• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49554
+
-

یک زن؛ نخستین دادستان اتحادیه اروپا

یک زن؛ نخستین دادستان اتحادیه اروپا

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بعد از مدت‌های بسیار بحث بر سر تشکیل یک بازوی قضایی مستقل، در آستانه انتخاب یک مسئول برای «اداره دادستانی عمومی اروپایی» هستند. طبیعی است که بعد از سال‌ها بحث، ‌بهترین گزینه به‌کار گرفته شود و به سختی می‌توان گزینه‌ای بهتر از لورا کودروتا کاوسی پیدا کرد؛ دادستانی شجاع و متمایز از رومانی که در سراسر اروپا، مورد احترام است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دلایل زیادی وجود دارد تا ثابت کند که خانم کاوسی بهترین گزینه است که متمایزترین آنها، ‌مخالفت‌های شدید در داخل کشور خود خانم دادستان است. بدون شک 2 رقیب دیگر خانم دادستان از فرانسه و آلمان هم از کارنامه درخشانی برخوردارند اما قطعا هیچ کدام از آنها مثل او تجربه دست اولی از مبارزه با فساد در کشورهای خود ندارند.
خانم کاوسی بعد از آنکه در سال2013 به‌عنوان رئیس کمیته ضدفساد در رومانی انتخاب شد، موفق شد در چند پرونده، وزرای دولت، نمایندگان مجلس و شهرداران را به‌خاطر پرونده‌های فساد، سوءاستفاده از قدرت و دیگر جرایم محکوم کند. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کاوسی باعث شد تا در داخل و خارج از رومانی، مورد احترام بسیار زیادی قرار بگیرد.
تلاش‌های او، حساسیت میلیون‌ها رومانیایی دیگر را نسبت به فساد در سطح جامعه بالا برد و آنها با صدای رساتری انزجار خود را از فساد سیاستمداران فریاد زدند. این تأثیر عمیق بر جامعه، طبقه حاکمان رومانی را علیه او بسیج کرد و دولت سوسیال دمکرات این کشور و لیویو دراگنا، مرد پشت پرده آن را، در مقابل کاوسی قرار داد. این تقابل چنان عمیق است که دولت در تابستانی که گذشت، در دفتر او خرابکاری کرد.
نیروهای ضداصلاحات در دولت و قوه قضاییه رومانی چنان مصمم هستند تا از انتصاب کاوسی به‌عنوان نخستین دادستان عمومی اروپا جلوگیری کنند که‌ ماه گذشته، از او به اتهام عجیب و مسخره سوءاستفاده از قدرت بازجویی کردند. این اقدام بی‌شرمانه با تلاش دولت برای کاهش اعتبار کمیته ضدفساد همراه شد. این اقدامات چنان افراطی بود که کلاوس لوهانیس، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب این کشور درباره حفظ استقلال قوه قضاییه در این کشور هشدار داد. اما این پایان کار نبود و خانم کاوسی همین 2روز پیش دوباره برای ادای توضیحات درباره اتهام ساختگی احضار شد.
اینکه هفته گذشته 2 کمیته پارلمان اروپا توصیه کردند خانم کاوسی باید به‌عنوان دادستان منصوب شود بسیار الهام‌بخش است اما این توصیه‌ها به‌معنای پایان کار نیست. تصمیم نهایی توسط شورای اروپا که از دولت‌ها تشکیل می‌شود و پارلمان اروپا گرفته خواهد شد. در همین حال، ‌دولت رومانی به‌شدت به شورای اروپا فشار وارد می‌کند تا خانم کاوسی را از لیست کنار بگذارد.
نادیده‌گرفتن این درخواست‌ها، نادیده‌گرفتن کشوری است که به‌صورت چرخشی ریاست 6ماهه اتحادیه اروپا را به‌عهده گرفته است. اما این نخستین بار نیست که اتحادیه اروپا در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد. پیش‌تر در سال2017، اتحادیه اروپا در انتخاب مجدد دونالد تاسک به‌عنوان رئیس شورای اروپا، درخواست‌های بسیار جدی و پیگیرانه دولت دست راستی لهستان برای کنار گذاشتن تاسک را رد کرد. حالا انتظار می‌رود، این‌بار هم درخواست‌های رومانی علیه بهترین گزینه دادستانی اتحادیه اروپا نادیده گرفته شود و کار به‌دست لایق‌ترین فرد سپرده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید