• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48905
+
-

توسعه گردشگری در گذرهای فرهنگی

گذرهای فرهنگی می‌تواند موجب پویایی و انسجام خانوادگی شود و دستاوردهای معنوی، تاریخی، فرهنگی و هنری را به ارمغان آورد

در شهر
توسعه گردشگری در گذرهای فرهنگی

عاطفه علیان|‌  اصفهان- خبرنگار:


2 سرای «هشت‌بهشت» و «عباسی» در خیابان چهارباغ عباسی به عنوان گذرهای فرهنگی شهر اصفهان انتخاب شدند. این تصمیمی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه راه‌اندازی گذرهای فرهنگی اتخاذ کرده و در جلسه شهرداران و روسای شوراهای شهر 8 کلان‌شهر کشور مطرح کرد. زنده نگه داشتن برخی از مشاغل که جنبه فرهنگی یا تاریخی دارند، توسعه اقتصاد هنر و توسعه زیرساخت‌های هنر، مهم‌ترین اهدافی هستند که سیدعباس صالحی برای راه‌اندازی این گذرهای فرهنگی نام می‌برد و شهردار و شورای شهر اصفهان نیز از آن استقبال می‌کنند.


 چهارباغ از دیروز تا امروز

چهارباغ عباسی در عصر شاه‌عباس اول طراحی و اجرا شد و قدمتش به سال هزار هجری قمری (1591 میلادی) بازمی‌گردد. در آن زمان جوی آبی از میان این خیابان تا زاینده‌رود جاری بوده و در خیابان مسیری سواره‌رو در نظر گرفته شده بود. اطراف هم پر از باغ و مادی و عمارت بوده که مردم از آن بهره می‌بردند. درخت‌های چنار چهارباغ عباسی آفت‌زده نبود و در 2 ردیف، شکوه این خیابان به حساب می‌آمد.

پس از گذشت ده‌ها سال، در دوران معاصر یعنی درست از اردیبهشت سال 96 با اجرایی شدن سه‌شنبه‌های بدون خودرو در اصفهان، طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی که از اواخر دهه 70 مطرح شده بود، پس از تایید یونسکو و استانداری اصفهان آغاز شد و عملیات کف‌سازی این خیابان تاریخی باید تا پایان تابستان 97 به اتمام می‌رسید. البته عده‌ای معتقدند طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی پیچیده است و با فراخوان‌های متعدد و کارشناسی‌شده پیش می‌رود و امید است با پیگیری شهردار، مدیریت شهری و کسبه به‌زودی محقق شود.


 سرزندگی در گذرهای فرهنگی

انتخاب 2 سرای هشت‌بهشت و عباسی در خیابان چهارباغ عباسی فرصتی است تا شهروندان و گردشگران بتوانند در پیاده‌رو چهارباغ عباسی، با غنای فرهنگ و هنر و تاریخ اصفهان بیشتر آشنا شوند و فرصتی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا هنر خویش را بسط و گسترش دهند. 

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان با تاکید بر نتیجه‌ای که پس از چندین جلسه با وزارت ارشاد اسلامی حاصل شده است، می‌گوید: 2 سرای هشت‌بهشت و عباسی در چهارباغ عباسی به عنوان گذر فرهنگی کشور انتخاب شده‌اند. گذرهای فرهنگی، سرزندگی را به محیط شهری بازمی‌گردانند، گردشگری را توسعه می‌دهند و امید، نشاط اجتماعی و اقتصاد هنر را رونق می‌بخشند.


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان نیز با اشاره به ثبت خیابان چهارباغ عباسی در فهرست آثار ملی ایران می‌گوید: چهارباغ عباسی از نخستین خیابان‌هایی است که به عنوان گذر تاریخی و میراث فرهنگی در سال 1310 شمسی به ثبت رسیده است. سالیان متمادی، طرح پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی مانند رویایی مطرح می‌شد که در حال اجراست و انتخاب 2 سرای هشت‌بهشت و عباسی در چهارباغ عباسی به عنوان گذرگاه فرهنگی کشور می‌تواند به توسعه گردشگری بینجامد. 

ناصر طاهری ادامه می‌دهد: خیابان چهارباغ عباسی یکی از استخوان‌بندی‌های اصلی شهر در طول محور گردشگری شهر محسوب می‌شود و توزیع خدمات گردشگری را در پی خواهد داشت که با تدوین آیین‌نامه‌هایی با شهرداری کاربری‌های خیابان دقیقا بررسی می‌شود. در طول مسیر پیاده‌راه‌سازی‌شده سعی بر آن است که کاربری‌هایی که با خدمات گردشگری متناسب است، ایجاد شود که برای این منظور هماهنگی‌هایی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شهرداری و برخی صنوف صورت گرفته است. ضمن این‌که بنابر تعهدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به هنرمندانی که جهت استقرار در این مجموعه انتخاب می‌شوند، از محل صندوق مالی و اعتباری هنر، تسهیلاتی با بهره بسیار کم تخصیص داده می‌شود.


تجدید خاطرات در گذر چهارباغ

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر قدمت چهارصدساله خیابان چهارباغ عباسی می‌گوید: انتخاب گذرهای فرهنگی چهارباغ عباسی و سرای هشت‌بهشت که با همت مدیریت شهری و شهردار و مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته، به رویدادهای فرهنگی و رونق‌بخشی کسب و کارهای فرهنگی و هنری متناسب با بافت غنی خیابان مذکور منجر می‌شود. علیرضا نصر تصریح می‌کند: یکی از اولویت‌های مهم شورای دوره پنجم تبدیل چهارباغ عباسی به گذرگاه فرهنگی بود که خوشحالیم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی این اتفاق مهم برای شهر رقم خورد. شورای دوره پنجم با همین نگاه و رویکرد، رونق‌بخشی کسب و کارهای فرهنگی، پویایی، نشاط و توسعه گردشگری را فراهم می‌آورد و در این راستا از ماشین‌های برقی در حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی در این خیابان بهره می‌برد. 

وی تاکید می‌کند: گذرهای فرهنگی در خیابان چهارباغ عباسی می‌تواند با تجدید خاطرات موجب پویایی و انسجام خانوادگی شود و دستاوردهای معنوی، تاریخی، فرهنگی و هنری را برای شهروندان به ارمغان آورد. از سوی دیگر پاتوقی برای اهالی فرهنگ و هنر اصفهان می‌شود تا کسب و کار خویش را رونق بخشند و آثار خود را از شکل‌گیری طرح تا اجرا به نمایش گذارند و در ارتباط تعاملی با شهروندان و گردشگران قرار گیرند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این‌که جای خالی گذرگاه‌های فرهنگی در شهر اصفهان احساس می‌شد، می‌گوید: گذرگاه‌های فرهنگی در 8 شهر کشور از جمله یزد و کاشان در نظر گرفته شده بود و در جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار 2 سرای هشت‌بهشت و عباسی از بین حدود 6 گذرگاه به عنوان گذرهای فرهنگی در شهر اصفهان انتخاب شدند. این گذرهای فرهنگی باعث ایجاد و توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری می‌شوند.

اصغر مختاری تاکید می‌کند: شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فراخوان از اهالی فرهنگ و هنر برای ایجاد و رونق‌بخشی کسب و کارشان درخواست می‌کند با مراجعه به کمیته مربوطه در شهرداری از مزایای تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند. گذرهای فرهنگی امکان حضور و توسعه مشاغلی همچون کتابفروشی‌ها، گالری‌ها، موزه‌های خصوصی، سینماهای خصوصی، تئاتر، صنایع خلاق و تمام مشاغلی را که به فرهنگ و هنر مربوط می‌شود فراهم می‌کند. امیدواریم متقاضیان با ارائه درخواستشان این روند را تسریع بخشند که تا قبل از پایان سال 97 افتتاحیه گذرگاه فرهنگی کشور در اصفهان را داشته باشیم.


گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای دیگر

اصفهان، شیراز، کرمان، سنندج، سبزوار، نیشابور، بم و اوز از جمله شهرهایی هستند که گذرهای فرهنگ و هنر در آنها راه‌اندازی شده و کار خود را آغاز کرده‌اند. گذرهای فرهنگ و هنر طرحی دووجهی است که در یک سوی آن راسته و بازاری هنری راه‌اندازی می‌شود و در سوی دیگر، از اماکن تاریخی برای ایجاد این گذرها استفاده خواهد شد که پیوندی میان مردم و میراث فرهنگی برقرار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید