• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48929
+
-

پیگرد فیسبوک برای فروش اطلاعات شخصی کاربران

گزارش اخیر روزنامه وال‌استریت ژورنال و افشای اینکه فیسبوک به‌صورت مخفیانه با همکاری ۱۱اپلیکیشن محبوب در جهان دست به جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران طی سال‌های اخیر زده، تبدیل به یک جنجال تمام‌عیار شده است. پرونده فیسبوک در نقض حریم شخصی کاربران قطور است و حتی پای مارک زاکربرگ، بنیانگذار این شبکه اجتماعی را به کنگره کشانده است. این‌بار اما با گزارش وال‌استریت ژورنال، فرماندار نیویورک دستور تحقیقات قضایی در این رابطه را داده است. گزارش وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که حداقل ۱۱اپلیکیشن مشهور سلامتی و ورزش اطلاعات مهم و شخصی کاربران ازجمله قد، وزن، ضربان قلب و... را حتی به‌صورت لحظه‌ای در اختیار فیسبوک گذاشته‌اند. مدارک نشان می‌دهد که فیسبوک با هدف کسب سود بیشتر در تبلیغات درون نرم‌افزاری خود و فروش اطلاعات کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی این اقدام را انجام داده است. به‌عبارت دیگر فیسبوک با جمع‌آوری گسترده اطلاعات مالی و فیزیکی کاربران خود، از آنها در ایجاد یک الگوریتم هوشمند و سازماندهی‌شده تبلیغاتی استفاده می‌کند. کاربران به‌صورت معمول توان کنترل اطلاعاتی که توسط اپلیکیشن‌های اینچنینی به اشتراک گذاشته می‌شود را ندارند.

جنبش مقابله با فیسبوک
گزارش جدید علیه فیسبوک در حالی منتشر شده که این شبکه اجتماعی از زمان انتخابات آمریکا با مشکلات مختلفی دست به گریبان است. بزرگ‌ترین دردسر زندگی تجاری بنیانگذار فیسبوک، زمانی کلید خورد که احتمال تأثیر این شبکه اجتماعی بزرگ بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریک مردم به انتخاب ترامپ در رسانه‌ها عنوان شد. یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های اطلاعات توسط یک مؤسسه انگلیسی به نام «کمبریج آنالیتیکا»‌صورت گرفته و گفته می‌شود اطلاعات حدود 87میلیون کاربر این شبکه به‌صورت ناخودآگاه و بدون آگاهی قبلی توسط این گروه استفاده شده است.

پول هنگفت بازاریابی دیجیتال
فیسبوک به‌شدت در تلاش برای افزایش درآمدهای خود است. چندی پیش نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد، این شرکت قصد دارد پیام‌رسان‌های مسنجر فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام را ادغام یا به‌صورت دقیق‌تر مرتبط کند. این 3پیام‌رسان در مجموع ماهانه ۲.۶میلیارد کاربر دارند که رقم قابل توجهی در جهان به‌حساب می‌آید. این ادغام و یکپارچه‌سازی در واقع می‌تواند فیسبوک را صاحب مهم‌ترین پیام‌رسان جهان کند. براساس گزارش سی‌ان‌ان، یکی شدن زیرساخت‌های این پیام‌رسان‌ها و یکپارچه‌شدن ۲.۶میلیارد کاربر به فیسبوک اجازه می‌دهد تا هدف‌های تبلیغاتی را بهتر شناسایی کند. دبرا ویلیامسون، تحلیلگر بازارهای دیجیتال در این رابطه می‌گوید: اطلاعات پراکنده کاربران در این 3پیام‌رسان با طرح زاکربرگ می‌توانند به اشتراک گذاشته شوند. به گفته او با این اشتراک اطلاعات فیسبوک می‌تواند خیلی راحت‌تر فعالیت‌های کاربران را رهگیری کند و آنها را به‌صورت دقیق‌تر برای تبلیغات هدف قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید