادی بازار ابراز تعجب می‌کند و می‌گوید: از اوایل اسفند فروش پوشاک بهاره شروع می‌شود، اما متاسفانه امسال هنوز پوشاک زمستانی روی دست فروشندگان مانده است.
«فرهاد احمدی» به دلایل بازار ضعیف پوشاک زمستانی اشاره می‌کند و می‌گوید: آب و هوای شیراز چندان سرد نشد و می‌توان گفت زمستان نداشت، بنابراین مردم تمایلی برای خرید پوشاک گرم نداشتند.
وی فروش‌های فوق العاده با تخفیف‌های چشمگیر را موجب ورشکستگی کسبه این صنف می‌داند و می‌افزاید: فروشندگان مجبور شده‌اند برای تسویه بدهی‌های خود فروش فوق‌العاده داشته باشند و در نهایت متحمل زیان شوند.


ورشکستگی کسبه

«حسین زارع» که سال‌هاست در این حرفه فعالیت می‌کند نیز با اشاره به وضعیت نامناسب بازار پوشاک در شیراز می‌گوید: از ابتدای سال، چند مغازه پوشاک‌فروشی که در همسایگی ما قرار داشتند به دلیل رکورد و کسادی بازار کسب و کارشان را تعطیل کردند و خانه‌نشین شده‌اند.وی می‌افزاید: آنها حتی نمی‌توانستند اجاره مغازه خود را پرداخت کنند و اگر وضعیت به همین منوال باشد بیشتر فروشندگان پوشاک به این سرنوشت دچار می‌شوند.
زارع، واردات پوشاک از کشورهای چین و ترکیه را آسیب جدی این صنف در ایران می‌داند و ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان پوشاک به دلیل کسادی بازار فروش یا ورشکست شده و تولیدی خود را جمع کرده‌اند و یا حرفه دیگری را انتخاب کرده‌اند. از طرفی بازار از پوشاک بی‌کیفیت و ارزان قیمت کشورهای دیگر به‌خصوص چین اشباع شده و خریداران بدون آن‌که توجهی به کیفیت داشته باشند به سراغ آنها می‌روند.وی با بیان این‌که مردم دیگر مانند سابق تمایل به خرید لباس در شب عید ندارند و پوشاک مورد نیاز خود را در طول سال تهیه می‌کنند، می‌گوید: در روزهای پایانی سال بازار شلوغ می‌شود، اما بیشتر مردم خریدار نیستند و فقط برای پاساژگردی و بازارگردی به خیابان می‌آیند.


افزایش 30 درصدی قیمت پوشاک

رئیس اتحاد پوشاک شیراز در خصوص افزایش قیمت پوشاک نسبت به سال گذشته می‌گوید: قیمت پوشاک به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش داشته است که دلیل اصلی آن نوسانات ارزی و افزایش ناگهانی قیمت دلار بوده است.
«خدابخش رضایی» از کیفیت پوشاک داخلی ابراز رضایت می‌کند و می‌افزاید: از نظر تولید انبوه پوشاک در داخل کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم باید به این باور برسند که محصولات داخلی کیفیت نازل ندارند.

وی به یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پوشاک اشاره و اضافه می‌کند: محصولات عرضه شده در بازار از تقاضا بیشتر و تعداد فروشندگان و واحدهای صنفی ۷ تا ۹ برابر بیشتر از نیاز جامعه است.
رضایی با بیان این‌که فرا رسیدن عید نوروز تاثیری در افزایش قیمت پوشاک ندارد، ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته فروش پوشاک نوروزی از ۱۵ بهمن شروع می‌شد، اما در حال حاضر رکود در بازار حکمفرما شده است و فروشندگان برای این‌که پاسخگوی چک‌های خود باشند به فروش فوق‌العاده روی آورده‌اند.

وی نسبت به جلوگیری از افزایش قیمت پوشاک در سال آینده ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: امیدوار هستیم که با کاهش قیمت دلار و ارائه ارز بانکی، قیمت پوشاک کنترل شود و افزایش نداشته باشد.
رضایی به کنترل قیمت‌ها از سوی اتحادیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبق قانون نظام صنفی کلیه اتحادیه‌ها، از نیمه دوم بهمن کنترل قیمت‌ها توسط اتحادیه پوشاک، سازمان بازرسی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت اعمال می‌شود و طبق ماده ۶۵ تمام اجناس اتیکت‌گذاری می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با واحد صنفی مربوطه برخورد می‌شود.رضایی با بیان این‌که گروه‌های کمیسیون بازرسی اتحادیه فروشندگان پوشاک از روز چهارشنبه 2 اسفند نظارت خود را بر بازار برای کنترل قیمت‌ها و نصب اتیکت آغاز کرده‌اند، می‌گوید: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند با پیامک به شماره 32340000 و سامانه سراسری ۱۲۴ در تماس باشند تا بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف با سرعت به موضوع رسیدگی کنند.


رکود در بازار مهر و اسفند

یکی از فروشندگان پوشاک زنانه با بیان این‌که فروش پوشاک در شروع مدارس و نوروز رونق بیشتری نسبت به روزهای دیگر سال دارد، می‌گوید: امسال فروش مهر رضایت‌بخش نبود و هنوز حال و هوای خرید نوروزی نیز در بازار به چشم نمی‌خورد.«مریم دهقان» که به خریدهای نوروزی و رونق بازار در روزهای پایانی سال امیدوار است، اضافه می‌کند: فروش مغازه‌ام در هفته گذشته فقط ۲۰۰ هزار تومان بوده که حتی جوابگوی هزینه‌های جاری مانند اجاره، آب، برق، گاز و حقوق فروشنده نیست.

وی که اعتقاد دارد قیمت پوشاک نسبت به سایر مایحتاج مردم رشد چندانی نداشته است، می‌افزاید: نمی‌توان انکار کرد که برخی از فروشندگان پوشاک برای سود بیشتر قیمت‌های خود را به صورت ناعادلانه افزایش می‌دهند، اما آنها در اقلیت قرار دارند و بیشتر فعالان این صنف طبق نرخ‌نامه و زیر نظر اتحادیه به فروش پوشاک اقدام می‌کنند.
دهقان ادامه می‌دهد: یکی از دلایل رکود بازار پوشاک زنانه وضعیت اقتصادی مردم است و ترجیح می‌دهند دوخت لباس‌های خود را پس از خرید پارچه به خیاط‌های خانگی بسپارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید