• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49000
+
-

نگران ریزگردهای نمکی نباشید

روی میز خبر
نگران ریزگردهای نمکی نباشید

تلاش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه کم‌کم دارد به بار می‌نشیند.
همین دیروز مسعود باقرزاده کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری، از وضعیت روبه بهبود دریاچه ارومیه خبر داد وگفت: حالا وضعیت به‌گونه‌ای است که می‌توان به احیای دریاچه امیدوار بود. او گفت که تراز فعلی آب دریاچه هم‌اکنون 80، 1270متر از سطح آب‌های آزاد است که نسبت به سال گذشته 40سانتی‌متر افزایش یافته است. اما برای رسیدن به حداقل تراز اکولوژیک حدود 20، 3متر دیگر باید سطح تراز آب افزایش یابد.  
باقرزاده کریمی با اعلام اینکه با حجم آبی که امسال وارد دریاچه شده، اکنون 60درصد مساحت دریاچه آب دارد، گفت: 700میلیون مترمکعب آب درسال‌جاری وارد دریاچه شده و 25درصد آب دریاچه را تأمین کرده است. به گفته وی، نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط 40درصد سطح تراز آب دریاچه افزایش یافته، علاوه بر این، مساحت دریاچه هم 20درصد بیشتر شده که اینها علائم مثبتی است که نشان از بهبود دریاچه دارد. مدیر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت که با توجه به بارش‌های مطلوب، ظرفیت آبی سدهای منطقه کامل شده که انتظار می‌رود با رها‌سازی‌ بخشی از حقابه دریاچه که از طریق سدها تأمین می‌شود نیز با ذوب شدن برف‌های ارتفاعات در آذربایجان، در فروردین‌ماه سال آینده وضعیت دریاچه بهتر شود. باقرزاده‌کریمی درباره کانون‌های ریزگرد نمکی دریاچه ارومیه که به یکی از موضوعات نگران‌کننده تبدیل شده است، گفت: بخشی از این کانون‌ها داخل دریاچه واقع شده و بخشی نیز مربوط به حاشیه دریاچه است که در این زمینه ستاد احیای دریاچه ارومیه با کمک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کانون‌های واقع شده در حاشیه را با احیا و ایجاد پوشش گیاهی مهار کرده اما برای مهار کانون‌های داخل دریاچه به‌دلیل اینکه وضعیت تالابی دارد کار ویژه‌ای صورت نگرفته ضمن آنکه به‌دلیل تالابی بودن این عرصه‌ها، نهال کاری و ایجاد پوشش گیاهی توصیه نمی‌شود با وجود این، آبگیری بخش وسیعی از این عرصه‌ها باعث مهار این کانون‌ها شده است.
او درباره وضعیت آرتمیا هم گفت: احیای دوباره آرتمیا با توجه به شرایط موجود دریاچه ارومیه دور از انتظار نیست چون سیست(تخم) آرتمیا سالیان سال می‌تواند در رسوبات نمکی دریاچه باقی بماند و به محض مطلوب شدن شرایط، دوباره احیا شود. باقرزاده کریمی همچنین از نامگذاری پانزدهم اسفند به نام روز ملی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت که این نامگذاری اهمیت این دریاچه را نشان می‌دهد و سبب می‌شود بیش از پیش برای بازگرداندن دومین دریاچه شور جهان به شرایط عادی تلاش شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید