• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48483
+
-

تفاهم تجاری ایران و پرتغال از کانال اینستکس


نمایندگان بخش خصوصی ایران و پرتغال بر توسعه مراودات تجاری از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط و استفاده مناسب از «ساز‌و‌کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس» تأکید و تفاهمنامه همکاری با یکدیگر امضا کردند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، دو‌طرف در خلال این گفت‌و‌شنود به این اشتراک ‌نظر دست یافتند که شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی و پرتغالی ‌می‌توانند تحریم‌ها را کنار زده و سطح مناسبات تجاری 2 کشور را ارتقا ببخشند. محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، به فشارهای بین‌المللی که اقتصاد ایران در مقاطع مختلف در معرض آن قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: تجربه قبلی نشان می‌دهد که به‌رغم محدودیت‌های تحمیل‌شده، از میزان مبادلات تجاری ایران کاسته نشده است. او افزود: در وضعیت فعلی به‌دنبال آن هستیم که ضمن گسترش همکاری‌ها با کشورهایی نظیر پرتغال، شرایطی برای ادامه مبادلات تجاری از طریق کانال‌ مالی موسوم به اینستکس فراهم کنیم. بختیاری همچنین از آمادگی اتاق تهران برای کمک به ارتقای روابط تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استفاده از تمام ابزارها و ظرفیت‌ها سخن گفت و ادامه داد: ما منتظر هستیم ببینیم کانال‌ مالی ایجاد‌شده از سوی اروپا با چه مکانیزمی فعالیت خواهد کرد. او افزود: خوشبختانه از سمت بخش خصوصی ایران، همه‌‌چیز آماده است؛ ما گام‌هایی را به سمت برقراری روابط تجاری خوب با کشورهای اروپایی برداشته‌ایم و به‌نظر ‌می‌رسد، آمریکا قادر نخواهد بود به اهداف خود در مورد شرکت‌های کوچک و متوسط دست پیدا کند. از این رو، باید تمرکز خود را به توسعه مراودات شرکت‌های کوچک و متوسط معطوف کنیم.

معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در ادامه به پشتیبانی اتاق بازرگانی از شرکت‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: اتاق تهران با تمام توان برای برقراری ارتباط با اروپا تلاش خواهد کرد. اتاق تهران، بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور است و در کنار اتاق ایران، خدمات گوناگونی به فعالان اقتصادی ارائه ‌می‌کند.

ژوائو ژوزه کورته رئال، سفیر پرتغال در ایران‌ هم گفت: این اتاق ‌می‌تواند‌ مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری پرتغال - ایران را هموار کند و این، فرصت مغتنمی در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط در 2کشور قرار خواهد داد. وی افزود: «مرکز کسب‌و‌کار شهر ویانا و اتاق تهران ‌می‌توانند برای برپایی ارتباطات تجاری رسمی و مفید میان شرکت‌های پرتغالی و ایرانی رایزنی‌های مستمری را در پیش بگیرند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید