• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49623
+
-

وزیر بهداشت: نباید کسی با رانت مجوز بگیرد

 سعید نمکی، وزیر بهداشت با اعلام موضع خود در مسیر تولید دارو در مراسم توانمندسازی صنعت داروسازی به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی گفت: دستاوردهای پس از انقلاب در عرصه سلامت از ناب‌ترین دستاوردها در تمام عرصه‌هاست، کاهش مرگ‌ومیر کودکان، پوشش واکسیناسیون و خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه آموزش پزشکی از اقدامات مهمی به‌شمار می‌رود. در سال14،57هزار پزشک داشتیم که بیشتر آنها خارجی بودند. در سال۵۷ کارخانه معتبر داروسازی داشتیم اما به صنعت دارویی چند ملیتی خارج از مرزها گره خورده بود.
به گزارش فارس، نمکی با بیان اینکه وقتی پا به این عرصه گذاشتم نخستین جایی که تصمیم گرفتم فکری برای آن کنم سازمان غذا و دارو بود، گفت: تغییر در آنجا ضروری بود و زمانی که رئیس جدید سازمان غذا و دارو را منصوب کردم درخواست رفع بوروکراسی را از وی داشتم، بزرگ‌ترین گرفتاری ما در دولت‌های نفتی دولت است. 3 عامل رانت وجود دارد؛ بانک، مجوز و پول نفت. اگر این مراکز پاک نشوند، تولید پیشرفت نمی‌کند. در هیچ‌جای دنیا برای تولید، بانک وام 30درصدی نمی‌دهد!

وی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها گفت: به تولیدکننده‌ اوراق می‌دهند و باید آن را با تنزیل ۳۰درصد بفروشد، چک‌هایش برگشت بخورد و در بانک برای پرداخت حقوق پرسنل باید التماس کند، این حمایت از تولید نیست. پای کسی را که چوب لای چرخ مردم بگذارد، می‌شکنم. نباید کسی برای مجوز مسیر پرپیچ و خمی را طی کند و دیگری با رانت مجوز بگیرد. راه باید برای تولید داخل فراهم شود. بیزاموتین را وارد می‌کنیم درحالی‌که ۶۰ سال است آن را تولید می‌کنیم. باید داروی بی‌کیفیت از هند وارد کنیم و به تولید‌کننده داخل بها نمی‌دهیم. برخی می‌گفتند ما متولی سلامت مردم هستیم این حرف درست است اما اگر روزی جای 3 درصد واردات با ۹۷درصد تولید عوض شد باید چه کرد؟ به دکتر پیرصالحی اعلام کردم که اگر دارویی در کشور تولید می‌شود اجازه ندارید مشابه آن را وارد کنید و تأکید کردم تمام صنعتگران را دعوت و راه را با رعایت استانداردهای ملی برایشان باز کنیم آن هم از 3‌راه انتقال دانش فنی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به بخش‌های تحقیق و توسعه صنعت داروسازی کشور.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران نیز گفت که سال آینده افزایش قیمت غیرمنتظره دارو نخواهیم داشت. وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال آینده افزایش قیمت غیرمنتظره دارویی نخواهیم داشت. تاکنون خبری مبنی بر کمبود دارو برای ماه‌های آینده دریافت نکرده‌ایم. ما باید به صنعتگران داخلی کمک کنیم تا پول مواد تولید شده را در اسرع‌وقت دریافت کنند؛ به‌دلیل چرخه معیوب پول در نظام بیمه‌ای با مشکلاتی در صنعت دارو مواجه هستیم و با برنامه‌ریزی انجام شده به‌دنبال اصلاح این چرخه هستیم.

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم حمایت از تولید داخل، گفت: من نه سهامدار شرکت دارویی هستم و نه سودی می‌برم، ولی باید سال آینده فهرست داروهای وارداتی را کم کنیم. برای من فرقی نمی‌کند چه‌کسی از کدام شرکت دارویی تولید را انجام دهد. با هیچ شخصی هم از گذشته مشکلی ندارم.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت افزود: من هیچ‌وقت از پاویون رفت‌وآمد نمی‌کنم و خریدهای خانه را خودم انجام می‌دهم. چند روز پیش به داروخانه رفتم و گفتم که دارویی می‌خواهم داروخانه‌دار پرسید که آیا ایرانی می‌خواهی یا خارجی؟ گفتم: معلوم است که ایرانی می‌خواهم. داروخانه‌دار گفت که پسر یکی از آن گچ‌ها را بده به آقا. آن وقت بود که همه زمین و آسمان روی سر من خراب شد که چرا یک داروساز ایرانی محصول داخلی را اینطور خطاب می‌کند. خدا شاهد است که به جز یک قرص خارجی که مجبورم برای مادرم بخرم، هیچ داروی غیرایرانی نمی‌خرم.

این خبر را به اشتراک بگذارید