• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49018
+
-

بهترین کتاب‌های سال سینما

هیأت داوران از محمد تهامی‌نژاد، وازریک درساهاکیان، نشر افراز و فیلم خانه ملی ایران تقدیر کرد

بهترین کتاب‌های سال سینما

هشتیمن دوره اعطای جایزه کتاب سال سینما، نشان هدهد، عصر دیروز در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.
به گزارش همشهری، خسرو دهقان، منتقد و نویسنده شناخته شده سینمایی، همچون دوره گذشته دبیر این دوره بود و حسن خجسته، سیدحسن حسینی، مازیار اسلامی، علیرضا محمودی، لیلا ارجمند، فتاح محمدی و ناصر صفاریان اعضای هیأت داوران این دوره را تشکیل داده بودند. مهرزاد دانش و اصغر یوسفی‌نژاد مشاوران هیأت داوران بودند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دوره با سایر دوره‌ها، حمایت وزارت ارشاد از کتاب‌های نامزد و برنده بود. مهرزاد دانش مدیرکل دفترامور چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که 200 نسخه از هر یک از کتاب‌های نامزد شده و 300نسخه از کتاب‌های برندگان نهایی این رویداد از ناشران خریداری خواهد کرد. 35 ناشر، با 72 عنوان کتاب با هم رقابت کردند که از این عناوین 40 عنوان تالیف و 30عنوان اثر ترجمه بود. در بخشی از بیانیه هیأت داوران که در مراسم دیروز قرائت شد آمده است: «... با وجود اشتراک نظر داوران در حمایت از روند تالیف و ترجمه کتاب‌های سینمایی، بی‌شک‌ ضعف‌ها و آسیب‌ها در این عرصه را هم نمی‌توان نادیده انگاشت؛ معایب و ایراداتی چون نبود ویراستاری علمی و حرفه‌ای در حیطه ترجمه، یا تقلیل یافتن پژوهش به تاریخ شفاهی و گفت‌وگو و بی‌توجهی به رعایت موازین آکادمیک در حوزه تالیف. هیأت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش‌های همه کوشندگان این عرصه، وظیفه‌ای جز نقد سختگیرانه متون برای خود نمی‌شناسند. بدیهی است که نه آن آسیب‌ها و ایرادات اهمیت شور و تلاش مولفان و مترجمان را در سایه قرار می‌دهد و نه آن انرژی و سختکوشی، پوشاننده این ضعف‌هاست...».

تالیف: جایزه هشتمین دوره کتاب سال سینما و تندیس هدهد زرین در بخش تالیف به صالح نجفی برای تالیف مجموعه کتاب‌«فیلم به مثابه فلسفه» از نشر لگا اهدا شد. در این بخش از عباس بهارلو برای تالیف کتاب، سینماسوزی در ایران از نشر قطره تقدیر شد.
ترجمه: جایزه هشتمین دوره کتاب سال سینما در بخش ترجمه به مهدیس محمدی برای ترجمه کتاب قاب‌زدایی (جستارهایی در باب نقاشی و سینما) اثر پاسکال بونتیزر از نشر علمی و فرهنگی اهدا شد. در این بخش از رحیم قاسمیان برای ترجمه کتاب درک تئوری فیلم اثر کریستین اترینگتون رایت و روث داوتی از نشر واحه تقدیر شد.

ناشر برگزیده : در مراسم شب گذشته طبق سنت هر ساله که از یک ناشر به خاطر چاپ کتاب‌های سینمایی تقدیر می‌شود، تندیس هدهد زرین و لوح تقدیر به خانم اعظم کیان‌افراز مدیر نشر افراز به‌خاطر تداوم این نشر در انتشار کتاب‌های سینمایی اهدا شد.

تقدیر: هیأت داوران در بخش تقدیر‌ها از، محمد تهامی‌نژاد نویسنده، مترجم و مستندساز با سابقه ایرانی با اهدای تندیس زرین هدهد تقدیر کرد. در این بخش از وازریک درساهاکیان مترجم با سابقه ادبیات سینمایی کشور نیز تقدیر شد.
همچنین هیأت داوران با تأکید بر اهمیت حفظ و نگهداری از آثار سینمایی که مهم‌ترین منبع پژوهش‌های سینمایی در کشور است، از نهاد فیلم‌خانه ملی ایران به‌عنوان مرکز ملی حفظ میراث سینمایی کشور تقدیر کرد. 
جایزه این بخش و هدهد زرین به خانم لادن طاهری، مدیر فیلم‌خانه ملی ایران اهدا شد.



کتاب‌های سینمایی در سال شگفت انگیز 1397

سال 1397 از منظر تعداد کتاب‌های سینمایی چاپ اول شده، سال مهمی است. 316عنوان کتاب سینمایی در این سال برای نخستین بار چاپ وتوزیع شده است که از هر نظر آماری شگفت‌انگیز است. این عناوین، ٩۶‌عنوان کتاب تحلیلی و تئوریک، ٧١ عنوان کتاب فیلمنامه، ۵٢‌عنوان کتاب آموزشی و فنی، ۴۴ عنوان کتاب شخصیت‌های سینمایی، ٢۴ عنوان کتاب تاریخ سینما و مرجع، ١۵ عنوان کتاب متفرقه و ١۴ عنوان کتاب- مجموعه را شامل می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید