• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49651
+
-

سیل در کرمان و سیستان و بلوچستان

وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها موجب تعطیلی برخی مدارس در سیستان و بلوچستان و مرگ یک نفر شد

سیل در کرمان و سیستان و بلوچستان

بارش شدید باران جمعه‌شب موجب جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان شد. این بارش‌ها در برخی نواحی استان کرمان هم به صورت برف بوده است. 
به گزارش ایرنا، بارش‌ها‌ی شدید در جنوب کرمان با خسارت‌ها و مسدود شدن برخی مسیرهای روستایی نیز همراه بوده است، اما بر اساس گزارش‌ها، استان سیستان و بلوچستان در این رابطه خسارت‌های زیادی دیده است. 


امدادرسانی به 200 خانوار آسیب‌دیده 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 200 خانوار در قالب 956 آسیب‌دیده ناشی از بارندگی شدید از شب گذشته (جمعه‌شب) در زاهدان امداد‌رسانی شدند.   «رسول راشکی» اظهار کرد: در این مدت 80 تخته پتو، 14 تخته موکت و 686 کیلوگرم نایلون بین افراد آسیب‌دیده زاهدان توزیع شد.  وی برپایی 8 چادر امدادی را از دیگر اقدامات نیروهای هلال احمر در زاهدان برشمرد. 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: همچنین 40 دستگاه خودروی گرفتار سیلاب در دلگان رها‌سازی و 108 نفر آسیب‌دیده در این شهرستان امداد‌رسانی شدند.  وی افزود: 1067 نفر آسیب‌دیده از باران و سیلاب از شب گذشته تاکنون در زاهدان، سرباز و دلگان امداد‌رسانی شدند. 


بارش 86 میلی‌متری باران در سیستان و بلوچستان

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، بیشینه بارندگی ثبت‌شده از سامانه بارشی فعال در استان مربوط به اطراف خاش با 86 میلی‌متر است. 
 «علی ملاشاهی» اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی جدید، از اکثر نواحی سیستان و بلوچستان گزارش بارندگی دریافت شد که تاکنون بیشینه بارش‌ها مربوط به شهرستان‌های زاهدان، سراوان، سرباز و بزمان است. 
وی تصریح کرد: بامداد شنبه این سامانه از جنوب شرق سیستان و بلوچستان خارج شد، اما شرایط برای رگبار و بارش‌های پراکنده در این مناطق وجود دارد. 
رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای امروز وزش باد شدید در جنوب شرق این استان به‌ویژه در سراوان پیش‌بینی می‌شود. 


مسدود شدن 9 مسیر در جنوب استان

مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هم گفت: به دلیل وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی 9 مسیر در جنوب این استان بسته شد. 
«عبدالرحمن شهنوازی» اظهار کرد: این مسیرها شامل دلگان ـ زهکلوت، دلگان ـ بزمان، دلگان ـ ایرانشهر، دلگان ـ هودیان، ایرانشهر ـ مهرستان، فنوج ـ رمشک، ایرانشهر ـ خیرآباد، پیشین ـ بازارچه مرزی پیشین و چاهان ـ زرآباد بسته است. 
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط جغرافیایی و وسعت زیاد در برخی مواقع هم‌زمان چندین پدیده از جمله طوفان، خشکسالی، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کرده است. 
به دلیل بارندگی شدید و آب‌گرفتگی معابر مدارس ابتدایی و مقطع اول و دوم متوسطه زاهدان، خاش و دلگان شنبه تعطیل اعلام شد. 
همچنین بر اساس اعلام مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اثر بارندگی شدید یک منزل مسکونی در این شهر ریزش کرد که منجر به فوت کودک 9 ساله این خانواده شد. 


فروکش سیلاب‌ها در جنوب کرمان 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان هم از قطع شدن راه ارتباطی تعدادی از روستاهای جنوب استان خبر داد. 
«مجید سعیدی» گفت: با توجه به فروکش کردن سیلاب‌ها و کاهش بارش شرایط تحت کنترل است و با تلاش نیروهای امدادی مشکلات این روستاها برطرف می‌شود. 
 سعیدی با اشاره به شدت بارندگی‌ها و وقوع سیلاب اخیر در مناطق جنوبی استان اظهار کرد: بیشترین میزان بارش‌ها در کهنوج بوده که مسیر ارتباط تعدادی از روستاها بر اساس وقوع سیلاب بسته شد. 


طغیان رودخانه‌ها در کهنوج 

رئیس ستاد بحران کهنوج هم گفت: بر اثر بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی، وضعیت این شهرستان بحرانی اعلام شد. «وحدت عیدی» افزود: بارش 10 ساعته و بی‌سابقه باران در کهنوج، 82 میلی‌متر ثبت شده که این بارش سبب ایجاد سیلاب و طغیان تمامی رودخانه‌های فصلی این شهرستان شده است. وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، وضعیت بحرانی برای شهروندان و روستاییان حاشیه رودخانه‌ها اعلام شده و مردم این مناطق، منازل خود را تخلیه و به نقاط امن‌تر مراجعه کنند. 

فرماندار بیان کرد: تعداد زیادی از محله‌های شهری و روستاهای بخش چاه‌مرید و بخش مرکزی این شهرستان دچار آب‌گرفتگی منازل، مزارع و گلخانه‌ها شدند که پس از بررسی‌های بیشتر تعداد و میزان خسارات اعلام خواهد شد. 
وی همچنین از قطع ارتباط راه روستایی آبسردوئیه به کهنوج خبر داد و گفت: با فروکش کردن آب، عملیات بازگشایی مسیر انجام می‌شود. عیدی از تشکیل ستاد بحران در ساعات نخستین بارش باران خبر داد و گفت: اکنون تمامی اعضای ستاد بحران شهرستان کهنوج در حالت آماده‌باش قرار دارند.  وی اظهار کرد: به دستور استاندار کرمان رئیس ستادهای بحران جیرفت، عنبرآباد و منوجان برای کمک به ستاد بحران شهرستان کهنوج ملحق شده‌اند. 


سیلاب در رودبار جنوب 

فرماندار رودبار جنوب هم گفت: بارش باران و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی دهستان کوهستان رودبار جنوب را مسدود کرد. 
«ابوذر عطاپور» افزود: به دلیل جاری شدن سیلاب مسیر ارتباطی 16 روستا در حوزه برجک و 23 روستا در حوزه طبق نمداد رودبار جنوب مسدود شده است. 
وی ادامه داد: با حضور اعضای ستاد بحران در این منطقه و دستگاه‌های راهداری عملیات بازگشایی مسیرها آغاز شد. فرماندار رودبار جنوب از تشکیل ستاد بحران در ساعات نخستین بارش باران در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: بعد از تشکیل این ستاد، همه اعضای آن در حال آماده‌باش قرار گرفتند. 
وی افزود: طبق گزارش‌های رسیده تاکنون بارش باران و بروز سیلاب هیچ خسارت جانی به اهالی مناطق مختلف رودبار جنوب وارد نکرد و خسارات مالی ناشی از این حوادث نیز در حال برآورد است که متعاقبا اعلام خواهد شد. 
 

تردد در مسیرهای ارتباطی جنوب کرمان 

 مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان هم گفت: با وجود طوفان و بارش برف تردد در تمامی مسیرهای ارتباطی 7شهرستان جنوبی استان کرمان جریان دارد. 

 «مسعود جمیلی» اظهار کرد: بیش از 145 نیروی راهدار به صورت آماده‌باش در محورهای ارتباطی جنوب استان و گردنه‌های برف‌گیر جبال‌بارز و ساردوئیه حضور دارند.  وی با بیان این‌که از پنجشنبه 192 کیلومتر از محورهای برف‌گیر حوزه جیرفت در سه گردنه برف‌گیر ساردوئیه، جبال‌بارز و امیرالمومنین(ع) تیغ‌زنی و نمک‌پاشی شد، تصریح کرد: در این مدت همه نیروهای راهداری ساردوئیه و نیروهای ستادی در اداره کل با استقرار دستگاه‌های راهداری در گردنه سربیژن و محور ساردوئیه به بافت عملیات راهداری را انجام دادند.  جمیلی با بیان این‌که بارش باران در بیشتر شهرستان‌ها را شاهد بودیم، افزود: ادامه روند بارندگی‌ها به‌ویژه در عصر جمعه سبب سیلابی شدن رودخانه‌ها و بروز سیلاب در جاده‌ها به‌ویژه محل آب‌روها شد. 


بارش باران و طوفانی شدن دریا در هرمزگان 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هم گفت: با خروج موج بارشی از جزایر خلیج ‌فارس، وزش باد‌های شدید با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت سبب طوفانی شدن دریا شد. 
 «علیرضا صفاایسینی» افزود: با وجود ورود سامانه ناپایدار بارشی به استان هرمزگان اتفاق خاصی پیش نیامده است. 
مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بیان کرد: شهرستان میناب با 3/17 میلی‌متر در رتبه نخست و پس ‌از آن شهرستان رودان و پارسیان با 2/17 میلی‌متر و 4/12 میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده‌اند. 


تعطیلی اسکله‌های گردشگری قشم و هنگام 

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم هم گفت: فعالیت شناورهای تفریحی در اسکله‌های گردشگری کندالو و شیب‌دراز برای تردد به جزیره هنگام، شنبه (۱۱ اسفند ۹۷) به‌طور کامل تعطیل شد. 
 «علی اشتری» از مسافران و گردشگران جزیره قشم خواست از تردد و تجمع در این اسکله‌ها، خودداری کنند.


بوی خوش باران و نذرهایی که ادا شد

 بارش رحمت الهی طی چند روز گذشته، بوی خشکسالی‌های اخیر را از جنوب کرمان زدود و مردم منطقه به شکرانه این هدیه خدایی، نذرهای خود را ادا کردند. 
 جنوب کرمان چند سالی است با مشکل خشکسالی و کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند. این وضعیت تا جایی پیش رفت که منجر به کوچ و تغییر شغل عده‌ای از مردمان این منطقه شد؛ اما اخیرا به لطف رحمت الهی شاهد بارش باران و خوشحالی کشاورزان این منطقه هستیم. 
مردم جنوب کرمان اعم از کشاورز و غیرکشاورز امروز شادمان و خوشحال از هدیه ارزشمند خداوند بودند و از طبیعت زیبای یک روز بارانی لذت بردند. 


نذر باران در میانچیل جیرفت 

جمعه‌ای که گذشت به شکرانه بارش رحمت الهی، مردم روستای دهپیش علیا از توابع بخش مرکزی جیرفت، 2 رأس گاو را قربانی و ذبح کردند. «نوروز سالاری»، از اهالی این روستا، گفت: به شکرانه بارش رحمت الهی، مردم دهپیش با مشارکت یکدیگر اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای ادای نذر باران کرده‌اند. وی افزود: ریش‌سفیدان این روستا در ابتدای ماه جاری تصمیم به ادای نذر در جمعه (10 اسفندماه) گرفتند و اقدام به ذبح 2 رأس گاو کردند که این تاریخ هم مصادف با بارش رحمت الهی شد و این مساله باعث خوشحالی دوچندان مردم این روستا شده است. 


 مردمی که شکرگزار نعمت‌های الهی هستند

کشاورز نمونه جنوب کرمان نیز گفت: مردم جنوب کرمان به واسطه بارش رحمت الهی، شکرگزار هستند چراکه پس از چندین سال، شاهد بارش باران در این منطقه به صورت مستمر و مداوم بوده‌اند. 
 «علی نعمتی» افزود: خشکسالی داشت سمت و سوی زندگی مردم این منطقه را تغییر می‌داد ولی امسال با این میزان بارش، شاهد رونق دوباره زندگی مردم جنوب کرمان هستیم. 


زمانی برای آشنایی کودکان جنوب کرمان با چتر 

یک شهروند جیرفتی هم گفت: با توجه به چند سال خشکسالی، چتر واژه نامفهومی بین کودکان ما داشت چراکه بارانی نمی‌آمد یا اگر هم می‌آمد بسیار کم بود از این رو بچه‌های این منطقه با چتر، نامأنوس بودند. 
 «حسین کمالی» افزود: با بارش‌های زیاد امسال، کودکان برای نخستین مرتبه تجربه چتر را پیدا کردند و از باران رحمت الهی زیر چتر لذت بردند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید