• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48571
+
-

شوک‌پرست‌ها

نگاهی به تغییر و تحولات نیمکت‌ها در لیگ برتر هجدهم

شوک‌پرست‌ها

از شروع این فصل رقابت‌های لیگ برتر، تنها 7 تیم سرمربی‌شان را تغییر نداده‌اند. در 9 باشگاه مختلف، ترکیب نیمکت‌ها عوض شده است. در 2 تیم نیز از شروع فصل، 3سرمربی مختلف روی نیمکت‌ نشسته‌اند. ورود افشین قطبی به فولاد خوزستان، مثبت‌ترین تغییر لیگ تا امروز به‌شمار می‌رود. بعضی از تغییرها مثل انتخاب استان به جای سیروس پورموسوی و یا تقوی به جای توشاک جواب نداده و برای قضاوت بعضی از تغییرهای دیگر، هنوز کمی زود به‌نظر می‌رسد. در یک مورد اما هیچ تردیدی وجود ندارد؛ اینکه مدیران فوتبال ایران اساسا با صبر بیگانه هستند و تغییر کادر فنی را، تنها راه مفید شوک‌دادن به تیم می‌دانند. اخراج سرمربی در بسیاری از موارد، روشی برای پوشاندن ضعف‌های مدیریتی یک باشگاه نیز به شمار می‌رود.
   سپیدرود رشت؛ جادوگر به جای غزال 
خداداد عزیزی در بازگشت به فوتبال، نخستین مربی اخراجی لیگ برتر هجدهم لقب گرفت. او که نتایج فاجعه‌باری مثل شکست 6 گله در مقابل سپاهان را در کارنامه داشت، رشتی‌ها را در آخرین رده جدول به علی کریمی تحویل داد. حالا پس از چندین هفته سپیدرود تنها یک پله بالاتر ایستاده اما این اتفاق نیز به‌دلیل کسر 6 امتیاز از استقلال خوزستان رخ داده است! بین جادوگر و تیم جدیدش البته پیوند عمیقی برقرار شده و حالا او علاوه بر سرمربیگری، مالکیت باشگاه را نیز بر عهده دارد. کریمی در سپیدرود، کار بسیار سختی برای بقا در لیگ برتر پیش‌رو خواهد داشت.
  ماشین‌سازی تبریز؛ خداحافظ فیروز 
پس از شکست 2 بر یک در هفته پنجم در مقابل ذوب‌آهن، فیروز کریمی از نیمکت ماشین‌سازی برکنار شد. جالب اینجاست که این، نخستین و آخرین پیروزی ذوب در لیگ برتر تا امروز بوده است. اخراج کریمی البته تنها به مسائل فنی مربوط نمی‌شد و اختلاف نظر با مدیرعامل باشگاه نیز در آن سهیم بود. فیروز با 4تساوی و یک شکست، تیمش را در رده سیزدهم جدول به رضا مهاجری تحویل داد. حالا ماشین در 12مسابقه گذشته‌اش در لیگ برتر تنها یک‌بار شکست خورده و در رده هشتم جدول دیده می‌شود. انتخاب مهاجری، یک انتخاب فوق‌العاده برای این باشگاه بوده است.
  فولاد خوزستان؛ قلب شیر از راه رسید 
پروژه سیروس پورموسوی در فولاد، این فصل خیلی زود به بن‌بست رسید. او تنها چند روز بعد از شکست در مقابل سپاهان در هفته هفتم لیگ و در شرایطی که تیمش در رده نهم جدول قرار داشت، از کار برکنار شد. فولادی‌ها نیمکت‌شان را بعد از سیروس، به ایل استان رومانیایی سپردند اما دوران کابوس‌وار این مربی، کمتر از 2 ‌ماه ادامه داشت. افشین‌ قطبی سومین مربی فصل فولاد بود که این تیم را خیلی زود در نبرد با تراکتورسازی و پرسپولیس برنده کرد. با 
10 امتیاز در 4مسابقه، امپراتور تیمش را به رده ششم جدول رسانده است. شاید اگر انتخاب او کمی زودتر صورت می‌گرفت، فولاد می‌توانست در این فصل یکی از مدعیان قهرمانی باشد.
  نفت مسجدسلیمان؛ مرزبان به جای پپ! 
نفت مسجدسلیمان فصل را در بحران آغاز کرد و با ویسی حتی به رده پانزدهم جدول لیگ نیز رسید. عبدالله ناچار به ترک نیمکت این تیم شد و علیرضا مرزبان هدایت نفتی‌ها را در ادامه فصل بر عهده گرفت. این تیم در پایان نیم‌فصل اول در 5 بازی متوالی شکست نخورد اما در شروع نیم‌فصل دوم، در 3 بازی فقط یک امتیاز تصاحب کرد و حالا تیم سیزدهم جدول لیگ برتر است.
  تراکتورسازی؛ پرهزینه و پرتغییر
قرمزهای تبریز فصل بسیار پرهیاهویی را پشت‌سر گذاشته‌اند. آنها در شروع فصل با 3 کاپیتان تیم ملی قرارداد بستند و چند ستاره خارجی نیز جذب کردند. هدایت این تیم به جان توشاک، سرمربی نام‌آشنای اسبق رئال مادرید سپرده شد اما مدت زیادی طول نکشید که توشاک با برخی از ستاره‌های تیمش به مشکل خورد. او در حالی تبریز را ترک کرد که تیمش در رده ششم جدول ایستاده بود. محمد تقوی تا پایان نیم‌فصل به‌عنوان مربی موقت جانشین توشاک شد و تراکتور را به جمع 4تیم بالای جدول رساند اما به‌نظر می‌رسید این مربی از اقتدار کافی برای کنترل بازیکنانش برخوردار نیست. او نیز در پایان نیم‌فصل از باشگاه جدا شد تا ژرژ لیکنز بلژیکی سومین سرمربی فصل تراکتور لقب بگیرد؛ مردی که در 3 بازی آغاز نیم‌فصل دوم با این باشگاه 7امتیاز تصاحب کرده است.
  ذوب‌آهن؛ فاجعه امید
امید نمازی که تجربه دستیاری کارلوس کی‌روش را داشت، نخستین حضور مستقل در فوتبال ایران را با ذوب تجربه کرد اما تیم او، هرگز شبیه به یک تیم موفق نبود. نمازی پس از شکست 4بر یک در زمین تراکتور در هفته دوازدهم اخراج شد. جانشین او یعنی علیرضا منصوریان تا امروز طعم پیروزی در لیگ را نچشیده است اما با 2پیروزی سخت و حساس در آسیا، تیمش را به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رسانده تا مدیران باشگاه را از این انتخاب راضی کند.
   استقلال خوزستان؛ رهاشدگان 
رها شده تیم این فصل لیگ برتر، استقلال خوزستان است؛ تیمی که بعد از کسر 6امتیاز از سوی فیفا، دیگر امید چندانی برای بقا در لیگ ندارد. وضعیت این تیم از انتخاب سرمربی برای آن واضح به‌نظر می‌رسد. آبی‌ها فصل را با ابراهیم یزدی آغاز کردند و سپس نوبت به کریم بوستانی رسید که هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. استقلال خوزستان با بوستانی در 6مسابقه 4شکست و 2تساوی را پشت سر گذاشته است.
  پیکان؛ مورد عجیب نکو 
پس از تحمل 6شکست متوالی در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول، مجید جلالی نیمکت پیکان را از دست داد. نکو برای هدایت این باشگاه به توافق رسید اما باشگاه نساجی به کمک واسطه‌هایی قدرتمند، اجازه بسته‌شدن این قرارداد را نداد تا پیکانی‌ها سراغ حسین فرکی بروند. 2 مسابقه با استقلال و سپاهان و 2 شکست با 5گل خورده و بدون گل زده، حاصل کار پیکان با حسین فرکی است. او بدترین شروع ممکن را در این تیم رقم زده و برای باقی ماندن روی نیمکت باید این وضعیت را تغییر بدهد.
  نساجی؛ ویندوز عوض شد 
نتایج نکونام در نساجی درخشان نبود اما باز هم کمتر کسی انتظار داشت او تصمیم به ترک این تیم بگیرد. این مربی در تعطیلات نیم‌فصل از نساجی جدا شد و پس از مسدود‌شدن راه انتقالش به پیکان، بدون تیم ماند. مجید جلالی که از پیکان برکنار شده بود، جای جواد را در نساجی قائمشهر گرفت. نساجی در 3 مسابقه نیم‌فصل دوم با جلالی، تنها 2امتیاز به‌دست آورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید