• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49627
+
-

تخریب چهره وکلا به‌نفع هیچ‌کس نیست

نگاه
تخریب چهره وکلا به‌نفع هیچ‌کس نیست


فریده غیرت/ حقوقدان
قانون براساس نیازهای پیش‌بینی ‌شده برای احقاق حق مظلومان، تفویض وکالت را پیش‌بینی کرده است. کسانی که برای رفع اتهام یا اثبات ادعا به دادگاه فراخوانده می‌شوند، ممکن است از روال اداری رسیدگی‌های حقوقی، نحوه بیان ادله و فرصت‌هایی که قانون در اختیار آنها گذاشته است، کلا بی‌خبر باشند.

در چنین مواردی وکیل با اطلاع کامل از موارد بالا می‌تواند به آنها کمک شایانی کند و جلو تضییع حقوق آنها را بگیرد.

بنابراین وظیفه ذاتی وکلا کمک حقوقی به کسانی است که پرونده آنها برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می‌شود. در طول تاریخ دادگستری، وکلا نقش بسیار مهم و مفیدی در این زمینه ایفا کرده‌اند و چه بسیار بی‌گناهانی را که از بند و زندان رهانیده‌اند و با روشن کردن زوایای تاریک پرونده‌ها از چه مظالم سنگینی که جلوگیری کرده‌اند.

طبیعی است که یکی از انگیزه‌های فعالیت در این شغل مثل تمام مشاغل دیگر تحصیل مال و رفع نیازهای مادی است؛ امری که با دریافت حق‌الوکاله ممکن می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که ای‌بسا در میان جمعیت انبوه وکلا فرد یا افرادی باشند که پا بر وجدان خویش بگذارند و تخلفی بکنند؛ افرادی که قانون نحوه مقابله با آنها را هم پیش‌بینی کرده است.

اما متأسفانه گاهی چنین وانمود می‌شود که گویا وکلا کاری جز این ندارند که حق را ناحق کنند. انگار که هرکس به این کسوت درمی‌آید، کاری جز سودجویی ندارد و حاضر است در قبال دریافت وجهی دست به هر دروغ و فریبی بزند.

برخی از سریال‌های تلویزیونی در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند و انصافا در سیاه‌نمایی چهره وکالت زحمات فراوانی متقبل شده‌اند!

حقیقت این است که زشت جلوه دادن چهره وکلا به‌نفع هیچ‌کس نیست و در کل باعث سلب اطمینان مردم از حقوقدانان و حتی مراجع قضایی می‌شود.

کسانی که تلاش می‌کنند بگویند وکلا سودجو و نفع‌پرستند چرا کار مستدل و مستند، براساس آمار و ارقام حقیقی ارائه نمی‌دهند. مگر تاکنون چند وکیل پا بر حق گذاشته‌اند و مرتکب ناحقی شده‌اند. از میان آنان چند نفر توانسته است از مجازات اعمال خود فرار کند. مگر می‌شود کسانی که سال‌ها زحمت درس خواندن و فراگرفتن را کشیده‌اند جز پول چیزی را نشناسند. ای کاش در هر امری انصاف سرلوحه کارهای همه ما باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید