• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48737
+
-

استقبال بهاری از مسافران شهر جهانی

سرپرست شهرداری یزد: آماده‌سازی پارک‌ها، نصب نماد، نورپردازی و رنگ‌‌آمیزی ورودی‌های شهر از اقدامات شهرداری یزد است

مدیریت شهری
استقبال بهاری از مسافران شهر جهانی

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 شهر جهانی یزد امسال قرار است نوروز متفاوتی داشته باشد، چراکه مسئولان استان دست به دست هم داده‌اند تا بهترین شرایط را برای استقبال از نوروز و مسافران نوروزی فراهم کنند. یکی از دستگاه‌های مسئول در این زمینه شهرداری یزد است که تلاش می‌کند سیما و منظر شهر را زیبا کرده و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی را فراهم کند.
 البته شهرداری در کنار آمادگی برای نوروز، اولویت‌های دیگری هم دارد . در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «سید علی مشتاقیون» سرپرست شهرداری یزد را با هم می‌خوانیم.


 برنامه شهرداری برای آماده‌سازی شهر در آستانه نوروز 98 چیست؟

اولین برنامه شهرداری در آینده نزدیک، آماده کردن شهر برای نوروز است. در این زمینه، برنامه‌های متنوعی مثل سال‌های گذشته مانند زیباسازی شهر و آماده‌سازی محیط شهر برای استقبال از مهمانان نوروزی در دستور کار قرار گرفته است. زیباسازی منظر شهری و برنامه‌هایی مانند رنگ‌آمیزی‌ها و اصلاحاتی که در ورودی‌های شهر باید انجام شود و آماده‌سازی پارک‌های شهرداری به عنوان کمپ برای مهمانان نوروزی در برنامه کاری شهرداری است. همچنین در برنامه‌های شهرداری آماده‌سازی و افتتاح فاز اول اکوپارک در نظر گرفته شده است که به عنوان یکی از کمپ‌های مهمانان نوروزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برنامه‌های معمول مثل سال‌های قبل از جمله نصب المان‌ها و نورپردازی شهر برای ایام نوروز و البته به صورت متنوع‌تر قرار است انجام شود. در مورد مسافران نوروزی هم مانند سال‌های گذشته برای پذیرایی، برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و خدماتی بسیاری در نظر داریم که نسبت به سال‌های گذشته با تنوع بیشتر و کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

 از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری بگویید.

مشکلات آب که مربوط به استان و منطقه ماست، یکی از چالش‌های شهرداری و شهر یزد است که به فضای سبز شهری مربوط می‌شود. در مورد تامین آب استان بحث‌هایی شده و در حال حاضر، این مشکلات جدی‌تر شده است. پیش‌بینی می‌شود مشکلات آبی در سال آینده بیشتر خودنمایی کند که نیاز به تجدید نظر اساسی دارد. در مورد پساب، علی‌رغم این‌که در حوزه فاضلاب شهری سرمایه‌گذاری عظیمی شده، استفاده بهینه‌ای از آن صورت نگرفته است. یکی از برنامه‌های شهرداری پیگیری جدی این موضوع است تا پساب جایگزین آبیاری فضای سبز شود و استفاده از آب چاه‌ها و آب شرب شهری به حداقل برسد. مطالعاتی هم در این زمینه در حال انجام است و حتی شهرداری یزد به دنبال جلب مشارکت و جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد جایگاه‌های تصفیه محلی و مناطق شهری است تا این طرح‌ها را با مشارکت شهرداری به انجام برساند.

 نقش شهرداری در تکمیل شبکه فاضلاب شهری، مدیریت پساب و بهره‌برداری بهینه از آن چیست؟

متولی اصلی این کار شرکت آب و فاضلاب شهری است، اما به دلیل کمبود بودجه روند کار اجرای شبکه فاضلاب شهری متوقف شده و توسعه‌ای صورت نگرفته است. به این ترتیب، عملا پساب جمع‌آوری نمی‌شود و به چاه‌هایی که مردم حفاری می‌کنند ریخته می‌شود. بنابراین برای جمع‌آوری فاضلاب شهری برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا اگر شرکت آب و فاضلاب شهری در تامین بودجه مشکلاتی دارد، شهرداری یزد با توجه به مجوزهایی که می‌گیرد وارد عمل شود. از جمله این نقاط می‌توان به مراکز محلی و مراکز پرجمعیت و جاهایی که فاضلاب شهری ایجاد نشده است اشاره کرد تا در مناطق شهری فضای مناسبی برای پارک‌ها و فضای شهری ایجاد شود.
توسعه فضای سبز شهری و نگهداری از فضای سبز موجود با توجه به چالش‌های آبی، از دیگر مشکلات شهر یزد است و قرار است با همکاری شورای شهر اقدامات جدی در این زمینه انجام شود. در مورد فضای سبز هم با توجه به سرانه مناسبی که ممکن است در بعضی از نقاط شهر نباشد، امیدواریم با رفع چالش آب بتوانیم مشکل را حل کنیم. به این ترتیب، می‌توان نیازهای مردم و مناطق مختلف شهر را برای فضای سبز شهری و پارک‌ها و فضاهای مناسب برطرف کرد.

یکی از چالش‌های مهم شهر یزد ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. در این حوزه چه برنامه‌ای دارید؟

یکی دیگر از مسائلی که به عنوان چالش‌های شهری مطرح است و پراهمیت هم هست و جنبه‌های مختلفی دارد تخلفات ساخت‌و‌ساز است که در شهر یزد آمار بالایی دارد و شایسته مردم بافرهنگ شهر ما نیست. برای کاهش این معضل، آمار تخلفات ساختمانی در طول 3 سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و از جنبه‌های مختلف بررسی شده و در حال بررسی است تا منشا این مشکلات پیدا شود. ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از این جنبه‌ها مسائل فرهنگی است. از دیگر جنبه‌های آن مهاجرت‌ها و حاشیه نشینی است که توسعه نامتوازن شهر را در پی دارد.

کسانی که به مهاجرت دست می‌زنند و در حاشیه‌ شهرها ساکن می‌شوند عمدتا اشخاص محروم جامعه هستند که رعایت اخذ مجوز را نمی‌کنند و بدون اخذ مجوز دست به ساخت‌و‌ساز می‌زنند. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و اطلاعات عمومی مردم بالا برود. این کار باید از تامین زمین آغاز شود و آموزش‌های لازم به شهروندان داده شود که در انتخاب زمین دقت کنند و از خرید زمین‌های فاقد سند مالکیت و مشکل‌دار و فاقد قطعات مناسب خودداری کنند. ساخت‌و‌سازهای شهر باید اصولی و مطابق استانداردها باشد. این مهم باید با رعایت اصول معماری و شهرسازی مناسب و رعایت استحکام مورد توجه قرار گیرد.

برای مثال، در زمان بروز مشکلاتی از قبیل زلزله ساختمان‌ها باید از حداقل استحکام برخوردار باشند. توجه به این مسائل با همکاری شهرداری و شورای اسلامی‌ شهر مورد توجه و در دستور کار است و هماهنگی‌هایی با سایر دستگاه‌ها صورت گرفته. برای مثال، شهرداری یزد با سازمان نظام مهندسی نشست‌های متعددی برگزار کرده و بیش از یک سال است که برای افزایش سرعت کار و گردش روند صدور پروانه برنامه‌هایی در دستور کار است تا بتوان متقاضیان ساخت‌وساز را برای اخذ مجوز جذب کرد. از جمله مسائلی که در این زمینه مورد نظر بوده است و دنبال حل آن هستیم تسهیل در صدور مجوزهای قانونی برای ساخت‌و‌ساز است که امیدواریم با هماهنگی‌هایی که در حال انجام است بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم که مردم رغبت بیشتری به دریافت مجوزهای قانونی برای ساخت‌و‌ساز پیدا کنند.

 چه آینده‌ای برای شهر جهانی متصورید؟

قاعدتا همان طور که شهر را شهروندان می‌سازند، آینده شهر هم قطعا به دست تک‌تک شهروندان رقم می‌خورد که عزم جمعی می‌طلبد. امروزه ساختمان‌های خشتی بسیاری به عنوان یادگاری از گذشته در شهر وجود دارد که مایه انتخاب شهر یزد به عنوان شهر جهانی است و همکاری تمام دستگاه‌های شهر یزد لازم است تا شهر یزد همواره جهانی بماند و این روند ادامه پیدا کند.

برای جهانی ماندن همیشگی شهر یزد لازم است که بسیاری از مسائل و ظرایف رعایت شود. قاعدتا اگر شهر یزد قرار است جهانی بماند و یک شهر جذاب گردشگری باشد، باید شهر را مناسب گردشگری و جذب گردشگر ساخت. باید برند جهانی این شهر را حفظ کنیم، ولی برای این‌که شهر جهانی بماند باید الزامات و تعهداتی که به یونسکو داده شده است رعایت شود. یکی از برنامه‌های شهرداری در مناطق و مسیرهای شهری خارج شدن شهر از زندگی ماشینی است و همه مردم می‌توانند در این زمینه کمک کنند. این موضوع حتی در شهرهای غیرتاریخی نیز در دستور کار قرار گرفته است. اجرای این طرح می‌تواند در کاهش مشکلات ترافیکی هم که خود به خود به کاهش هزینه‌های شهروندی منجر می‌شود، موثر باشد. 

 این موضوع چگونه قابل اجراست؟

 می‌توان با گسترش پیاده‌محوری و فرهنگ پیاده‌روی در شهر و ایجاد مسیرهای دوچرخه این موضوع را محقق کرد. استفاده از دوچرخه به جای خودرو با این روندی که ادامه دارد مشکلات را کم نمی‌کند و باید رویکرد جدیدی به رونق دوچرخه‌سواری در شهر در نظر گرفته شود.
یکی از چالش‌ها توسعه استفاده از ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی شهر است تا بتوانیم با کمک مردم و افزایش استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی، معابر شهر را ساماندهی کنیم. کنار گذاشتن خودروهای شخصی و به حداقل رساندن آن ناوگان عمومی را تقویت می‌کند. در حال حاضر، از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی ‌شهر استفاده مناسبی نمی‌شود. آمارها دقیق نیست، اما نشان می‌دهد که فقط 30 درصد از این ظرفیت دارد استفاده می‌شود. ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی ‌در کنار توسعه دوچرخه‌سواری می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا و شلوغی معابر را با روان‌سازی ترافیک حل کند. اگر شهر ما شلوغ و پرترافیک باشد، مطمئنا در جذب گردشگر موفق نخواهیم بود و اگر فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی را افزایش دهیم، امکانات بهتری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

 چه انتظاری از شهروندان دارید؟

امید است که با همکاری اقشار جامعه، شهر یزد به عنوان شهر تاریخی و جهانی شهری آرام، کم‌ترافیک و محیطی مناسب برای جذب گردشگران باشد. نباید شهر یزد را به عنوان یک شهر صنعتی یا نیمه‌صنعتی بشناسیم، بلکه باید از ظرفیت‌های گردشگری این شهر بهره بگیریم. صنعت گردشگری به حل بسیاری از مشکلات فعلی شهر یزد کمک می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید