• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49099
+
-

تدوین نقشه راه مدیریت جیوه در کشور

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست در امور بین‌الملل گفت: از هر هزار نفر یک نفر در جهان در معرض آسیب‌های ناشی از انتشار جیوه و مشتقات آن قرار دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ناصر مقدسی که روز گذشته در سمینار و کارگاه اجرای کنوانسیون میناماتا سخن می‌‌گفت، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای فعال درخصوص کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده است و سعی دارد منافع ملی خود را در تعامل با کنوانسیون‌های بین‌المللی مدنظر قرار دهد.

میناماتا، کنوانسیونی جهانی با هدف حذف تدریجی و کاهش مخاطرات جیوه و همچنین ایجاد یک جایگزین مناسب برای یک عنصر شیمیایی و کنترل استفاده از آن در فعالیت‌های صنعتی و بهداشت است. این کنوانسیون در مرداد‌ماه سال ۹۶ در سطح بین‌المللی لازم‌الاجرا شد و ایران نیز بعد از یک‌ماه به‌طور رسمی‌الحاق خود را به این کنوانسیون بین‌المللی اعلام کرد. مقررات کنوانسیون جیوه مستلزم اقداماتی در جهت کنترل و ممنوعیت برخی فعالیت‌های مرتبط با جیوه است که عبارتند از: ممنوعیت فعالیت معادن اصلی جیوه، کنترل و ممنوعیت رهاسازی جیوه و ترکیبات آن در خاک، هوا و آب، حذف فرایندهای صنعتی با کاربری جیوه مانند جیوه در معادن طلا و حذف تدریجی آن در لوازم پزشکی.

علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط‌زیست نیز از تدوین نقشه راه به کمک شناخت وضع موجود منابع آلاینده به‌منظور مدیریت جیوه خبر داد و گفت: کمیته تخصصی مدیریت جیوه نقشه راه اجرایی مفاد کنوانسیون میناماتا را تدوین کرده که مرحله به مرحله اجرایی می‌شود و تا امروز اطلاعات کلی از وضع فعلی جیوه و کاربردش در کشور‌ به‌دست آمده است. او تأکید کرد که اجرای مواد کنوانسیون، نیازمند همکاری همه‌جانبه وزارت صنعت، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت بهداشت و گمرک با سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

این خبر را به اشتراک بگذارید