• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49096
+
-

دلار در مسیر رفت و برگشت

ارز
دلار در مسیر رفت و برگشت


با شدت یافتن نوسان‌های قیمت دلار، بر نگرانی‌ها نسبت به رشد بی‌رویه دلار افزوده شده؛ با این حال کارشناسان می‌گویند قیمت دلار فعلا در همین محدوده نوسان خواهد کرد.

به‌گزارش همشهری، از 10روز پیش تاکنون بر شدت نوسان‌های قیمت دلار اضافه شده و در روز‌های شنبه و یکشنبه قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 14هزار و 100تومان هم پیشروی کرد، اما بعد از آن، قیمت هر دلار آمریکا تا 13هزار و 150تومان نزول کرد و دیروز بار دیگر رشد کرد و به قیمت 13هزار و 700تومان دادوستد شد. این نوسان‌ها در حالی است که از گفته‌های مقامات بانک مرکزی چنین بر می‌آید که تمایلی به رشد قیمت ندارد و در تلاش است قیمت هر دلار آمریکا را در کانال 13هزار تومان حفظ کند، اما اعلام قیمت‌های بالا از سوی صرافی بانک ملی به‌عنوان بازارساز نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی شائبه ایجاد کرده است. بر همین اساس با وجود اینکه برآورد سیاست‌های بانک مرکزی دشوار است اما به‌نظر می‌رسد دلیل اعلام قیمت‌های بالای ارز از سوی صرافی بانک ملی به‌عنوان کارگزار اجرایی بازار ارز زمینه‌سازی‌ برای تأسیس بورس ارز است و درنظر دارد از این طریق اثر روانی ارائه احتمالی قیمت‌های بالا در بورس ارز را خنثی کند.

محسن عباسی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا مدبر در همین رابطه به همشهری، گفت: گمان می‌کنم دلیل این رشد قیمت آماده‌سازی‌ برای تأسیس بورس ارز باشد. به‌نظر می‌رسد سیاستگذار قصد دارد از این طریق شرکت‌های صادر‌کننده را ترغیب کند به جای اینکه ارز‌های حاصل از صادرات را در سامانه نیما به قیمت‌های 8تا 9هزار تومان بفروشد در بورس ارز به قیمت‌های بالاتر در محدوده 13هزار تومان بفروشد تا بعد از مدتی بازار به تعادل برسد.

او درباره روند قیمت دلار در آینده گفت: به لحاظ تکنیکال قیمت دلار در کوتاه‌مدت نمی‌تواند بیش از 15هزار تومان افزایش یابد و به همین دلیل است که وقتی قیمت دلار تا مرز 14هزار تومان پیشروی می‌کند بار دیگر به محدوده 12 تا 13هزار تومان بازمی‌گردد.

او درباره برآیند بازار ارز گفت: واقعیت این است که بازار ارز تحت‌تأثیر دستورالعمل‌های مختلفی که برای ایجاد محدودیت‌های جدید صادر می‌شود نوعی آشفتگی دارد و تا زمانی که این محدودیت‌ها رفع نشود قیمت ارز به تعادل نخواهد رسید. او با بیان اینکه مشکل اصلی، جریانات ورودی ارز به اقتصاد است، گفت: تا زمانی که مدخل ورودی و خروجی ارز درست نشود مشکلات کنونی وجود دارد و نمی‌توان با اعمال فشار بر بازار و شرکت‌ها یا محدودیت در معاملات، بازار را مدیریت کرد.

عباسی با بیان اینکه باید اجازه دهیم محدودیت‌های خرید و فروش ارز برداشته شود، گفت: اعمال محدودیت‌ها برای مدتی به قیمت‌ها فشار می‌آورد، اما بعد از مدتی قیمت‌ها به سمت بالا شکسته می‌شود. او به تأسیس بورس ارز اشاره کرد و افزود: این بورس می‌تواند برای ایجاد تعادل در بازار ارز مفید باشد؛ به شرط اینکه بازار را برای انجام آزاد بگذارند. اگر بازار آزاد بماند بعد از مدتی نوسان متعادل خواهد شد، اما اگر همانند سامانه نیما با محدودیت‌ها مواجه شود، کارساز نخواهد بود.

اما مهدی میرزایی، کارشناس بازار‌های مالی در این‌باره معتقد است: بانک مرکزی برنامه دارد نرخ دلار در بازار آزاد را با مکانیسم‌های مختلف در محدوده 11 الی 12هزار تومان حفظ کند. اما کسری بودجه سال‌جاری و چشم‌انداز افزایش کسری بودجه در سال آینده باعث خواهد شد نرخ دلار به‌صورت خزنده تا 16هزار تومان تا تابستان98 بالا برود. مهدی ساسانی، تحلیلگر بازارهای مالی هم در کانال تلگرامی خود نوشت: این روند آن هم در آخرین‌ماه سال اگر کنترل نشود نشان از تورمی جدید دارد.

   بازار متشکل ارزی، آماده تأسیس
دبیرکل کانون صرافان ایرانیان گفت: همه مقدمات مربوط به تأسیس بازار متشکل ارزی فراهم شده و آماده بهره‌برداری است و امکان دارد امروز در جلسه رئیس‌جمهوری با مسئولان بانک مرکزی این موضوع اعلام عمومی شود. رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بورس ارز طراحی و پیاده‌سازی‌ شده است، گفت: امکان دارد در جلسه رئیس‌جمهوری با مسئولان بانک مرکزی و بانک‌ها که امروز (سه‌شنبه، هفتم اسفند) برگزار می‌شود، زمان آغاز به‌کار این بازار که به‌احتمال زیاد از ابتدای سال آینده خواهد بود، رسانه‌ای شود. ترکاشوند تأکید کرد: سال‌هاست که صرافان بر این نکته تأکید دارند که هرچه از ناحیه بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ به بازار ارز عرضه می‌شود، شفاف باشد و به تعبیری از در پشتی بازار انجام نشود به‌طوری که خریدار و فروشنده ارز مشخص باشد. او افزود: این شفاف‌سازی‌ تأثیر مثبتی بر بازار ارز خواهد داشت که یکی از آنها کمک به منطقی شدن نرخ‌ها و ثبات در بازار ارز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید