• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49059
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AEKj
+
-

حرمت و کرامت زن در سیره نبوی

نگاه
حرمت و کرامت زن در سیره نبوی


فاطمه ذوالقدر/ نماینده مجلس
در بیستم جمادی‌الثانی، خورشید وجود حضرت زهرا(س) جهان را روشن کرد. حضرت زهرا آمد تا کهکشان خلقت بر گرد وجودش بچرخد و زنانِ شیفته رستگاری،  بی‌سرمشق نباشند و راه خداجویی و معنویت،  بی‌چراغ نماند. در اسلام،  زن،  جایگاه ارزشمندی دارد و توصیه‌های پیامبر(ص) در مورد زنان در نقش‌های مختلف بسیار است.

حضرت زهرا(س) در نظر پیامبر اسلام(ص) کرامتی ویژه داشت و نمی‌توان برای چنین منزلتی حدی تعیین کرد. ایشان عمیق‌ترین احساسات پدرانه خویش را نثار فاطمه(س) می‌کردند.

این برخوردها،  صرفِ احساسات و عاطفه نبود،  بلکه علاقه او ناشی از وسعت روح و شخصیت برجسته و محبوبیت والای حضرت فاطمه(س) نزد پروردگار بود.  در حقیقت پیامبراکرم(ص) در این همه اظهار علاقه از خداوند متعال متابعت می‌کردند. با این وصف اهمیت جایگاه زنان در جامعه اسلامی دوچندان، در اصل بیست‌ویکم قانون اساسی کشورمان نیز  معطوف به حقوق زنان است و دولت موظف است حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند. علاوه بر جایگاه اجتماعی که مسئولان وظیفه دارند فضای مساعد و مناسبی به منظور ارتقای آگاهی، توانمندی و مشارکت ایشان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی فراهم آورند،  وظیفه تبلیغ و ترویج حُسن رفتار با زنان و دختران جامعه و رعایت‌ شأن و حرمت بانوان را نیز عهده‌دارند؛ چنا‌نکه اعتقاد به حفظ احترام و کرامت زن از آموزه‌های رسول‌خدا(ص) که به‌صورت‌های مختلف در سخن،  سیره و شیوه ایشان تکرار شده است. حضرت می‌فرمایند:  «نزدیک‌ترین شما به جایگاه من در روز رستاخیز؛ کسانی هستند که با همسرانشان بهتر رفتار کنند و باز فرموده ایشان است که: بهترین مردم در دین‌باوری،  کسانی هستند که نسبت به همسرانشان مهربان‌تر باشند و من از همه شما نسبت به خانواده‌ام مهربان‌ترم».

بنابراین،  گسترش این فرهنگ از وظایف مسئولان و تمامی افراد آگاه در این زمینه است که چنانکه بر اثر ناآگاهی،  آموزه‌هایی ناصواب از گذشته، به‌ جا مانده، اصلاح شود و حُسن رفتار و محبت به‌خصوص در میان همسران که در بهبود وضعیت خانواده و در نهایت جامعه بسیار مؤثر هستند،  اشاعه یابد.

در این میان رسانه ملی،  به‌دلیل ضریب نفوذ بسیار بالایی که در سطح کشور و در میان خانواده‌ها داراست، نقش تأثیرگذار و چشمگیری در آموزش و فرهنگسازی مناسب و متناسب با نیاز جامعه و موازین دینی و ارزشی داراست؛ اما در برخی از برنامه‌ها شاهد آنیم که مشکلات خانواده‌ها و مصایب آنها به تصویر کشیده می‌شود اما نتیجه‌گیری‌ها و درس‌آموزی‌ها،  آنگونه که باید متناسب و اثربخش نیست و بعضا ترویجی از ناهنجاری‌ها و تنش‌ها را درون خانواده‌ها داراست. باید درنظر داشت که بخش اعظمی از جامعه به‌خصوص جوانان که نیاز به خوراک فکری و رفتاری هنجارمند و متناسب با ارزش‌های جامعه دارند و ضرورت دارد که مراقبت و حمایت بیشتری از آنها در فرایند جامعه‌پذیری و فرهنگسازی شود، در معرض این برنامه‌ها ممکن است دچار چالش و تضاد الگویی شوند که نیازمند درایت و تدبیر بیشتر برنامه‌سازان و متولیان موضوعی هستند.

موضوعی که انجام اقدامات و فعالیت‌ها را برای تعالی و ارتقای جایگاه زنان براساس عدالت‌محوری تقویت و پایدار می‌سازد نگاه جامع و مستمر به موضوعات و مسائل و مصایب و خواست‌ها و مطالبات زنان است که نباید به هفته و روز خاصی خلاصه شود. در این خصوص در فراکسیون زنان طرح‌ها و لوایحی در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی گسترده در جهت قوانین حمایتی همانند طرح تامین امنیت زنان، کاهش آسیب‌های اجتماعی،  بهداشت و بیمه و امکان حضور در میادین ورزشی بین‌المللی صورت پذیرفته که انتظار داریم با تدوین قوانینی که دارای ضمانت اجرایی بالایی است، بتوانیم خواست‌ها و مطالبه جامعه زنان را محقق‌ سازیم و تلاش و اهتمام خویش را به‌عنوان بخشی از مسئولیت خویش بر این مهم قرار داده‌ایم که تحقق آن وابسته به همکاری و مساعدت همه نهادها اعم از دولتی و مردمی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید