• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4841
+
-

جشنواره کوشید گروه‌های اجتماعی و شهر را درگیر کند

پیمان شریعتی| دبیر اجرایی جشنواره:

نمی‌توان گفت که جشنواره امسال نسبت به دوره پیشین به لحاظ تعداد آثار تفاوت فاحشی دارد اما از نظر حجم گستردگی قطعا تفاوت‌هایی را می‌توان مشاهده کرد. 2دوره است که جشنواره تئاتر فجر بخشی را به‌عنوان «به‌علاوه تئاتر» برگزار می‌کند که به‌طور مشخص در تماشاخانه‌های خصوصی برگزار می‌شود. در این دوره نیز همچون دوره پیشین این اتفاق را شاهد خواهیم بود. با این تفاوت که امسال تعداد تماشاخانه‌های خصوصی در مقایسه با سال گذشته بیشتر است و این بخش در 11سالن خصوصی برگزار می‌شود و از آنجا که 2 سالن بخش خصوصی، هر یک 2 تالار خود را در اختیار جشنواره قرار می‌دهند، در مجموع 13سالن خصوصی میزبان بخش به علاوه تئاتر هستند.

علاوه بر این، پیش‌تر نمایش‌های خیابانی به‌طور سنتی در فضای باز تئاتر شهر، خانه هنرمندان و... برگزار می‌شد اما امسال باغ کتاب، مترو، ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر، ساختمان عمارت روبه‌رو، دانشگاه تربیت مدرس و... میزبان این بخش هستند و در کنار اینها یکسری اجراهای گردشی خاص هم داریم که برخی از آنها آثاری هستند که در بخش بین‌الملل به جشنواره دعوت شده‌اند؛ بنابراین به لحاظ حجم گستردگی مخاطب و محیط اجرا، در این دوره از جشنواره، تنوع بیشتری داریم. در کنار اینها، نمایش‌هایی داریم که صرفا به مسائل شهری می‌پردازند. به‌عنوان نمونه، گروهی از آلمان داریم که نمایش خود را در فضاهایی مانند پارک، مترو و... اجرا می‌کنند و نگاه دیگری را به زندگی شهری ترسیم می‌کنند. با این توصیف، نمایش‌های این بخش صرفا به‌معنای اجرای تئاتر در یک محیط بسته تئاتری نیستند.

هرچند چنین حجمی از فعالیت‌ها کار ما را به لحاظ اجرایی سخت می‌کند اما جشنواره‌های ما باید به این سمت بروند که مخاطب گسترده‌تری غیر از مخاطب خاص تئاتر را درگیر کنند. یکی از اتفاقات خوب دوره سی‌وششم جشنواره این است که نمایش‌هایی در آن اجرا می‌شوند که به‌طور خاص درباره موضوعات اجتماعی هستند که نمونه‌های آن آثاری است که از سوی مراکز ترک اعتیاد و با همان افراد تولید شده، اثری از کانون اصلاح و تربیت داریم، نمایشی با حضور معلولان و روشندلان اجرا می‌شود،

اثری دیگر داریم که توسط بیماران اعصاب و روان تولید شده و... اینها نمونه‌های متنوعی است از نمایش‌هایی که در محیط‌هایی غیر از محیط‌های مرسوم تئاتری هستند ولی طبیعتا تولید و اجرای این جنس از آثار در دل جشنواره تئاتر فجر نیازمند همگرایی و همراهی دیگر ارگان‌ها و نهادهاست و اینجاست که نقش شهرداری به‌عنوان یکی از ارگان‌های حامی فرهنگ و هنر می‌تواند بسیار پررنگ و اثرگذار باشد و امیدواریم بتوانیم از مساعدت شهرداری بیش از پیش بهره‌مند شویم. همچنان‌که تا به اینجا نیز همراهی بسیار خوبی با ما داشته‌اند. فراهم‌کردن مسیرهای شهری، اجرای تئاتر در زندان‌ها و... همه با همکاری و همراهی شهرداری میسر شده است.

به هر حال در این دوره از جشنواره تئاتر فجر، تلاش شده قشر بیشتری از جامعه شهری درگیر جشنواره شوند و کوشیده‌ایم بسیاری از گروه‌های اجتماعی را درگیر جشنواره کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید