• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48575
+
-

سوغات ‌پکن

علی لاریجانی به همراه 3 وزیر، رئیس‌کل بانک مرکزی و نمایندگانی از مجلس با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات چینی برای روزهای تحریم مذاکره کرد

دیپلماسی
سوغات ‌پکن

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که به همراه 3 وزیر،  رئیس‌کل بانک مرکزی و نمایندگانی از مجلس به پکن رفته است تا با مقامات چین برای دوران تحریم مذاکره کند،  با رئیس‌جمهور چین ملاقات کرد. شی‌جین‌پینگ در این دیدار از روابط با ایران به‌عنوان روابطی استراتژیک و راهبردی یاد کرده و گفته است چین بر توسعه این روابط تأکید دارد.
لاریجانی پیش از این سفر به ژاپن رفته بود تا یکی دیگر از خریداران آسیایی نفت ایران را برای تداوم خرید نفت و احتمالا پیوستن به کانال مالی که اخیرا اروپایی‌ها برای مراوده تجاری با ایران راه‌اندازی کرده‌اند، مجاب کند. با این حال، اهمیت سفر رئیس مجلس و هیأت همراه به چین به‌مراتب بالاتر از سفر ژاپن است. چین در کنار هند بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در دوران تحریم‌هایی است که در اوایل دهه‌90 و پیش از توافق هسته‌ای برجام روی سخت خود را به اقتصاد ایران نشان داده بود. سفری چنین پرتعداد و چنین بلندپایه به یکی از کشورهای آسیایی در دولت روحانی بی‌سابقه بوده است. هر کدام از اعضایی که لاریجانی را در سفر به چین همراهی می‌کنند، با ماموریتی مشخص در پکن حضور یافته‌اند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که مشخص است برای گفت‌وگو درباره قرارداد توسعه فاز11پارس‌جنوبی با شرکت ملی چین و تداوم خرید نفت ایران علی لاریجانی را همراهی می‌کند. بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها شرکت توتال فرانسه از قرارداد توسعه فاز‌11پارس‌جنوبی خارج شد و به این ترتیب سهم توتال طبق قرارداد به شرکت چینی سی‌ان‌پی‌سی واگذار شد. سهم این شرکت چینی از قرارداد توسعه فاز‌11پارس‌جنوبی 30درصد بود که بعد از خروج توتال سهم 51درصدی توتال هم به چینی‌ها واگذار شد. با این حال، بیژن زنگنه در نشست خبری اخیر خود از چینی‌ها گلایه کرده بود که با سهم 81درصدی در این زمینه اقدامی نکرده‌اند. عبدالناصر همتی که قرار بود به جای علی‌اصغر خاجی سفیر چین شود، اما در آخرین لحظات با تغییر نظر دولت به بانک مرکزی رفت؛ در پکن برای پیوستن چین به کانال مالی اروپا مذاکره می‌کند. آزادسازی بخشی از اموال و طلب‌های ایران از چین بخشی از مذاکرات سخت همتی در سرزمین اژدهاست. این سفر چنان اهمیتی برای ایران دارد که محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم خود را از کنفرانس امنیتی مونیخ به پکن رساند و در آنجا مورد استقبال همتای چینی خود قرار گرفت؛ دیداری که با تمجید وانگ‌یی، وزیر خارجه چین از سخنرانی پرهیاهوی ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ همراه بود.
رئیس‌جمهور چین که دیروز با هیأت ایرانی دیدار کرد، جزو نخستین مقاماتی بود که بعد از اجرای برجام در دی‌ماه سال‌94 به تهران آمد. او بهمن سال‌94 در تهران و در نشستی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران 17سند همکاری راهبردی امضا کرد.


تنظیم سند جامع 25ساله همکاری‌های ایران و چین و افزایش رقم مبادلات تجاری 2کشور طی 10سال به سقف 600میلیارد دلار ازجمله توافق‌های 2رئیس‌جمهور در سفر 3سال قبل شی‌جین‌پینگ به تهران بود. مسائل مالی و بانکی و اعتبارات مورد نیاز،  سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران 2کشور در پروژه‌های مختلف،  مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در انرژی،  راه‌آهن،  صنعت،  معدن،  گردشگری،  شهرک‌های فناوری و سایر زمینه‌های همکاری در جلسات و دیدارهای مقامات عالی‌رتبه 2کشور مسائلی بود که در آن سفر مورد مذاکره قرار گرفت و در سفر اخیر لاریجانی و هیأت همراه برای اجرای این تفاهم‌ها مذاکره شد. 
رئیس مجلس همچنین با «لی‌شوئه یونگ» رئیس چینی گروه دوستی پارلمانی 2کشور و «لی جانگ شو» رئیس کنگره ملی چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید