• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48474
+
-

یک طرح خوب برای سهام عدالت

نقد خبر
یک طرح خوب برای سهام عدالت


      خبر: شاپور محمدی رئیس سازمان بورس واوراق بهادار گفت: 49میلیون نفر از هموطنان ما برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند اما سازو کارها به‌صورتی است که هنوز امکان معامله آن و اعمال حق رأی وجود ندارد، از این رو، پیشنهاد تازه‌ای را با به‌کارگیری ظرفیت صندوق‌های قابل معامله در بورس به دولت مطرح کردیم که به سران سه قوه نیز ارسال می‌شود.

      نقد: یک دهه از اختصاص سهام عدالت به مردم می‌گذرد و از 4 سال پیش تاکنون طرح‌ها و لوایح مختلفی برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در دست بررسی است. در این مدت وعده‌های فراوانی برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت که به‌معنای قابل خریدو فروش شدن این سهام است به مردم داده شده است، حتی حسن روحانی آذر‌ماه 92چند‌ماه بعد از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد در جریان ارائه لایحه بودجه به مجلس وعده آزاد‌سازی‌ سهام عدالت ظرف 2‌ماه را داد اما هیچ کدام از این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است. در این میان مشکل اصلی در نحوه واگذاری سهام عدالت است؛ چرا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که روش تاسیس آنها عمدتا سیاسی بوده مخالف اصلی واگذاری سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و این مخالفت‌ها عمدتا به این دلیل است که درصورت آزاد‌سازی‌ سهام عدالت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها باید منحل شوند؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های استانی از طریق لابی‌های سیاسی به مانع بزرگی بر سر آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تبدیل شده‌اند.

در طرح قبلی آزاد‌سازی‌ سهام عدالت که سال قبل توسط دولت به مجلس ارائه شد یک مشکل بزرگ دیگر هم وجود داشت و آن این بود که برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت باید یک هیأت امنا تشکیل شود که ساختار آن کاملا دولتی است. حال باید دید آیا سازمان بورس قادر است بر این مشکلات فائق آید و به وعده خود عمل کند.

با این حال باید تأکید کرد که روشی که رئیس سازمان بورس برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت از آن سخن گفته بهترین روش برای اختصاص سهام عدالت به مردم است و با این روش منافع مردم بیش از هر زمان دیگری لحاظ می‌شود و باید در این زمینه از سازمان بورس تشکر و حمایت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید