• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48472
+
-

اما و اگرهای تعیین مزد سال 98 کارگران

کارگری
اما و اگرهای تعیین مزد سال 98 کارگران


در شرایطی که فقط یک ‌ماه به پایان سال باقی‌مانده است، مقرر شده نخستین نشست سه‌جانبه شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد سال۹۸ کارگران در یکشنبه هفته آینده برگزار شود.

به گزارش همشهری، تاکنون شرکای اجتماعی 3‌نوبت در کمیته مزد حاضر شده‌اند و روی رقم ۳میلیون و ۷۶۰هزارتومانی سبد معیشت یک خانوار 3.3نفره کارگری به توافق رسیده‌اند اما برای میزان افزایش مزد سال98 هنوز به توافقی نرسیده‌اند و این کار باید در جلسات شورای‌عالی کار پیگیری شود. فعلا محاسبات مورد توافق شرکای اجتماعی از افزایش یک‌میلیون و 80هزارتومانی هزینه معیشت خانوارهای کارگری حکایت دارد که درخواست نمایندگان کارگری برای افزایش همین رقم به دستمزد سال آینده کارگران را در پی داشته است اما کارفرمایان به استناد اینکه وضعیت تولید مساعد نیست و وارد‌کردن هرگونه فشار هزینه‌ای به بنگاه‌ها می‌تواند به سونامی بیکاری منجر شود، در مقابل این درخواست مخالفت کرده و حتی نسبت به افزایش دستمزد در محدوده نرخ تورم 40درصدی فعلی نیز روی خوش نشان نداده‌اند. با این‌همه، نمایندگان کارفرمایی نسبت به وضعیت نامساعد معیشت کارگران و ضرورت جبران افزایش هزینه‌های آنها معترف هستند؛ منتها دولت را متولی این ماجرا می‌دانند و خواستار انجام تکالیف قانونی دولت برای کمک به معیشت کارگری هستند.

علی خدائی، عضو کارگری شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه نخستین نشست مزدی این شورا، یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، می‌گوید: ملاک چانه‌زنی‌های مزدی در شورای‌عالی کار، نص صریح ماده۴۱ قانون کار است که براساس آن باید دستمزد متناسب با سبد معیشت و با توجه به نرخ تورم تعیین شود. به گفته او، با توجه به اینکه هزینه‌های معیشت خانوارهای کارگری یک‌میلیون و 80هزار تومان افزایش پیدا کرده، باید راهی برای جبران این هزینه پیدا کرد.

در این میان، ناصر چمنی، نایب‌رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به نحوه برگزاری جلسات شورای‌عالی کار در سال‌جاری، از احتمال موکول‌شدن تعیین دستمزد کارگران به دقیقه90 و حتی سال آینده خبر داده است. او به ایسنا گفته است: یک‌ ماه به پایان سال باقی‌مانده و ما هنوز نخستین جلسه رسمی دستمزد را برگزار نکرده‌ایم، درحالی‌که سال گذشته این موقع چند جلسه برای تعیین دستمزد کارگران تشکیل و نظر دولت و کارفرمایان مشخص شده بود و نمایندگان کارگری به‌دنبال نزدیک‌کردن دیدگاه آنها به‌خود بودند. به عقیده چمنی، شاید سیاست این باشد که دستمزد دقیقه۹۰ تعیین شود و مثل یکی، ‌دو سال اخیر شرکای اجتماعی در پایان شب به توافق برسند اما موکول‌شدن تعیین دستمزد کارگران به بعد از عید نیز بعید نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید