• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 48925
+
-

نفوذ سایبری ایران به پهپادهای آمریکا

تأیید توانایی هکرهای ایرانی برای کنترل همزمان چند پهپاد آمریکایی و رمزگشایی از اطلاعات آنها به سوژه داغ رسانه‌های خارجی تبدیل شده است

فناوری
نفوذ سایبری ایران به پهپادهای آمریکا

شبکه تلویزیونی «راشاتودی» در یک برنامه خبری به موضوع کنترل ایران بر پهپادهای آمریکایی پرداخت تا توانایی ایران در کنترل تجهیزات پیشرفته نظامی این کشور را به بحث بگذارد. هرچند وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دراین‌باره نظری نداده، اما مایکل مالوف، افسر بازنشسته پنتاگون در این برنامه حاضر شد و تأکید کرد، ‌ایران از سال2012 (حدود 7سال پیش) به فناوری‌های لازم برای کنترل پهپادها دست پیدا کرده بود و هیچ بعید نیست توانسته باشد، به داده‌های دیگری نیز دست یافته باشد. نشاندن پهپاد آمریکایی در ایران نگرانی دیگری است که این افسر بازنشسته درباره آن سخن به میان آورده است. در همین باره، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه چهارمین جشنواره علمی سلمان فارسی با اشاره به نفوذ به سیستم پهپادهای آمریکایی توسط سپاه، گفت: ما این کار را کردیم تا به آنها بگوییم نه‌تنها نتوانستید به اهداف خود برسید بلکه ما به سیستم‌های شما نفوذ هم کرده‌ایم و این جواب آن پررویی آمریکایی‌ها بود. هرچند اطلاعات جزئی فنی درباره نفوذ به این سامانه‌ها طبیعتا در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، اما گمانه‌زنی‌هایی درباره چگونگی انجام این پروژه‌های مهم فناورانه در دسترس است.

دسترسی به اطلاعات پهپاد از راه دور


نفوذ به مراکز کنترل و فرماندهی آمریکا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته روز گذشته توسط سردار حاجی‌زاده رسما اعلام شد. خبرگزاری فارس همزمان با پخش تصاویری هوایی که گفته می‌شود، از پهپادهای آمریکایی به‌دست آمده، توضیحات سردار امیرعلی حاجی‌زاده، ‌فرمانده نیروی هوافضای سپاه را دراین‌باره منتشر کرده است. او می‌گوید: «ابتدا یک هواپیمای آمریکایی دچار مشکل می‌شود و در 10کیلومتری پایگاه خود به سختی فرود می‌آید. سپس پهپاد دوم نیز از ارتش آمریکا، هواپیمای صدمه‌دیده و محیط را رصد می‌کند. آمریکایی‌ها از ترس نیروهای سپاه جرأت نمی‌کنند نزدیک شوند و هواپیمای خود را از 10کیلومتری پایگاه خود ببرند و بعد با یک فروند جنگنده آن را بمباران کرده و از بین می‌برند! این فیلم نشان می‌دهد اطلاعات دوربین‌های هر دو هواپیمای آمریکایی کاملاً در اختیار سپاه بوده است.» اینطور به‌نظر می‌رسد که نیروی هوافضای سپاه بدون دسترسی به فیزیک پهپادها و از راه دور به اطلاعاتی که بین آنها رد و بدل می‌شده، دسترسی داشته است.



روش‌های متنوع برای هک کردن پهپاد
توانایی‌هایی که کارشناسان نظامی آمریکایی می‌گویند، ایران دست‌کم از 7 سال پیش توانایی انجام آنها را داشته، چنین مواردی هستند.



نشاندن پهپاد در مکان دلخواه
«جی‌پی‌اس اسپوفینگ» یکی از راه‌هایی است که برای نشاندن پهپادهای نظامی از آن استفاده می‌شود. در این روش، کارشناسان نظامی مکان مورد نظرشان را به پهپاد دشمن نشان می‌دهند تا به اشتباه افتاده و در جایی که آنها می‌خواهند، فرود بیاید. مایکل مالوف، افسر بازنشسته وزارت دفاع آمریکا با اشاره به نشاندن هواپیمای بدون سرنشنین آمریکایی مأمور در عراق، در خاک ایران که در سال2012 رخ داد، به راشاتودی می‌گوید: «باید دید مشکل از کجاست؟ آیا این یعنی سیستم‌های ما به اندازه کافی از رمزگذاری قوی استفاده نمی‌کنند که ایرانی‌ها توانسته‌اند به تجهیزات الکترونیکی آن پهپاد - یا بقیه پهپادها - دسترسی پیدا کنند؟ در مورد پهپاد قبلی، آنها توانستند با هک کردن ماهواره‌ای که آن را هدایت می‌کرد، کنترلش را به‌دست بگیرند.»



شکستن رمز داده‌های سری
بسیاری از کارشناسان فنی می‌گویند، به‌دست آوردن اطلاعات و امواج مخابره شده بین دستگاه‌ها کار چندان پیچیده‌ای نیست اما شکستن قفل امنیتی آنها کاری است که هرکسی از پس آن برنمی‌آید. پارسا یوسفی، کارشناس فنی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «با گذاشتن یک گیرنده می‌توان اطلاعاتی را که در قالب امواج هستند جمع‌آوری کرد. این اتفاق درباره هر اطلاعاتی که در قالب موج باشد، ‌از مکالمه‌های موبایلی گرفته تا امواج تلویزیون و... می‌تواند رخ بدهد. آنچه مهم است، باز کردن قفل این اطلاعات است چون داده‌های نظامی از الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کنند.» مایکل مالوف، افسر بازنشسته پنتاگون دراین‌باره می‌گوید: « آنها (ایرانی‌ها) در هک کردن عالی هستند. آنها می‌توانند الگوریتم‌ها و برنامه‌های لازم برای کنترل (پهپادها) را بررسی کنند. اگر آنها بتوانند به سطح پیچیده‌تری برسند می‌توانند همین کار را با رادارها، کشتی‌های ما یا هر هواپیمای آمریکا یا ناتو انجام بدهند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید