• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48427
+
-

بهزیستی تنها متولی ساماندهی کارتن‌خواب‌ها نیست

گفت‌وگو با معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی البرز

سولماز مجتهدی|  البرز-خبرنگار:


معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی البرز با بیان این‌که آمار مشخصی از تعداد کارتن‌خواب‌ها در استان وجود ندارد، می‌گوید: با اجرای هر طرح جمع‌آوری در البرز، تهران و استان‌های همجوار این افراد جابه‌جا می‌شوند؛ در نتیجه تعداد آنها متغیر است.«مژگان رضا‌زاده» با تاکید بر این‌که وظیفه سازمان بهزیستی در قبال افراد کارتن‌خواب، ارائه خدمات برای کاهش آسیب است، می‌افزاید: متقاضیانی داریم که برای گرفتن مجوز سرپناه شبانه یا مرکز گذری روزانه به ما مراجعه می‌کنند و ما مجوز این مراکز را به عنوان «شلتر» یا «دی‌ای‌سی» به آنها می‌دهیم و این متقاضیان با توجه به تعداد کارتن‌خواب‌های هر منطقه و امکان پیدا کردن مکان برای اینها، محل این مراکز را مشخص
 می‌کنند. 

رضازاده می‌گوید: در مهدی‌آباد و سهرابیه اکنون یک مرکز سرپناه شبانه داریم که شب‌ها به این افراد خدمات‌دهی می‌کند. یک وعده غذای گرم برای شام، یک وعده صبحانه و امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی، استحمام و لباس مناسب از خدماتی است که در این شلتر به کارتن‌خواب‌ها ارائه می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی البرز اظهار می‌کند: مشکل عمده‌ای که در ساماندهی کارتن‌خواب‌ها وجود دارد اعتراض مردم محلی به راه‌اندازی مراکز سرپناه شبانه یا مراکز نگهداری روزانه است. متقاضیان زیادی در این منطقه وجود دارند که هر چه تلاش می‌کنند نمی‌توانند مکانی برای استقرار و خدمات‌دهی به کارتن‌خواب‌های منطقه پیدا کنند، برای این‌که اهالی حاضر به اجاره یا فروختن ملک خود به این منظور نیستند.

رضازاده می‌گوید: برای ساماندهی این افراد و بهبود شرایط منطقه، مردم محلی هم باید بخواهند تا این مراکز راه‌اندازی شود؛ به عنوان مثال در ملک‌آباد مدام با اعتراضات مردم روبه‌رو هستیم و دلیل آن عدم آگاهی ساکنان محله از دلیل راه‌‌اندازی این مراکز است.وی ادامه می‌دهد: هدف از راه‌اندازی این مراکز کاهش رفتارهای پرخطر ناشی از اعتیاد است. با توجه به این‌که بیشتر کارتن‌خواب‌ها مایل به قطع مصرف مواد نیستند، ما ناگزیریم برای اینها مکانی ایجاد کنیم تا با اطلاع از وضعیت آنها و بیماری‌های جدی و رفتاری مانند اچ‌آی‌وی و هپاتیت، بتوانیم با کمک به کنترل آن، مانع از ورود آسیب به مردم منطقه شویم. معاون بهزیستی البرز می‌گوید: مسئولیت تشکیل گرمخانه یا مراکز نگهداری فقط بر عهده بهزیستی نیست و شهرداری‌ها و شوراهای شهر هم باید در این زمینه همراهی بیشتری داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید