• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49095
+
-

تالاب‌های گلستان پرآب شد

بارش‌های زمستان امسال به تالاب‌های نیمه‌جان و در حال خشکیدن استان گلستان جانی دوباره داد. به‌گزارش ایرنا، حسن فرازجو، مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به افزایش بارش‌های امسال استان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 380میلی‌متر باران در استان بارید که این میزان نسبت به طولانی مدت 59درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 46درصد افزایش یافت.
علی بیانی ، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های بندرترکمن و گمیشان هم گفت:در چند سال گذشته به‌دلیل پایین رفتن سطح آب دریای خزر، تغذیه تالاب گُمیشان از طرف دریا به حداقل ممکن و در سال96 به صفر رسید که این موضوع با کاهش بارش‌های آسمانی سبب شد تقریبا تمام سطح تالاب‌های بین‌المللی در فصول گرم سال خشک شود و در زمستان نیز بخش بسیار اندکی زیر آب قرار گیرد.
بیانی افزود: سال گذشته و از محل اعتبارهای طرح حفظ و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، آبراهه‌هایی که توسط صیادان بین تالاب و دریا ایجاد شده و موجب تخلیه آب تالاب به دریا می‌شد مسدود شد که این امر نقش بسزایی در حیات بخشی دوباره و آبگیری این زیستگاه ارزشمند طبیعی داشت. به‌گفته وی، احیا و آبگیری دوباره این تالاب افزون بر بازگشت گونه‌های جانوری و آبزی، فرصت فعالیت‌های حوزه گردشگری مانند پرنده نگری و عکاسی از طبیعت را در منطقه میسر و رونق اقتصادی ناشی از حضور گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت برای حاشیه‌نشینان و جوامع محلی تالاب را ایجاد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید