• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49548
+
-

رویارویی اروپایی‌ها بر سر حزب‌الله

رئیس‌جمهور فرانسه با تصمیم دولت انگلیس مبنی بر تروریستی خواندن شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان مخالفت کرد

اروپا
رویارویی اروپایی‌ها بر سر حزب‌الله

رسانه‌های لبنانی این روزها بیش از هر خبر دیگری بر تنش‌های میان دولت انگلیس و حزب‌الله متمرکز شده‌اند؛ تنش‌هایی که براساس آن انگلیس برای نخستین بار جناح سیاسی حزب‌الله را نیز مانند شاخه نظامی این گروه، تروریستی به شمار آورده و حتی برای تحریم آن اعلام آمادگی کرده است. این تصمیم با واکنش‌های فوری از سوی حزب‌الله، کشورهای حامی این حزب در خاورمیانه و حتی برخی دولت‌های اروپایی روبه‌رو شد. اگرچه فشارهای غرب علیه حزب‌الله همواره وجود داشته و اتفاق جدیدی نیست اما ریشه تحولات اخیر به انتخابات لبنان و شاید از آن مهم‌تر، ترکیب دولت جدید این کشور بازمی‌گردد. در جریان آخرین دور از انتخابات پارلمانی لبنان، حزب‌الله برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه نتایج قابل‌قبولی را به‌دست آورده و به همراه حزب شیعی امل 29کرسی را از آن خود کرده است. این در حالی است که ائتلاف المستقبل به ریاست سعد حریری که مورد حمایت عربستان سعودی است با کاهش رأی چشمگیر از 33کرسی در سال 2009به 21کرسی دست یافت.
این نتایج متعاقبا در مهندسی ترکیب کابینه جدید لبنان خود را نشان داد؛ به‌گونه‌ای که حزب‌الله برای اولین‌بار از زمان تأسیس، 4وزارتخانه را به‌خود اختصاص داد؛ امری که ابراز نگرانی فوری آمریکا از افزایش نقش این گروه در دولت لبنان را به همراه داشت. در بیانیه دولت آمریکا مشخصا نسبت به تخصیص منابع وزارت بهداشت برای امور امنیتی و نظامی زیرنظر حزب‌الله ابراز نگرانی شده بود. به این ترتیب، اقدام دولت انگلیس برای گنجاندن نام حزب‌الله لبنان به شکل کامل در لیست گروه‌های تروریستی را می‌توان دومین پاسخ به تحولات اخیر لبنان به شمار آورد؛ اگرچه انگلیس، «نگهداری سلاح برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت» و «دخالت در جنگ سوریه برای حمایت از بشار اسد» را به‌عنوان علل اصلی تصمیم خود بیان کرده است.

واکنش‌های منفی از بیروت تا پاریس!
اولین واکنش به تصمیم دولت انگلیس از سوی حزب‌الله بود؛ این حزب در بیانیه خود اعلام کرد: اقدام دولت انگلیس هیچ تأثیری بر فعالیت‌های شاخه نظامی یا سیاسی حزب و حتی دولت لبنان نخواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده است: انگلیس با این تصمیم موضع خود را از اتحادیه اروپا جدا کرده و به آمریکا، اسرائیل و عربستان بیشتر از گذشته نزدیک شده است.
واکنش‌ احزاب مختلف و حتی مخالف حزب‌الله در لبنان به تصمیم دولت انگلیس هم عمدتا واکنشی منفی بود؛‌ برای مثال جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان (از حزب جریان آزاد ملی) گفت: اگر تمام دنیا هم مقاومت را تروریستی بداند هرگز از حمایت آن شانه خالی نخواهیم کرد. از سوی دیگر، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و رئیس جریان المستقبل هم گفت: این تصمیم صرفا مربوط به دولت انگلیس است و ارتباطی با داخل لبنان نخواهد داشت. اگرچه اقدام دولت انگلیس واکنش‌های مختلفی، از ایران گرفته تا سوریه، عراق و... را به‌دنبال داشت، اما جنجالی‌ترین واکنش، بدون شک مربوط به فرانسه و رئیس‌جمهور این کشور بود.
امانوئل مکرون به فاصله یک روز بعد از تصمیم دولت انگلیس در مصاحبه‌ای گفت: جناح سیاسی حزب‌الله لبنان از دید ما گروهی تروریستی به شمار نمی‌رود و دولت فرانسه با این جریان در ارتباط است.
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در تفسیر این تحولات نوشت: تقابل موضع لندن با سایر پایتخت‌های اروپایی در موضوع حزب‌الله نشان‌دهنده میزان نفوذ لابی‌های عربی و اسرائیلی در انگلیس و از سوی دیگر، تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ استقلال سیاسی است؛ تلاشی که از پرونده هسته‌ای ایران آغاز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید