• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48927
+
-

دادستان علیه وزیر ارتباطات

ساعتی پس از آنکه دادستان کل کشور وزیر ارتباطات را متهم به زیر پاگذاشتن مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی کرد معاون وی از طرح شکایت علیه آذری‌جهرمی خبر داد

دادستان علیه وزیر ارتباطات

روز گذشته ساعاتی پس از آنکه دادستان کل کشور در انتقادهایی تند و کم سابقه از وضعیت فضای مجازی در کشور، وزیر ارتباطات را متهم به زیرپا گذاشتن مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی کرد معاون وی از شکایت دادستانی از محمدجواد آذری‌جهرمی خبر داد.
به‌گزارش برنا، جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور با اعلام اینکه طرح شکایتی که علیه وزیر ارتباطات در دادسرای کارکنان تهران مطرح‌شده گفته است: درصورت محکوم شدن وزیر ارتباطات حکمی که برایشان درنظر گرفته می‌شود احتمالا انفصال از خدمات دولتی است.
روز گذشته ابتدا حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در سخنرانی خود در همایش پلیس، عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم گفت:‌ خطاب من به «شخص وزیر ارتباطات» است که یک روزی باید در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشد که برای پاکسازی فضای مجازی همکاری نکرده و نمی‌کند و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی را زیر پا می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه کلاهبرداری‌های رایانه‌ای با 300درصد رشد،  بیشترین جرم رایانه‌ای در کشور ما را رقم می‌زند گفت:‌چه‌کسی مسئول این رشد است؟ چه‌کسی مسئول این جرائمی است که خانواده‌ها و جامعه و جوانان ما را تهدید می‌کند. به صراحت می‌گویم مسئولانی که مدیریت فضای مجازی را در اختیار دارند و آنهایی که در اجرای دستور صریح و مؤکد رهبری مقابله کرده و می‌کنند باید حواس‌شان باشد. چه زمانی و چند سال قبل بود که مقام معظم رهبری هشدار دادند و بحث راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را مطرح کردند؟ و شورای‌عالی فضای مجازی را تشکیل دادند. چه‌کسی مسئول این فضای آلوده است که باید پاکسازی شود؟
به‌گزارش فارس، دادستان کل کشور همچنین پس از اعلام مسئولیت وزیر ارتباطات گفته است: فردا در پیشگاه خداوند چه می‌کنید؟ بنده اخطار و هشدار می‌دهم چون بخشی از مسئولیت در اختیار من است ولی ابزار در اختیار دیگری است. ساعاتی پس از این سخنان بود که جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور به‌صورت رسمی اعلام کرد که از سوی مدعی‌العموم و همچنین ۲هزار نفر از مردم اهواز شکایتی علیه وزیر ارتباطات مطرح شده است. وی گفته است که مردم اهواز هم از وزیر ارتباطات و هم مدیران اینستاگرام و تلگرام طرح شکایت کرده‌اند.
 معاون دادستان کل کشور گفته است: وزیر ارتباطات 2عنوان شکایت دارد که یکی عدم‌اجرای قوانین و مقررات دولتی و عدم‌اجرای دستورات قضایی موضوع ماده۵۷۶ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی است. وی گفت: دومین عنوان شکایت وزیر ارتباطات هم بسترسازی برای جاسوسی رایانه‌ای دشمنان از اطلاعات کلان مردم (بیگ دیتا) است؛ طبق قانون جرائم رایانه‌ای در دسترس قرار دادن اینگونه داده‌های سری برای بیگانگان جاسوسی رایانه‌ای محسوب می‌شود.
او با اعلام اینکه مطالبات مردمی باعث طرح شکایت از وزیر ارتباطات شده اعلام کرده درصورتی‌که در این موارد وزیر ارتباطات در دادگاه محکوم شوند، حکمی که برایشان درنظر گرفته می‌شود احتمالا انفصال از خدمات دولتی است یعنی وزیر ارتباطات از تمامی سمت‌های دولتی محروم می‌شود. از چندی پیش بحث فیلترینگ اینستاگرام و همچنین مقابله با سایت مشهور خرید و فروش از بحث‌هایی بوده است که از سوی معاون دادستان کل کشور مطرح شده است. چندی پیش دادستان کل کشور، در کنار اظهارنظر درباره درخواست‌ها برای رفع‌فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی گفته بود:«آنجا که باید اراده قوی برای ساماندهی فضای مجازی باشد، نیست. این بلایی که تلگرام و اینستاگرام برای مردم فراهم کرده را ببینید. ما یک کشور عقب افتاده ناتوان نیستیم و این ملت رشید است و در دنیا از لحاظ سطح معلومات حرف اول را می‌زند. جوانانی که می‌توانند کشور را نجات دهند و مدیرانی که عزم‌شان می‌تواند کارساز باشد ولی آنگونه که باید جزم ندارند.»
وزیر ارتباطات به همراه 5 وزیر دیگر از حدود ۷‌ماه پیش طی نامه‌ای خواستار رفع فیلتر توییتر شده بودند که دادستان کل کشور در این رابطه گفت: وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می‌بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید