• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49357
+
-

نخست‌وزیر ارمنستان در تهران

رئیس‌جمهور: اراده ایران و ارمنستان بر این است که کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما مداخله کند

شاید خود نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نمی‌دانست آمدنش به ایران بهانه آشتی و بازگشت ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به دولت شده است. طیفی از وزرا و سایر اعضای هیأت دولت در صف استقبال قرار گرفته بودند و حضور ظریف و دست دادنش با حسن روحانی، رئیس‌جمهور، یک‌بار دیگر توجه‌ها را به سمت دستگاه دیپلماسی کشور بازگردانده بود. 
دیدار رسمی روحانی و نخست‌وزیر ارمنستان در حضور هیأت‌های دوطرف برگزار شد و 2سند همکاری مشترک میان ایران و ارمنستان را هم ظریف و مقام ارمنستانی در حضور روحانی و نیکول پاشینیان به امضا رساندند. این اسناد اقتصادی بودند؛ 2یادداشت تفاهم و سند همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و شورای‌عالی مناطق آزاد با وزارت توسعه اقتصادی ارمنستان. نخست‌وزیر همسایه شمال غربی کشور در سال شکوفایی اقتصادی این کشور با رشد اقتصادی 4.5درصدی به ایران آمده بود. 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان شاید با نگاهی به همین مسئله در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ارمنستان گفت «جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط و همکاری‌های خود با کشورهای همسایه به‌ویژه ارمنستان بوده و این مسیر را با جدیت دنبال می‌کند.» این 2مقام عالی‌رتبه ایرانی و ارمنستانی دیدار خصوصی نیز داشتند. روحانی در نشست خبری مشترکی که با پاشینیان برگزار کرد، درباره این دیدار گفت: «‌در جلسات خصوصی و عمومی که با نخست‌وزیر ارمنستان داشتیم مسائل مهم مربوط به 2 کشور،  منطقه و مسائل مهم جهانی را مورد بررسی قرار دادیم. 

همانطور که در مذاکره با نخست‌وزیر ارمنستان گفتیم،  از مواضع دولت این کشور نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستیم. ‌اراده 2‌کشور  ایران و ارمنستان آن است که بر مبنای منافع ملی 2 کشور حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما مداخله کند. روابط بسیار خوبی بین 2 کشور در زمینه مسائل سیاسی،  فرهنگی،  گردشگری، علمی و دانشگاهی وجود دارد و ما می‌خواهیم که این روابط را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم.» رئیس‌جمهور مهم‌ترین موضوع در همکاری‌های اقتصادی 2کشور را در زمینه گاز،  برق و تهاتر این دو اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید