• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49098
+
-

افزایش 30درصدی چک‌های برگشتی


اوضاع ناخوش بازار و کسب و کارهای خرد و متوسط را می‌توان در آیینه چک‌های برگشتی مشاهده کرد. بانک مرکزی می‌گوید: در نخستین‌ماه فصل زمستان 761هزار فقره چک به ارزش 8هزار و 900میلیارد تومان برگشت خورده؛ یعنی از حیث تعداد 30.4درصد و از حیث مبلغ 29.5درصد چک‌ها عمدتا به‌دلیل کسری موجودی رشد کرده است. افزایش نرخ تورم و تشدید رکود باعث شده تا تعداد چک‌های برگشتی به‌عنوان شاخص ضریب اعتبار در بازار به مرحله نگران‌کننده‌ای برسد و به جای آن افراد استفاده از چک به‌عنوان یک ابزار تسویه در معاملات را کاهش دهند.

به گزارش همشهری، در تهران به تنهایی 272هزار فقره چک به ارزش 4هزار و 700میلیارد تومان برگشت زده شده است. بیشترین چک‌های برگشتی در دی‌ماه امسال از حیث ارزش ریالی به استان‌های سمنان، لرستان و هرمزگان و کمترین چک برگشت خورده هم به استان‌های ایلام، بوشهر و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ در دی‌ماه گذشته 730هزار فقره چک به ارزش 8هزار و 300میلیارد تومان به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده، به بیان روشن‌تر 95.9درصد از تعداد چک‌ها و 94درصد ارزش ریالی چک‌ها به این دلیل پاس نشده که یا پولی در حساب صادرکننده نبوده یا کسری داشته است.

این آمار حکایت از آن دارد که بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (99درصد)، لرستان(98.8درصد) و آذربایجان غربی 97.7درصد اختصاص دارد و استان‌های البرز، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان هم کمترین چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری نقدینگی را در اختیار داشته‌اند.

   راز جهش چک‌های برگشتی
مقایسه رشد چک‌های برگشتی در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که در طول 10‌ماه گذشته تنها در ماه‌های اردیبهشت و دی‌ماه تعداد چک‌های برگشتی ملموس رشد داشته و درحالی‌که طی ماه‌های فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آبان و آذر، فعالان اقتصادی شاهد روند کاهشی تعداد چک‌های برگشتی بوده‌اند اما در اردیبهشت‌ماه 46.9درصد و در دی‌ماه 30.4درصد تعداد چک‌های برگشتی نسبت به‌ماه قبل آن رشد کرده است. نکته مهم دیگر اینکه نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در شبکه بانکی از 14.6درصد از حیث تعداد به 10.2درصد در آذرماه رسیده بود اما این نسبت در دی‌ماه دوباره روندی افزایشی را تجربه کرده و 10.6درصد را تجربه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید