• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49655
+
-

2دلیل اصلی گرانی در بازار کیف و کفش

قیمت انواع کیف و کفش در بازار استان نسبت به سال گذشته 60 تا 80 درصد گران شده است

بازار
2دلیل اصلی گرانی در بازار کیف و کفش

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


بازار کیف و کفش هر سال در ماه اسفند داغ می‌شود، اما امسال به دلیل گرانی بیش از حد و چند برابر شدن قیمت‌ها بازار آن چندان گرم نشده است.بالا رفتن نرخ دلار تولیدکنندگان را به سمت بازارهای خارجی روانه کرده است و اجناس تولیدی کشور بیشتر صادر می‌شود. از این رو با توجه به کمبود جنس در بازار داخل، شاهد کاهش عرضه و در نتیجه گران شدن اجناس از جمله کیف و کفش هستیم.مردم از گرانی‌های این روزها کلافه‌اند. کیف و کفش یکی از خریدهای اصلی برای شروع سال نو است و گرانی‌ها باعث شده که مردم قدرت خرید و نو کردن آن را نداشته باشند.


نگرانی مردم 

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: قیمت کیف و کفش در بازار سرسام‌آورشده است. قیمت بعضی کفش‌ها حتی 3 برابر شده است و مردم در این بازار آشفته و گران، توانایی خرید عید ندارند.
«زهرا میرشمسی» می‌افزاید: این گرانی‌ها باعث شده که والدین پیش فرزندانشان شرمنده شوند و همین شیرینی عید نوروز را به کام بچه‌ها تلخ کرده است.

وی می‌گوید: باید برای این گرانی‌ها فکری کرد. چرا اجناس تولیدی ما باید صادر شود و به دلیل کمبود، بازار داخل با چالش مواجه شود؟ مسئولان باید جلو صادرات را بگیرند.این شهروند از مسئولان می‌خواهد بازار را برای نوروز مدیریت کنند تا خانواده‌ها بتوانند با حداقل توان اقتصادی‌ای که دارند خرید نوروزی کنند و لذت عید را ببرند.

یکی دیگر از شهروندان یزدی هم به افزایش قیمت کفش و کاهش کیفیت در بازار اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر، کفش‌های بی‌کیفیت که روزگاری مشتری نداشت، با قیمت‌های کذایی به فروش می‌رسد و مردم چاره‌ای جز خرید ندارند، چراکه قدرت انتخاب زیادی ندارند.«ناصر پوراحمدی» می‌گوید: حتی خود کفش‌فروشان هم از این قیمت‌ها متعجب هستند و عقیده دارند که اجناس خوب و باکیفیت از کشور صادر می‌شود و اجناس بی‌کیفیت در بازار ایران عرضه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد با این اوضاع، مردم سال جدید را با شادی و خوشحالی آغاز نخواهند کرد، چراکه روز به روز از قدرت اقتصادی خانوارها کاسته می‌شود و قیمت‌ها سر به فلک کشیده است.
این شهروند می‌افزاید: دولتمردان باید برای حل این مشکلات چاره‌ای بیندیشند.

پوراحمدی اظهار می‌کند: یک نوع کفش در چند مغازه چند قیمت متفاوت دارد. کیفیت‌ها قابل تشخیص نیست و برای همین، جنس درجه پایین به قیمت درجه بالا به فروش می‌رسد و مردم در این بازار قربانی می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: کیف و کفش یکی از خریدهای اصلی شهروندان یزدی برای شروع سال نو است، اما موارد مهم‌تر در سبد خانوار هم همین وضعیت را دارند.


کمبود کالا و افزایش صادرات

رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد از گرانی کیف و کفش به دلیل صادرات و کمبود جنس در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت انواع کیف و کفش در بازار استان نسبت به سال گذشته 60 تا 80 درصد گران‌تر شده است.
«مسلم یزدی» می‌افزاید: صادرات اصلی‌ترین عامل گرانی کفش و کیف است، چراکه باعث می‌شود جنس در بازار کم شود و با کاهش عرضه تقاضای مردم افزایش می‌یابد و در نتیجه جنس گران می‌شود.
وی از تاثیر کمبود مواد اولیه در تولید کیف و کفش در کشور می‌گوید و می‌افزاید: یکی دیگر از دلایل گرانی کیف و کفش در بازار استان، کاهش تولید ناشی از کمبود مواد اولیه است.

رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد درباره کیفیت اجناسی که در بازار یزد عرضه می‌شود می‌گوید: کیف و کفشی که در بازار استان تولید می‌شود از تبریز، اصفهان و مشهد تامین می‌شود و استان یزد تولید‌کننده کفش ندارد و تنها چند واحد در زمینه تولید دمپایی فعالیت می‌کنند.وی می‌گوید: در حال حاضر، 420 واحد پروانه‌دار و 30 واحد در دست اقدام برای دریافت پروانه در این اتحادیه عضویت دارند.


گلایه از شب‌بازارها

رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد درباره مشکلات عرضه کیف وکفش در یزد می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعالیت شب‌بازارها، جمعه‌بازار و پنج‌شنبه‌بازار و در مجموع دستفروشی است که مشکلاتی برای کسبه ایجاد کرده است.
وی این موضوع را یکی از دلایل کاهش فروش مغازه‌داران کیف و کفش می‌داند و می‌افزاید: مغازه‌دار باید هزینه‌های بسیاری برای کسب و کار پرداخت کند، اما دستفروش بدون هیچ هزینه‌ای فرصت فروش را از مغازه‌دار سلب می‌کند.

مسلم با تاکید بر این‌که اجناس دستفروشان بسیار بی‌کیفیت و نامناسب است از مردم می‌خواهد خرید خود را از واحدهای معتبر و شناخته‌شده انجام دهند.
رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد از کاهش 40 درصدی فروش کیف و کفش در بازار یزد نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: البته یزدی‌ها بیشتر به دنبال کفش‌های باکیفیت هستند تا چند سال از آن استفاده کنند، اما بعضی‌ها هم اجناس ارزان می‌خرند.

مسلم درباره بازرسی و نظارت بر فروشندگان کیف و کفش در شهر یزد می‌گوید: اتحادیه با همکاری اتاق اصناف در امر بازرسی پیش‌قدم است و اگر مشکلی در بازار وجود دارد، مردم می‌توانند به اتحادیه اعلام کنند تا با تخلفات برخورد شود، اما در مجموع تخلف در این صنف کم است.


رکود در بازار کیف و کفش

خرید شب عید یکی از آداب ایرانیان در آستانه نوروز است و از جمله این خریدها می‌توان به کیف و کفش اشاره کرد. با توجه به گرانی بی‌سابقه کیف و کفش در بازار، به نظر می‌رسد که امسال نوروز کمتر با لباس‌های نو آغاز شود.
اجناس باکیفیت در بازار موجود نیست و حتی عرضه بسیار کاهش یافته است و اجناس خوب و باکیفیت در حال صادرات است. از این رو اجناسی که در بازار داخل عرضه می‌شود هم کم و هم کم‌کیفیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید