• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49091
+
-

کم‌آبی در مازندران

آب
کم‌آبی در مازندران

شرق مازندران و بسیاری از روستاهای استان با مشکل کمبود آبی مواجه هستند. عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان این مطلب افزود: باید نسخه‌های بهتری درنظر بگیریم و در سیستم‌های مدیریت منابع آب از تجربه کشورهای موفق استفاده کنیم. اگر جنگل‌های مازندران را از دست بدهیم به وضعیت مناطق مرزی با استان سمنان و استان‌های خشک و نیمه‌خشک دچار می‌شویم. زمین‌های بالادست مازندران خاک عمیق ندارند و اگر جنگل‌ها نابود شوند احیای آنها غیرممکن است.به گزارش ایسنا، محمدعلی هادیان درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان هم گفت: بررسی تجربه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که اثرات منفی این طرح‌ها بیشتر از اثرات مثبت آن است. انتقال آب دریای خزر هم از طریق مسیر کوهستانی باید اتفاق بیفتد که علاوه بر هزینه هنگفت باعث نابودی پوشش‌های گیاهی متنوع این مناطق می‌شود.

احتمال خشک شدن شمال کشور تا 20سال آینده
‌همشهری پیش از این، در گزارشی با عنوان کوچ اجباری جنوب به شمال، به مسئله کمبود آب در روستاهای شمالی کشور پرداخت و طی آن به افزایش مهاجرت از مناطق جنوبی به شمال کشور به‌دلیل کم‌آبی خبر داد. محمد امینی، استاد دانشگاه و رئیس سابق مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان مازندران در آن گزارش با اشاره به مهاجرت قابل توجه از نیمه جنوبی کشور به نیمه شمالی، به همشهری گفت: این مهاجرت‌پذیری در حالی است که استان‌های شمالی هم به‌دلیل تخریب‌های گسترده در جنگل، افزایش مراتع، ‌افزایش جمعیت، ویلاسازی‌های گسترده، کشاورزی سنتی و... با بحران آب مواجه هستند. امینی با بیان اینکه همین الان اکثر رودخانه‌های استان  خشک شده‌اند، گفت: ویلاسازی‌های کنار ساحل، رقیبی برای کشاورزی محسوب می‌شود و تبدیل‌شدن ساحل به بخش گردشگری، مصرف آب را بیشتر از پیش افزایش داده است. این استاد دانشگاه با اعلام اینکه بیش از 70هزار چاه عمیق و نیمه‌عمیق در مازندران وجود دارد، تصریح کرد:‌ اگر با این روند پیش برویم و تغییر رفتار ندهیم، ‌شمال کشور تا 20سال آینده به‌طور کلی خشک می‌شود.


انتقال آب خزر، میانکاله را به کانون ریزگرد تبدیل می‌کند

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه انتقال آب خزر، میانکاله را به کانون ریزگردها تبدیل می‌کند، گفت: ما با انتقال آب به استان دیگر مشکلی نداریم اما ابتدا باید دید آیا مازندران خود از لحاظ آب تأمین است؟ مازندران استانی است که شرایط اقلیمی آن باید به همین صورت باشد و استان سمنان نیز شرایط اقلیمی خاص خودش را دارد. اینکه ما تا چه حد می‌توانیم اکوسیستم طبیعی را تغییر دهیم باید بررسی شود تا سبب نابودی زیست‌بوم‌هایمان نشود. محمدعلی هادیان تأکید کرد: تکرار تجربه اشتباه، نامش اشتباه نیست؛ بلایی را که سر ارومیه و سایر دریاچه‌های داخلی کشور آمده است جبران نکرده به سمت خزر آمده‌ایم؛ اگر همین گونه پیش برویم دست به نابودی دریای خزر زده‌ایم و مطمئناً تاوان سختی را باید بپردازیم که بسیار بیشتر از نفعی است که برای ما قرار است در برداشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید