• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4843
+
-

مجتبی راوش، کارگردان نمایش «سون سی»

شهرستان‌ها امکانات تئاتری ندارند

یادداشت
شهرستان‌ها امکانات تئاتری ندارند

سمیه باقری:

«این اثر به موضوع کوچ به‌دلیل جنگ و از دست‌رفتن سرمایه زندگی انسان‌ها می‌پردازد».

مجتبی راوش، کارگردان نمایش سون‌سی، درباره مضمون نمایش خود می‌گوید: در زمان جنگ شخصیت اصلی داستان، یعنی مصیب، تصمیم می‌گیرد به‌دلیل اشغال خرمشهر، شهر را ترک کرده و به محله سون‌سی در آبادان کوچ کند.

داستان در یک کوچه روایت می‌شود؛ کوچه‌ای که مصیب در حال گذر از آن و مهاجرت به شهر دیگری است اما گره اصلی داستان از آنجا آغاز می‌شود که این شخصیت تمام داروندار خود را در این مسیر از دست می‌دهد و در پایان این مسیر کوتاه انسانی دیگر می‌شود».

این کارگردان درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: «روایت این اثر مدت‌ها بود که از سوی علی دل‌پیشه- نویسنده- مطرح شده بود و با یکدیگر درباره آن مشورت می‌کردیم. پس از کلنجارهای بسیار، 2 سال پیش نوشتن این نمایشنامه به‌وسیله دل‌پیشه آغاز شد و در نتیجه ما یک‌سال‌ونیم پیش کار را به مرحله تمرین و تولید رساندیم و بعد از 6ماه آماده اجرا شد».

او جشنواره فجر را فضای مناسبی برای رشد گروه‌های استانی دانست: «رقابت سالم و ایجاد فضایی برای دیده‌شدن از مزایای جشنواره فجر است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

این کارگردان که کمبود امکانات اجرا برای گروه‌های نمایش استانی را از مشکلات جدی این عرصه می‌داند، افزود: «به‌‌رغم اینکه در شهرستان‌ها ظرفیت کار بیشتری در حوزه تئاتر وجود دارد، اجرای نمایش در استان‌ها و شهرستان‌ها با معضلات متعددی چون کمبود امکانات و فضای اجرا روبه‌رو است». راوش ادامه داد: «به‌دلیل همین کمبود امکانات، اغلب هنرمندان موفق از شهرستان‌ها به سمت کلانشهرها و مراکز استانی متمایل شده‌اند زیرا ما به‌عنوان هنرمندان فعال در شهرستان‌ها از کمبود امکاناتی چون سالن خوب رنج می‌بریم و به‌سختی می‌توانیم ایده‌هایمان را به مرحله اجرا برسانیم».

او تأکید کرد: «برای یک نورپردازی یا صداگذاری ساده هنرمندان شهرستان دچار مشکل‌اند؛ اما بااین‌حال تئاتر همچنان در حرکت است و ما نیز همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهیم».

براساس این گزارش، در نمایش سون‌سی فاطمه معطری، مجتبی راوش، میلاد شهابی، سامان مختارزاده، میثم رمضانی و امید دانشوران ایفای نقش می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید