• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49656
+
-

قزوین؛ شهر دوچرخه ایران

رئیس کمیسیون سلامت و ورزش شورای شهر: مردم قزوین 40 هزار دوچرخه در خانه‌ها دارند که باید از آن استفاده کنند

گزارش
قزوین؛ شهر دوچرخه ایران

 بهناز عبدالهی|   قزوین - خبرنگار:


قزوین برای رسیدن به عنوان شهر دوچرخه ایران در حال عبور از دست‌اندازهایی است. مدیریت شهری قزوین می‌کوشد تا با احداث مسیرهای ایمن و اتصال این مسیرها به یکدیگر تحت عنوان کمربند سفید علاوه بر ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه، نشاط و تحرک را در بین شهروندان تزریق کند. استفاده از دوچرخه از منظر کمک به کاهش آلودگی هوا، کم کردن از گره‌های ترافیکی و همچنین افزایش سلامت مردم برای مدیریت شهری دارای اهمیت است.

آلن پطروسیان، مسئول کمیته دوچرخه‌سواری فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور، در بازدیدی که اخیرا از کمربند سفید قزوین داشت، مدعی شد با مسیر‌های مناسب و ایمن ایجاد شده و بسترسازی در مناطق مختلف، قزوین به عنوان «شهر دوچرخه» شناخته می‌شود.
با وجود اقدام‌های صورت‌گرفته تا رسیدن به نقطه مطلوب از نظر زیرساختی و فرهنگی برای توسعه دوچرخه‌سواری در قزوین راه زیادی وجود دارد اما وحدت رویه در بین همه مسئولان برای نهادینه کردن این فرهنگ نشانه‌ای از هموار شدن مسیر برای تقویت این رشته است.


 هر 3 نفر یک خودرو

شهردار قزوین که یکی از پیشگامان طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو است، با اشاره به ضرورت نهادینه کردن این فرهنگ به منظور ارتقای سلامت شهروندان و سالم‌سازی محیط‌‌ زیست به خبرنگار ما گفت: سالانه بیش از 35 هزار میلیارد تومان صرف بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در کشور می‌شود که لازمه عبور از این اتفاق بسترسازی برای ورزش و تحرک در بین اقشار مختلف مردم است.

علی صفری افزود: مفهوم و معنای مدیریت شهری تنها در ساخت ابنیه‌ بزرگ و نظافت شهر خلاصه نمی‌شود و باید برای ارتقای فرهنگ شهروندی در همه سطوح مدیریت شهری پیشگام باشد.
وی با اشاره به سرانه مصرف خودرو در قزوین ادامه داد: این سرانه امروز برای هر 3 نفر یک خودرو است که با احتساب خودروهای ورودی اگر همه بودجه شهر را صرف پل‌سازی و راه‌های جدید برای عبور خودرو‌ها کنیم، باز هم عقب خواهیم ماند؛ بنابراین باید از رویکرد خودرومحوری در شهرها به سمت انسان‌محوری برویم، زیرا هسته مرکزی شهر قزوین دیگر ظرفیت خودرو را ندارد.

صفری اضافه کرد: در همین راستا مجموعه شورای شهر و شهرداری تاکنون بیش از ۴۰ کیلومتر مسیر ایمن‌سازی دوچرخه ایجاد کرده است. ایجاد زیرگذر دوچرخه، 6 کیلومتر جاده سلامت و ۱۱ کیلومتر کمربند سبز از برنامه‌های اجراشده است. در کمیسیون ماده ۵ قرار شده در فاز نخست بلوار آیت‌الله خامنه‌ای در ورودی شهر مسیری برای دوچرخه‌سواری ایجاد شود تا مردم از فضای باغستان‌ها هم استفاده کنند. 


بیرون آوردن دوچرخه‌ها

رئیس کمیسیون سلامت و ورزش شورای اسلامی شهر قزوین معتقد است دوچرخه‌سواری قبل از هر موضوع دیگری موجب ارتقای سطح سلامت شهروندان می‌شود و باید دستگاه‌های مربوط در حوزه سلامت به ترویج آن در شهر و استان کمک کنند.زهرا یوسفی گفت: قزوین شهری است که شهروندان آن از نظر دیابت و فشار خون رتبه بالایی در کشور دارند و میزان چاقی و افسردگی آنها هم بالاست. برگزاری برنامه‌های همگانی دوچرخه‌سواری در قالب طرح‌هایی همچون سه‌شنبه‌های بی‌خودرو می‌تواند به ایجاد انگیزه و نشاط اجتماعی در بین شهروندان کمک کند.

وی با اشاره به نقش انجمن‌های مردم‌نهاد در این زمینه اظهار کرد: همکاری با NGOها برای توسعه و ترویج این فرهنگ در دستور کار مجموعه مدیریت شهری است و این امر موجب شده تا شاهد اجرای برنامه‌های خوب از سوی این گروه‌ها باشیم. یوسفی اضافه کرد: برآورد ما این است که 40 هزار دوچرخه در خانه‌هاست و اگر مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن و مهیا شود، شهروندان قزوینی دوچرخه‌های خود را بیرون خواهند آورد.


توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری قزوین درباره آخرین تصمیم‌ها و برنامه‌های این سازمان برای ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواران در شهر گفت: تا پایان سال گذشته حدود 30 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر قزوین احداث شد.سعید جهانگیری با اشاره به افتتاح 5/3 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در جاده سلامت در سال جاری گفت: مسیرهای دوچرخه‌سواری بلوار نخبگان و بلوار شهید بهشتی حد فاصل سرداران تا پل شهید بابایی ایجاد شده است. 

وی افزود: علاوه بر این در خیابان‌های بوعلی و چهارراه فلسطین نیز مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواران دیده شده است. طرح مطالعاتی مسیر دوچرخه از میدان نصر تا میدان شورا نیز به طول 4020 متر در دستور کار قرار دارد که پس از اجرایی شدن از طریق بلوار امیرکبیر به مسیر دوچرخه نخبگان وصل می‌شود.

جهانگیری با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه دوچرخه در ابتدای جاده سلامت باراجین ادامه داد: این طرح با بهره‌گیری از تجارب شهرهای اصفهان و تبریز انجام شد و برای یک ساعت کرایه دوچرخه معمولی یک نفره دنده‌ای 10 هزار تومان و برای دوچرخه دو نفره 15 هزار تومان از شهروندان دریافت می‌شود. 


رجوع به فرهنگ دوچرخه سواری 

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین که مدت‌ها به عنوان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سکان‌دار انضباط شهری در قزوین بوده معتقد است تنها راه نجات از ترافیک در برخی مسیرهای شهری نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری است.حکمت‌الله داوودی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پیشینه فرهنگ دوچرخه‌سواری در قزوین گفت: دوچرخه‌سواری بخشی از فرهنگ کهن مردم قزوین بوده که با توسعه شهر و ناایمن شدن مسیرها برای دوچرخه‌سواران این فرهنگ به فراموشی رفته است. امیدواریم با توسعه فضاها و مسیرهای ایمن در شهر این فرهنگ دوباره در بین قزوینی‌ها رونق گذشته خود را به دست آورد.

وی ادامه داد: برای تقویت این رشته ورزشی اتصال مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر قزوین را مورد بازنگری قرار دادیم تا دوچرخه‌سواران در کنار استفاده از تجهیزات ایمنی و رعایت پوشش بیمه‌ای از مسیر ایمن نیز برای دوچرخه‌سواری برخوردار باشند.داوودی افزود: تقویت نشاط و تحرک در جامعه صنعتی قزوین می‌تواند ضمن جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت، مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها از قبیل چاقی و دیابت شود، زیرا قزوین در شیوع دیابت رتبه دوم را دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید